Čínska spoločnosť CATL, ktorá je najväčším svetovým výrobcom batérií pre elektromobily, plánuje zaviesť v Európe svoju technológiu výmeny a recyklácie batérií. Chce tak prispieť k celosvetovej snahe o zabezpečenie udržateľnejších dodávateľských reťazcov pre výrobu elektromobilov.
Výmena batérií má podľa tajomníka správnej rady čínskej firmy Ťiang Liho na starom kontinente obrovský potenciál a mohla by výrazne prispieť k zlacneniu batérií a predĺženiu ich životnosti.
Výmena batérií, tzv. swapping, znamená, že vodiči elektromobilov nemusia čakať na dobitie, ale nahradia vybitý článok plne nabitým. Priekopníkom technológie sa stal čínsky výrobca elektromobilov Nio. Výmena trvá niekoľko minút a znižuje počiatočné náklady na nákup elektromobilu, pretože vodiči nevlastnia batérie, čo je najdrahšia súčasť elektromobilu. Umožňuje tiež dlhšie používanie batériových článkov.

Technológia výmeny batérií mimo Číny expanduje pomaly kvôli vysokým nákladom na výstavbu požadovaných staníc. Priťahuje však čoraz vyššiu pozornosť v súvislosti s rastúcimi obavami o dodávateľský reťazec článkov, najmä pre zhoršujúcu sa geopolitickú situáciu a rastúci predaj elektromobilov.
Niektoré firmy už výmenu batérií v Európe začali zavádzať. Nio prevádzkuje 60 staníc na výmenu v Nemecku, Holandsku, Nórsku, Švédsku a Dánsku. Stellantis nedávno zaviedol výmenu batérií pri svojich elektromobiloch Fiat 500 v Španielsku.
Catl má však oveľa väčšie plány. Dúfa, že do konca roka postaví v Číne tisíc staníc pre výmenu batérií a do troch rokov 10-tisíc. Potom chce tento model skopírovať v Európe a v ďalších regiónoch. Firma už diskutovala o využití tejto technológie na kontinente s automobilkami.
Ťiang Li dodal, že medzinárodná spolupráca je zásadná pre zabezpečenie udržateľných dodávateľských reťazcov batérií, čo sa stáva prioritou pre čoraz viac štátov. Krajiny na čele so Spojenými štátmi sa snažia znížiť svoju závislosť od Číny v dodávkach dôležitých surovín potrebných pre prechod k elektromobilite. Firmy tiež hľadajú spôsoby, ako predĺžiť životnosť batérií a recyklovať materiál na opätovné využitie.
Spoločnosť CATL už poskytla licenciu na svoju technológiu výroby batérií automobilkám Ford a Tesla. Má tiež spoločný podnik s automobilkou Stellantis na výstavbu továrne na lítiové batérie za 4,1 miliardy eur v Španielsku.
CATL sa tiež zameriava na recykláciu. V roku 2015 kúpil čínsku skupinu pre recykláciu batérií Brunp. Firma tvrdí, že môže dosiahnuť mieru recyklácie až 100 percent pri základných dôležitých materiáloch, ako sú nikel, kobalt a mangán. Jej technológia výmeny batérií uľahčuje recykláciu batérií, pretože môžu byť zhromažďované vo veľkom z výmenných staníc, namiesto z jednotlivých vozidiel. Svoju recyklačnú technológiu chce tiež zaviesť v Európe, ale varuje, že prísnejšia regulácia a vyššie náklady môžu vytvorenie ziskového podnikania v Európe sťažiť.
Ďalšie dôležité správy
