Slovensko zaostáva vo využívaní umelej inteligencie (AI) v porovnaní s priemerom EÚ, ktorý vlani dosiahol 22,4 percenta. Minulý rok využívalo AI iba 10,8 percenta slovenských spoločností. Cieľom EÚ je do roku 2030 využívať umelú inteligenciu na úrovni 75 percent, uviedli generálny riaditeľ Asseco Central Europe a Asseco International Jozef Klein, riaditeľ inovačného hubu spoločnosti Peter Hanzlík a riaditeľka odboru IT Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) Zuzana Martincová.
„Nasadenie umelej inteligencie vo verejnom aj súkromnom sektore už nie je iba otázkou prestíže, ale nevyhnutnosti. Ak Slovensko nenaskočí na vlak AI včas, môže mu technologický vývoj definitívne ujsť,“ uviedol Hanzlík s tým, že umelá inteligencia je jedným z nástrojov, ktorý môže pomôcť verejnej správe so zlepšením služieb.
V štátnej správe by AI dokázala zefektívniť niektoré procesy a zrýchliť a zautomatizovať jednotlivé administratívne úkony. Dobrým príkladom je NKÚ, ktorý dokáže pomocou umelej inteligencie zefektívniť niektoré procesy na úrade. V praxi neexistujú žiadne obmedzenia, aby verejná správa a ministerstvá nemohli AI implementovať do svojich procesov.
Martincová spresnila, že umelá inteligencia pomáha pracovníkom NKÚ skracovať čas spracovania informácií a údajov pri kontrolnej činnosti, ako aj zrýchliť procesy a eliminovať chybovosť pri spracovaní údajov. V súčasnosti ju úrad využíva napríklad v podobe chatbota pre zamestnancov, automatickej sumarizácie dokumentov, generovaní zápisov zo stretnutí a záverečnej kontrolnej akcie z výsledkov jednotlivých kontrol.
NKÚ integroval AI do hlavného agendového systému úradu, ktorý je prevádzkovaný vo vládnom cloude ministerstva vnútra a využíva cloudové služby OpenAI.
Ďalšie dôležité správy
