Ušetriť chcela aj naša čitateľka Petra – a takmer prišla o nervy. V júni 2016 si kúpila byt. V polovici júla bola na seba prepísať elektrinu v Stredoslovenskej energetike (SSE). To isté chcela urobiť s plynom, ktorý však predchádzajúci majiteľ odoberal od Slovenského plynárenského priemyslu (SPP). Petra sa rozhodla pre jedného spoločného dodávateľa - SSE. Muž, na ktorého bol plyn vedený, však medzitým zomrel.

„Keď som podávala žiadosť o zmenu dodávateľa plynu, priložila som k svojej žiadosti aj úmrtný list predchádzajúceho majiteľa bytu. Napriek ubezpečeniam pracovníčky SSE, že ide o ideálnu situáciu a prepis plynu by mal byť rýchly a bez komplikácií, dodnes ešte plyn prepísaný na seba nemám,“ hovorí o svojej situácii Petra.

Chýbajúci podpis zosnulého

Priamo v zákazníckom centre zisťovala v septembri, prečo ešte nemá na seba prepísaný plyn. Ubezpečili ju, že nasledujúci mesiac sa tak určite stane. V októbri sa preto opäť vydala do zákazníckeho centra. Dozvedela sa, že jej žiadosť o zmenu dodávateľa zo strany SPP zamietli kvôli chýbajúcemu podpisu predchádzajúceho majiteľa, ktorý však bol v tom čase mŕtvy.

Pracovníčka zákazníckeho centra Petre prisľúbila, že SSE znovu požiada o zmenu dodávateľa a poradila jej, aby zaplatila SIPO šeky za plyn, ktoré jej chodia do schránky.

„Lenže na to som potrebovala informáciu o čísle odberného miesta, ktoré som nemala. Volala som na infolinku SPP s prosbou o poskytnutie informácií, ktoré mi ale neposkytli. Nakoniec sa mi podarilo zistiť číslo odberného miesta. Aby ma SPP neodpojil od dodávky, pracovníčka zákazníckeho centra mi poradila, aby som zaplatila plyn za august a september.“

V novembri si však opäť našla v schránke SIPO šek na úhradu plynu vystavený na meno predchádzajúceho majiteľa. Preto sa 16. novembra znova vybrala do zákazníckeho centra SSE s cieľom dozvedieť sa, či majú všetky potrebné dokumenty.

„Bola som ubezpečená, že áno. Pri otázke, ako mám teda ďalej postupovať, mi povedala pracovníčka, že mám čakať.“ Doma si však opäť našla v schránke list od SPP adresovaný predchádzajúcemu majiteľovi, ktorého urgovali, že nemá zaplatený plyn za september, október a časť novembra.

„Viete, ja som fungovala aj v zahraničí, vo Veľkej Británii a v Rakúsku a akosi nedokážem pochopiť, prečo sa toto u nás deje. Keby som bola v pozícii migranta, tak si to viem odôvodniť. Zaráža ma však, že to robí takáto inštitúcia voči rodeným Slovákom,“ zdôveruje sa čitateľka.

Petre došla trpezlivosť a požiadala nás o pomoc. A čuduj sa svet, ľady sa po štyroch mesiacoch konečne pohli.

Kto za to môže

„Výpoveď pre dané odberné miesto nám bola doručená dňa 30. augusta s dátumom zmeny dodávateľa k 30. septembru 2016. K tejto výpovedi bol doložený aj úmrtný list pôvodného vlastníka a list vlastníctva na meno dedičky nehnuteľnosti, ku ktorej sa viaže pôvodná zmluva o dodávke plynu, avšak výpoveď podpísala pani Petra. Výpoveď nemohla byť akceptovaná a to vzhľadom na chýbajúce splnomocnenie od dedičky nehnuteľnosti, ktorým by ju splnomocnila na ukončenie, vypovedanie zmluvy o dodávke plynu pre dané odberné miesto,“ informoval Ondrej Šebesta, hovorca SPP.

Dodal, že 28. októbra 2016 bola doručená nová výpoveď k 30. novembru, ktorá už spĺňala všetky potrebné náležitosti a zmena dodávateľa a odberateľa bude v danom odbernom mieste vykonaná k 1. decembru.

„K predĺženiu celého procesu, ktoré nás mrzí, došlo výlučne kvôli potrebe preukázania všetkých náležitostí a dodržania zákonného postupu,“ uviedol O. Šebesta.

Zaujímal nás aj názor SSE. Tá vidí problém inde. „Výpoveď zmluvy za zosnulého majiteľa bytu bola zo strany pôvodného dodávateľa spoločnosti SPP zamietnutá a vrátená SSE. Zároveň bola vznesená námietka voči zmene dodávateľa zo strany SPP. Dôvodom podania námietky bola skutočnosť, že splnomocnenie pre úkony spojené s procesom zmeny dodávateľa nebolo podpísané predávajúcim (pozostalá sestra po zosnulom majiteľovi bytu), ale novou vlastníčkou nehnuteľnosti,“ vysvetlila Michaela Krivá, vedúca kancelárie predstavenstva a hovorkyňa spoločnosti SSE.

Tvrdí, že v prípade vypovedania zmlúv za zosnulých odberateľov nie sú zo strany SPP jednoznačne definované pravidlá pre doloženie dokladov tak, aby SPP akceptovala výpovede.

„Dodávateľ SPP pri takýchto výpovediach niekedy požaduje rozhodnutie o dedičskom konaní, inokedy list vlastníctva pôvodného majiteľa a v niektorých prípadoch list vlastníctva nového majiteľa. V dobrej viere SSE podala v tomto prípade výpoveď s dokladmi, ktoré považovala na základe predchádzajúcich skúseností za kompletné a správne,“ vysvetlila dôvody problémov pri zmene dodávateľa plynu M. Krivá.

Ako zmeniť dodávateľa energií bez problémov

  • Väčšina zmluvných vzťahov smrťou automaticky zaniká, túto skutočnosť je však potrebné preukázať - pozostalí musia zaslať požiadavku na ukončenie zmluvy s kópiou úmrtného listu.
  • Ak chcú zachovať odber energií, je najjednoduchšie riešiť situáciu prepisom odberateľa, kde bude potrebný súhlas ostatných pozostalých dedičov, ak ešte neprebehlo dedičské konanie.
  • Zmena dodávateľa energií trvá spravidla mesiac a k tomu treba prirátať aj niekoľkomesačnú výpovednú dobu. Európska únia tvrdí, že lehota na zmenu dodávateľa by nemala presiahnuť tri týždne.
  • Zmenu dodávateľa spomaľujú nielen dlhé výpovedné lehoty, ale aj obštrukcie pôvodného dodávateľa. Pôvodní dodávatelia napríklad odmietajú prijať výpoveď zákazníka kvôli drobnej chybe v mene (chýbajúca diakritika), aj keď z iných údajov musí byť celkom zrejmé, o ktorého zákazníka ide.
  • Dôležité je zistiť, či máte uzavretú zmluvu so svojim súčasným dodávateľom na dobu určitú alebo neurčitú a ako dlhá je výpovedná lehota dohodnutá v zmluve.
  • Pri zmluvách na dobu neurčitú je podľa zákona výpovedná lehota jeden mesiac. Výpovedná doba začne plynúť od prvého dňa nasledujúceho mesiaca po podaní výpovede.
  • Zmluva na dobu určitú je väčšinou uzavretá na 12 alebo 24 mesiacov. Je dôležité vedieť, či je táto zmluva s prolongáciou alebo či končí uplynutím doby, na ktorú je zmluva dohodnutá. Pokiaľ je táto zmluva s prolongáciou, je nutné ju vypovedať podľa podmienok dodávateľa, ktoré sú uvedené v zmluve alebo vo všeobecných obchodných podmienkach, ktoré by mali byť súčasťou zmluvnej dokumentácie. V prípade zmluvy bez prolongácie nie je nutné podávať výpoveď, ale s dostatočným predstihom si zabezpečiť služby ďalšieho dodávateľa, aby nedošlo k odpojeniu.

Pozor na falošných predajcov plynární a elektrární: