Vzorec na dlhotrvajúci úspech spoločnosti je potrebné hľadať v zamestnancoch. Firma môže byť úspešná, iba keď sú úspešní aj jej zamestnanci.

Tí zasa môžu byť úspešní, iba keď sú spokojní. A to výrazne ovplyvňuje ich motivácia. Keď chce firma maximálne využiť potenciál svojich pracovníkov a presadiť sa v konkurenčnom prostredí, musí vedieť, čo zamestnancov motivuje.

V prieskume spokojnosti zamestnancov, ktorý iniciovala spoločnosť ACCOR Services Slovakia, uviedlo viac ako 71 percent Slovákov, že ich na prácu motivujú dobré vzťahy na pracovisku, dobrý plat a spravodlivé ohodnotenie. Šesťdesiat percent opýtaných uviedlo, že sú pre nich dôležité aj dobré vzťahy s nadriadenými. Pre viac ako päťdesiat percent opýtaných majú značný význam aj mimoriadne odmeny a príjemné pracovné prostredie.

Prieskum ďalej odhalil, do akej miery sú zamestnanci pri svojej práci spokojní s faktormi, ktoré považujú za dôležité. Najväčšia disproporcia z pozorovania dôležitosti a spokojnosti zamestnancov vyplýva z oblastí týkajúcich sa odmeňovania a hodnotenia. Zamestnanci sú najmenej spokojní so spravodlivým ohodnotením svojej práce, platom a poskytovaním mimoriadnych odmien a benefitov.

Iba dobrý plat už nestačí

Ešte nedávno platilo, že keď bol zamestnanec dobre ohodnotený, bol spokojný. Ako vyplýva z prieskumu, dnes to už celkom neplatí.

Úspešný je ten, kto je spokojný

Pracovný trh sa na Slovensku za posledných desať rokov veľmi zmenil. Dopyt po kvalitnej pracovnej sile už prevyšuje jej ponuku, preto nestačí zamestnancovi dobre zaplatiť a očakávať jeho bezhraničnú spokojnosť a lojalitu.

Mnohí zamestnanci opúšťajú aj dobre platené pracovné miesta a odchádzajú do firmy, kde sú spokojnejší a kde sa o nich zamestnávateľ stará a správne ich motivuje. Vo všeobecnosti platí, že odmeňovanie zamestnanci stále vnímajú a budú vnímať ako kľúčový motivačný faktor.

Dôležité je, že aj odmena musí motivovať. Zvyšovanie platu v snahe udržať si kvalitných zamestnancov nie je z dlhodobého hľadiska pre firmu efektívne. Zamestnanec môže byť spokojný istý čas, no o niekoľko mesiacov znova stratí motiváciu a požaduje zvýšenie platu.

Pre zamestnávateľov takéto zvyšovanie platu znamená nárast nákladov bez záruky udržania výkonnosti a motivácie. Účinnejšie môžu byť práve odmeny, ktoré zamestnanci dostávajú za mimoriadne pracovné výkony, a nefinančné zamestnanecké benefity.

Odmeny a benefity

Za mimoriadne pracovné výkony môžu byť zamestnanci odmenení v peňažnej alebo nepeňažnej forme. Viacerí odborníci sa zhodujú na tom, že peňažná forma už nie je dostatočne stimulujúca.

Účinnejšie sú nepeňažné formy odmeňovania. Môže to byť spôsobené aj tým, že ľudia často podvedome spájajú peňažnú odmenu s platom za prácu a používajú ju na krytie bežných potrieb. Tým odmena stráca svoju motivačnú úlohu.

Z tohto pohľadu sú nepeňažné odmeny silnejší motivátor. Zamestnanci tak za svoje nadštandardné výkony dostávajú napríklad dovolenky a relaxačné pobyty na Slovensku alebo v zahraničí či iné formy nepeňažných odmien.

Ďalší dôležitý prvok efektívnej motivácie sú zamestnanecké benefity. Služobné auto, mobilný telefón či notebook sú už v súčasnosti pri kvalifikovaných pozíciách bežné.

Mnohé firmy idú aj ďalej. Zabezpečujú zamestnancom nadštandardnú zdravotnú starostlivosť, prispievajú im na športové, kultúrne a relaxačné aktivity, zabezpečujú starostlivosť o dieťa, poskytujú príplatok na oblečenie, kozmetiku či kaderníctvo. Medzi benefity sa zaraďujú aj stravné lístky v hodnote vyššej, ako je stanovená zákonom, alebo vzdelávacie a jazykové kurzy pre zamestnancov.

Program šitý na mieru

Skúsenosti ukazujú, že mnohé zo spomínaných benefitov a odmien po čase strácajú účinnosť. Zamestnanec dostane za mimoriadne pracovné výkony napríklad exotickú dovolenku, on by však išiel radšej lyžovať. Firma má predplatený squash, zamestnanci by však radšej išli plávať.

Zamestnanci netvoria homogénny súbor, preto je potrebné rešpektovať ich individuálne potreby a preferencie. Z tohto pohľadu sú najvhodnejším riešením poukážky, ktoré poskytujú zamestnancom voľnosť pri výbere ich využitia. Firmy ich poskytujú ako mimoriadne odmeny alebo ako benefity – na šport a relax, nadštandardnú zdravotnú starostlivosť, vzdelávanie, dovolenky.

Veľmi obľúbené sú aj darčekové poukážky. Túto skutočnosť potvrdzuje aj prieskum, podľa ktorého by z nepeňažných odmien poukážky uprednostnilo až 88 percent opýtaných.

Účinný motivačný program firmy musí rešpektovať individuálne potreby a preferencie jej zamestnancov. Základom úspechu je vedieť, čo ich motivuje.

Motivácia je do značnej miery ovplyvnená aj kultúrou a hodnotami firmy. Medzi najjednoduchšie spôsoby zisťovania, čo motivuje zamestnancov, patria individuálne hodnotiace pohovory, skupinové rozhovory, dotazníky, interné audity a pozorovanie. Na základe ich výsledkov potom možno zostaviť účinný motivačný program, vďaka ktorému si firma dokáže udržať kvalitných zamestnancov.

Autor je generálny riaditeľ spoločnosti ACCOR Services Slovakia.