„Ide o výdavky od začiatku októbra do 23. decembra. Pred rokom to za rovnaké obdobie predstavovalo 38 miliárd Kč, takže ide o rast takmer o pätinu,“ spresnil pre Novinky riaditeľ APEK Jan Vetyška. Asociácia združuje viac než 550 firiem, podnikateľov a odborníkov v oblasti elektronického obchodu.

Aj keď majú vrchol sezóny za sebou, výdavky v e-shopoch do konca roka ešte vzrastú, pretože mnohé z nich, podobne ako kamenné obchody, spustili po Štedrom dni povianočné výpredaje. „Pred Vianocami 29 percent respondentov uviedlo v našom prieskume ako hlavnú výhodu nákupu darčekov cez internet úsporu času. A to platí aj pre aktuálne výpredaje.“

„Zákazníci nemusia obchádzať nákupné centrá, aby si porovnali, ktorý e-obchod im poskytne najlepšiu cenu. Stačí využiť niektorý z cenových porovnávačov a ihneď budú vedieť, kde sa dá objednať najvýhodnejšie,“ povedal J. Vetyška.

Ako uviedol Milan Šmíd, manažér Zboží.cz, po Vianociach ľudia často nakupujú hodnotnejšie spotrebiče a elektroniku. Dôvodom sú peňažné darčeky, ktoré v posledných rokoch veľa Čechov uprednostňuje. „Práve obdobie po Štedrom dni je tak časom, keď si ľudia tieto darčeky uplatňujú a nakupujú napríklad televízory, práčky, notebooky a podobné produkty,“ dodal.

Ešte štedrejšie než pred rokom boli vianoce aj pre slovenské domácnosti. Podľa údajov VÚB banky, týkajúcich sa platieb kartou, Slováci počas posledného týždňa pred sviatkami minuli v obchodoch o 11 percent viac než v rovnakom období pred rokom.

Najväčší záujem bol už tradične o knihy, pričom v posledných dňoch pred sviatkami ich predaj vzrástol viac než štvornásobne. Oproti bežným dňom v roku sa pred Vianocami najviac nakupovala elektronika, alkohol a šperky.