Tím siedmich vedcov z Princetonskej univerzity skúmal vyše 11-tisíc online nákupných portálov a zisťoval, koľko z nich láka ľudí podprahovými metódami, teda takzvanými metódami „dark patterns“. Pod podprahovými metódami majú na mysli manipulatívne praktiky, ktoré majú nalákať ľudí, aby nakupovali oveľa viac, ako mali v úmysle.

Medzi takéto metódy patrí aj takzvaný confirmshaming – teda jav, pri ktorom sa obchodník snaží dotlačiť zákazníka k tomu, aby súhlasil s ponukou, pričom jej odmietnutie vás má zahanbiť. Rôzne príklady confirmshamingu si môžete pozrieť na tejto stránke.

V praxi to funguje napríklad tak, že keď si otvoríte nejaký prehliadač online obchodu, vyskočí na vás nové okno, ktoré vás láka zadať e-mail, aby vám mohli odosielať newsletter so zľavami alebo novými ponukami. Zároveň možnosť odmietnuť je málo viditeľná a často býva sformulovaná tak, aby vás donútila cítiť sa zahanbujúco.

Keď je slovo „nie“ zahanbujúce

K čomu teda dospeli výskumníci z Princetonskej univerzity? 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa