Za vlaňajšok predpísali slovenské poisťovne dohromady viac ako 63 miliárd korún (2,1 mld. eur), po prvýkrát pritom životné poistenie prekonalo neživotné a tvorilo viac ako 52 percent trhu. Vďaka rýchlemu rastu hlavne v prvých troch štvrtinách roka poskočilo takmer o 15 percent, pričom neživot stagnoval.

Ku koncu roka sa životné poistenie spomalilo vplyvom krízy, prudko klesol hlavne záujem o investičné poistenie. To tvorí zhruba tretinu celkového predpisu, za rok 2009 bude jeho podiel teda nižší. Rovnako sa prestali ponúkať jednorazovo platené poistenia, ktoré boli v predchádzajúcich rokoch populárne ako spôsob zhodnocovania úspor. Vo vyspelých krajinách tvorí životné poistenie 60 - 70 percent celého trhu, na Slovensku teda ešte má priestor na rast.

Pod situáciu v neživotnom poistení sa opäť podpísalo povinné poistenie automobilov. Priemerná cena tohto poistenia už tretí rok klesala, v porovnaní s rokom 2003 až na polovicu. Podľa Torstena Leueho, šéfa najväčšej firmy na trhu Allianz - Slovenskej poisťovne, je toto poistenie stratové. No nik nechce s cenovou vojnou prestať. Možnosť zmeny vidí jedine v tom, že niekto pre takúto cenovú politiku skrachuje. „Nemyslím, že sa tento trend v najbližších dvoch rokoch obráti," dodáva.

Podľa predbežných informácií z trhu možno v životnom poistení očakávať ďalšie spomalenie pre opatrnosť klientov. Predstavitelia najväčších životných hráčov priznávajú, že sa nový biznis v súčasných podmienkach robí ťažšie, obzvlášť sa klienti obávajú investičného poistenia. V neživotnom poistení možno očakávať stagnáciu až pokles.

Porovnanie vychádza z údajov Slovenskej asociácie poisťovní, ktorá zastupuje zhruba 98 percent celého trhu. V rebríčku teda chýbajú napríklad Rapid Life či pobočka AIG Europe.

Foto na titulke - Flickr.com