Kým doteraz mohol byť motorista pokutovaný za každý kalendárny deň jazdy bez diaľničnej známky, po novom bude môcť dostať druhú pokutu až po mesiaci od tej prvej. Vodičovi, ktorý počas predchádzajúcich dvanástich mesiacov už zaplatil jednu alebo viac pokút a následne opäť jazdil bez známky, ale dodatočne si kúpi ročnú diaľničnú známku, bude druhá pokuta odpustená.
Tí vodiči, ktorí budú do novembra pokutovaní, budú musieť zaplatiť len jednu pokutu. Takéto zmeny prináša novela zákona o diaľničnej známke, ktorú v pondelok schválil parlament.
Poslanec Miroslav Ivan (SaS) spolu s kolegami predložil tri pozmeňujúce návrhy. Navrhol, aby ročné diaľničné známky platili 365 dní od zakúpenia a nielen počas kalendárneho roka, respektíve do konca januára nasledujúceho mesiaca. Navrhol tiež znížiť výšku pokuty z tristo na sto eur a zrušiť povinnosť uhrádzať diaľničné známky za prípojné vozidlá. Opozičné návrhy však neprešli.
Štátny tajomník rezortu dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) ešte na Ústavnoprávnom výbore NR SR výbore zdôraznil, že systém elektronickej diaľničnej známky je funkčný, ale nevedelo sa, koľko ľudí jazdí po diaľnici bez známky. Pripomenul, že všetky konania, ktoré sa začali, sa aj dokončia. Novela je podľa neho prejavom ústretovosti štátu voči vodičom, ktorý nepotrebuje naháňať každé jedno euro z vreciek ľudí.
„Systém je plné funkčný, aktuálna zmena zákona hovorí iba o výške pokút,“ potvrdilo nám ministerstvo dopravy.
Objektívna zodpovednosť
Elektronické diaľničné známky zaviedol štát od 1. januára 2016. Ide o projekt ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) a spoločnosti Skytoll. Správcom výberu poplatkov za diaľničnú známku je NDS.
Diaľničné známky kontroluje 114 kamier. Na diaľnici sa pohybuje aj šesť špeciálnych mobilných hliadok. Ak kontrola zistí, že auto nemá platnú známku, od 1. februára pri pokutovaní vodičov platí inštitút objektívnej zodpovednosti.
Zoznam zakúpených e-známok od SkyTollu porovná NDS s databázou evidenčných čísiel vozidiel (EČV), ktoré kamery NDS zachytili. Tieto informácie sa priebežne zhromažďujú v Jednotnom informačnom systéme cestnej dopravy, ktorý spravuje rezort dopravy. Systém určí, či k zaznamenanému číslu auta existuje e-známka, ale aj to, či je číslo oslobodené od jej úhrady.
V prípade, že pre EČV existuje v danom dni platná e-známka alebo je vozidlo registrované v systéme oslobodených vozidiel, odošle sa táto informácia do kontrolného systému a v takomto prípade sa záznam ďalej nerieši.
Ak sa však vráti späť do kontrolného systému informácia, že k EČV neexistuje platná e-známka, kontrolný systém si vyžiada fotodokumentáciu prejazdu vozidla a spracuje záznam o kontrole vozidla. Skontrolovaný záznam o kontrole vozidla odchádza do evidencie správnych deliktov. Následne na základe skompletizovaných informácií systém vygeneruje v mene Okresného úradu rozkaz o uložení pokuty. Takto by to malo fungovať.
Krátko po spustení systému sa ale ukázalo, že nie je schopný generovať podklady o využívaní diaľničných úsekov. Dodnes sa verejnosť nedozvedela, kto je zodpovedný za to, že od spustenia e-známok nedostal pokutu za jazdu bez diaľničnej známky ani jeden majiteľ auta.
Vraj to už funguje
Keď sa funkcie ujal nový minister dopravy Roman Brecely, konštatoval, že diaľničný systém, založený na snímaní značiek kamerami, už funguje dobre. Vraj dokáže rozlišovať evidenčné čísla vozidiel s presnosťou 95 až 97 percent. Systém takisto v súčasnosti dokáže už komunikovať s okresnými úradmi. Problémom bola evidencia áut so zahraničnými značkami. Naša polícia ich totiž neeviduje a tak je problém s ich spárovaním a tiež vymáhaním pokút.
Rezort musel tiež riešiť to, že systém zachytil aj množstvo služobných áut vysokých štátnych úradníkov, policajné autá, vozidlá tajnej služby či autá rôznych úradov, ktoré patria pod verejnú správu.
„Kontrolný systém Národnej diaľničnej spoločnosti odhalil doposiaľ približne 276-tisíc jedinečných domácich motorových vozidiel a 538-tisíc zahraničných vozidiel, u ktorých existuje podozrenie na porušenie zákonnej povinnosti úhrady diaľničnej známky pri jazde po spoplatnených úsekoch,“ informovala Michaela Michalová, hovorkyňa NDS. Ministerstvo dopravy uviedlo, že by nemal byť problém s vybraním pokút.
„Autá môžu byť tak ako doteraz pokutované priamo na mieste, kde môžu pracovníci Národnej diaľničnej spoločnosti v spolupráci s políciou zastavovať vozidlá priamo na diaľnici a udeľovať pokuty. Navyše, ministerstvo dopravy nastavilo dobu, dokedy je spätne možné vymáhať pokuty až na dva roky, aj preto, aby bolo možné doladiť systém vymáhania pokút aj pre vodičov spoza hranice.“
V schválenej novele sa hovorí, že pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa okresný úrad dozvedel o porušení povinnosti, najneskôr do troch rokov od porušenia povinnosti. Pri výške pokuty sa má zohľadňovať závažnosť, spôsob, čas trvania a následky porušenia povinnosti.
Podľa rezortu dopravy sa na hraničných priechodoch posilní kontrola áut so zahraničnými značkami a NDS musí preverovať vozidlá fyzicky, či majú uhradenú diaľničnú známku.