V súčasnosti sa už nehovorí len o význame certifikácie systémov manažmentu kvality podľa ISO 9001:2000. Zákazníci sa čoraz viac zaujímajú aj o to, aký prístup má dodávateľ k svojim zamestnancom, dodávateľom či k svojmu bezprostrednému okoliu. Dôraz na to kladú najmä väčší a renomovaní zahraniční investori, ktorí sa čoraz častejšie presadzujú na slovenskom investičnom ihrisku.

Moderná spoločnosť sa totiž nevenuje len zisku, ale vníma i okolie, do ktorého chce investovať. Realizuje rôzne programy ochraňujúce životné prostredie pod taktovkou environmentálneho manažmentu podľa ISO 14001 alebo OHSAS 18000 či manažmentu bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci. Akékoľvek zmeny v spoločnosti by sa však nemali udiať len na získanie certifikátu, ale preto, lebo ich spoločnosť sama potrebuje.

Systematický reťazec záruk

Zaviesť systém manažmentu kvality a dať si ho certifikovať podľa niektorej z noriem sa v súčasnosti už nepovažuje za vec prestíže, ale za samozrejmosť, ak si firma chce udržať terajších zákazníkov a získavať nových. Každý podnik, ktorý už má svoj vlastný manažérsky systém certifikovaný, vníma ako jedno z dôležitých kritérií pri výbere dodávateľov, či majú alebo nemajú podobný certifikát. Aj väčšina významných stavebných spoločností si to plne uvedomuje a certifikát systému manažmentu kvality vlastní.

Význam certifikovaného systému v súčasnosti na Slovensku rastie aj v súvislosti s rozmachom investícií v oblasti automobilového priemyslu. Jednou zo základných požiadaviek na dodávateľov (medzi ktoré patria aj stavebné spoločnosti) je totiž práve osvedčenie o systéme manažmentu kvality, ktorý poskytuje systematický reťazec záruky dodržiavania kvality.

Veď každá automobilka má svojich dodávateľov, ktorí rovnako využívajú certifikované spoločnosti, aby si boli istí kvalitou subdodávok a následne vedeli preukázať odberateľovi, že využívajú služby rovnako kvalitných dodávateľov. Tento systém vedie napríklad k tomu, že v súvislosti s rozmachom automobilového priemyslu vznikajú celé priemyselné parky, do ktorých sa sťahujú výrobcovia aj z iných priemyselných odvetví. A tí rovnako uprednostňujú dodávateľov s certifikovaným systémom.

Výhody systému

Nie je to náhoda. Certifikovaný systém zaručuje potenciálnemu odberateľovi schopnosť dodávať produkty požadovanej kvality a podľa jeho požiadaviek v dlhodobej perspektíve. Vedie k trvalému zlepšovaniu činností, umožňuje efektívnejšie riadenie, meranie a zracionalizovanie procesov. Vytvára podmienky na dosiahnutie a udržanie požadovanej úrovne kvality produktov.

Pri zavádzaní systému sa ujasní organizačná štruktúra, zreteľne sa zadefinujú právomoci a zodpovednosti stredného a nižšieho manažmentu, čo v konečnom dôsledku vedie k väčšej expanzii výroby, k zníženiu nákladov, eliminuje nepodarky, zefektívni sa využitie zdrojov a časofondu. V menších spoločnostiach zavedenie systému pomôže spresniť vízie a ciele, stanovia sa kompetencie jednotlivých útvarov, potvrdia sa právomoci zodpovedných pracovníkov.

Po prijatí zákona o verejnom obstarávaní v roku 1999 sa certifikát podľa normy ISO 9001 stal preukazom o spôsobilosti uchádzača o zákazku, čo podnietilo najmä menšie firmy postarať sa o získanie certifikátu. Preto certifikovať systém, aby sa spoločnosť mohla uchádzať o štátne zákazky či vstupovať do rôznych tendrov, má svoju logiku.

Aj tak hlavným cieľom zavedenia systému by malo byť predovšetkým vytvorenie priaznivého prostredia na uspokojovanie zákazníckych potrieb. Zavádzať systém podľa niektorej z noriem tak, aby všetky jeho prínosy boli zadefinované mimo jeho hlavných procesov, by bolo chybou.

Ideálne je, ak sa spojí s procesnou analýzou, kde sa vytvorí mapa procesov v spoločnosti a ku každému procesu sa stanovia parametre ako ciele, vlastníci procesov a merateľné ukazovatele výkonnosti. Manažment kvality sa tak stane súčasťou všetkých procesov vykonávaných v spoločnosti.

Vynaložené náklady sa vracajú

Pre stavebné spoločnosti, ktorých prevažná väčšina funguje na princípe projektového riadenia, je systém manažmentu kvality prínosom práve pri zadefinovaní vzťahov medzi samou realizáciou projektov a ich podporou, ako je nákup, výber subdodávateľov, logistika či stavebný dvor.

Významná pomôcka je norma STN EN ISO 10006:2004, ktorá prináša určitý návod, ako sa dopracovať ku kvalite manažérskych procesov v projektoch. Návod na kvalitu procesov týkajúcich sa produktov projektov obsahuje norma STN ISO 9004:2001.

ISO 10006 pomáha sústrediť sa na procesy, ktoré súvisia s realizáciou projektov zaoberajúcich sa zdrojmi, pracovníkmi, vzájomnými súvislosťami, predmetom projektu, časom, nákladmi a rizikami projektu, ale i komunikáciou počas jeho realizácie.

Ak má manažment spoločnosti naozaj záujem o rozvoj svojej firmy, mal by sa venovať aj ďalšiemu zvyšovaniu úrovne svojich zamestnancov, zlepšovaniu a upevňovaniu vzťahov s dodávateľmi a so zákazníkmi, mal by vnímať a podporovať svoje okolie. K tomu sa štandardy ako ISO 9001 stávajú pomôckou, ktorú možno naplno využiť.

Normy v tomto prípade poslúžia tomu pravému cieľu – ako návod na zavedenie systému riadenia, ktorý je bežný v hociktorej krajine na svete. Udržiavaním správnych vzťahov so svojimi zamestnancami, dodávateľmi či okolím spoločnosť dáva jasne najavo, že plánuje nielen pre daný okamih, ale i ďalej do budúcnosti. Správne motivovaný zamestnanec, spokojný dodávateľ a zákazník a zároveň okolie sú najlepším predpokladom na plynulý rozvoj spoločnosti.

Rozhodnutie, ktorou cestou sa vydať, závisí len od konkrétnych manažérov a majiteľov spoločností. Treba si však uvedomiť, že vynaložené náklady sa vrátia v podobe spokojnosti všetkých zúčastnených strán a väčšej perspektívy získania ďalších zákaziek.

Autor je konzultant S&K Management Systems, s.r.o., Bratislava