Žitný ostrov, región na juhozápade Slovenska, má pred sebou niekoľko výziev. Zastaviť vyľudňovanie a sťahovanie mladých za prácou do zahraničia či do okolia Bratislavy. Zlepšiť úroveň vzdelávania a vrátiť na Žitný ostrov prácu v poľnohospodárstve, ktoré tam kedysi tvorila kostru zamestnanosti. Tieto problémy načrtli účastníci Új Szó & TREND fóra s názvom Budúcnosť juhozápadného Slovenska 2020 v Patinciach.

Pritom potenciál rozvoja Žitného ostrova je obrovský. Je veľkou zásobárňou pitnej vody, má úrodnú pôdu a má aj potenciál pre rozvoj turizmu či už pri Dunaji, ale aj v termálnych kúpaliskách.

Na využitie tohto potenciálu tento región potrebuje kvalitnejšie rýchlostne cesty, modernejšie železnice a ako bonus oživenie lodnej dopravy po Dunaji či dobudovanie cyklotrás popri rieke.

Doprava ako tepna biznisu

30 rokov zanedbávania tohto regiónu s maďarskou menšinou všetkými doterajšími vládami na Slovensku, dokonca aj tými s účasťou maďarských menšinových strán, sa dnes už akútne prejavuje.

Symptómy zanedbávania sú viditeľné všade. Najviditeľnejšie je to v doprave. Zanedbaná cestná sieť 1 a 2. triedy, chýbajúce rýchlostné cesty a pomalé železničné spojenie so zvyškom Slovenska, ale aj s blízkou Budapešťou. Navyše stále chýbajú mosty cez rieku Ipeľ, ktoré by zahustili pohyb firiem aj ľudí medzi južným Slovenskom a severným Maďarskom.

Érsek plánuje 5 lodí a desiatky miliónov na Dunajbus. Chce pomôcť Žitnému ostrovu

Új Szó & TREND fórum- Budúcnosť Juhozápadu Slovenska 2020 v Patinciach Zdroj: Emil Vaško

Zlepšenie dopravy na Žitnom ostrove sa pritom týka všetkých dôležitých oblastí pre tento región ako je poľnohospodárstvo, životné prostredie, ale aj turizmus.

Horúca téma je najmä dobudovanie rýchlostnej cesty R7, ktorá by rýchlejšie spojila Bratislavu so Žitným ostrovom. „Aj rozvoj Kračanského priemyselného parku závisí aj na dobudovaní R7,“ vysvetľuje Árpád Érsek, minister dopravy a výstavby (Most-Híd). Pri obci Kostolné Kračany pri Dunajskej Strede majú pribudnúť ďalšie tri logisticko-výrobné haly, ktoré doplnia rozsiahlu priemyselnú zónu.

Á. Ersék pripomína, že rýchlostná cesta R7 je drahšia ako vodná doprava, ktorá je tiež veľmi potrebná pre Žitný ostrov. Aj preto podporuje projekt Dunajbusu, ktorý by mal riešiť kyvadlovú lodnú dopravu medzi Šamorínom a Bratislavou. Táto vodná trasa by mala čiastočne

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa