Tím siedmich vedcov z Princetonskej univerzity skúmal vyše 11-tisíc online nákupných portálov a zisťoval, koľko z nich láka ľudí podprahovými metódami, teda takzvanými metódami „dark patterns“. Pod podprahovými metódami majú na mysli manipulatívne praktiky, ktoré majú nalákať ľudí, aby nakupovali oveľa viac, ako mali v úmysle.
Medzi takéto metódy patrí aj takzvaný confirmshaming – teda jav, pri ktorom sa obchodník snaží dotlačiť zákazníka k tomu, aby súhlasil s ponukou, pričom jej odmietnutie vás má zahanbiť. Rôzne príklady confirmshamingu si môžete pozrieť na tejto stránke.
V praxi to funguje napríklad tak, že keď si otvoríte nejaký prehliadač online obchodu, vyskočí na vás nové okno, ktoré vás láka zadať e-mail, aby vám mohli odosielať newsletter so zľavami alebo novými ponukami. Zároveň možnosť odmietnuť je málo viditeľná a často býva sformulovaná tak, aby vás donútila cítiť sa zahanbujúco.
Keď je slovo „nie“ zahanbujúce
K čomu teda dospeli výskumníci z Princetonskej univerzity?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 2 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?