Prechod na nové pravidlá pre registračné pokladnice sa na prelome rokov mierne skomplikoval. Podnikateľov, ktorí si evidovanie takzvaných fiskálnych pokladníc na daňových úradoch nechávali na poslednú chvíľu, zaskočili obmedzenia súvisiace so zlučovaním daňových úradov a colnej správy od 1. januára 2012.

Technickú úpravu alebo výmenu doterajších registračných pokladníc za modely, ktoré spĺňajú nové legislatívne nároky pre takzvané fiskálne pokladnice, musela väčšina predajní, ktoré prijímajú od zákazníkov hlavne hotovosť, stihnúť do začiatku tohto roka. Prevádzky, ktoré výmenu pokladnice stále nestihli alebo ešte nezaregistrovali na daňovom úrade, nemôžu zatiaľ fungovať. Za používanie pokladnice, ktorá nespĺňa nové podmienky, hrozí od Nového roka pokuta pri kontrole na mieste daňovými úradníkmi najmenej 330 eur.

Záujemcov o registrovanie vyhovujúcich pokladníc v pondelok ráno zastihol krátkodobý výpadok daňového informačného systému, ktorý bol ale podľa Beáty Uhrinovej z daňovej sekcie Finančného riaditeľstva SR približne do hodiny odstránený. Podnikatelia tiež eTREND upozornili na mierny chaos na rovnakých úradoch kvôli štartu finančnej správy. Do nej sa od 1. januára spojila daňová a colná správa. Aj preto cez víkend nefungovala internetová stránka daňovej správy (www.drsr.sk), na ktorej sa inak dajú napríklad zistiť otváracie hodiny jednotlivých úradov či bližšie informácie k elektronickým registračným pokladniciam.

V zásade ale prechod na nové pokladnice daňové úrady nezahltil. „Nevieme povedať, či si túto povinnosť veľa subjektov nechalo na poslednú chvíľu, pretože daňové úrady nevedia, koľko subjektov malo túto povinnosť. V pondelok sme ľudí vybavovali priebežne,“ povedala B. Uhrinová.

Dodala, že už v priebehu decembra patrilo registrovanie pokladníc k najčastejšie využívanej službe na daňových úradoch. Na prechod na nové pravidlá mali predajcovia pritom viac ako rok. Povinnosť evidovať platby v hotovosti podľa nových pravidiel presadil v parlamente ešte v roku 2008 vtedajší šéf rezortu financií Ján Počiatek. Podnikatelia mali podľa pôvodného znenia zákona na nové pokladnice čas do konca roka 2010. Súčasná vláda túto povinnosť predĺžila ešte o rok.

Popri veľkých obchodných reťazcoch sa na to preto podľa predsedu Slovenskej živnostenskej komory Vojtecha Gottschalla v predstihu zväčša pripravili aj drobní podnikatelia.

Nie všetky prevádzky, kde sa nakupuje v hotovosti, musia používať fiskálne pokladnice. Pri predaji tovaru zákon stanovuje výnimky ako napríklad predaj v automatoch, niektorých druhov živých zvierat či dennej tlače (presný zoznam nájdete nižšie). Pokiaľ ide o služby, zákon naopak vypočítava, na ktoré z nich sa povinnosť nových pokladníc vzťahuje. Patrí sem napríklad oprava áut, služby vo fitnescentrách, kaderníctvach či reštauráciách.

Kedy fiskálne pokladnice netreba:

a) pri predaji

1. cenín, cestovných lístkov mestskej hromadnej dopravy, telefónnych kariet, dennej tlače a periodickej tlače

2. mincí z drahých kovov, pamätných bankoviek, pamätných mincí, zberateľských mincí, hárkov, bankoviek a súborov obehových mincí, ako aj bankoviek a mincí, ktoré boli stiahnuté z peňažného obehu a stratili status zákonného platidla po uplynutí obdobia určeného na ich výmenu, v Národnej banke Slovenska, v bankách, v pobočkách zahraničných bánk a na numizmatických burzách

3. poštových cenín na filatelistických burzách

4. tovaru prostredníctvom predajných automatov

5. tovaru na dobierku

6. doplnkového tovaru súvisiaceho s poskytovaním poštových služieb

7. tovaru súvisiaceho s poskytovaním doplnkových služieb vo vozidlách železničnej dopravy a autobusovej dopravy, v leteckej doprave a vodnej doprave

8. tovaru občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím

9. živých zvierat okrem akvarijných rybičiek, exotického vtáctva, exotických zvierat, hadov, škrečkov, morčiat a iných hlodavcov

10. tovaru predávaného vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez napojenia na cestnú sieť a verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie

11. tovaru vyrobeného v rámci praktického vyučovania žiakov

b) pri službách poskytovaných

1. občanmi s ťažkým zdravotným postihnutím

2. vo vysokohorských zariadeniach, ktoré sú bez napojenia na cestnú sieť a verejnú rozvodnú sieť elektrickej energie

3. v rámci praktického vyučovania žiakov

4. prostredníctvom predajných automatov

Ktoré služby podliehajú povinnosti evidencie v elektronickej registračnej pokladnici:

  • oprava a údržba motorových vozidiel, a to len pri oprave a údržbe osobných motorových vozidiel okrem inštalovania dielov a príslušenstiev, ktoré nie sú súčasťou výrobného procesu
  • vedľajšie činnosti v pozemnej doprave, a to len pri prevádzke parkovacích priestorov
  • jedálne
  • ostatné účelové stravovanie
  • dodávka jedál
  • ostatné jedálenské služby
  • služby pohostinstiev
  • fotografické činnosti
  • prenájom a lízing automobilov a ľahkých motorových vozidiel okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci
  • prenájom a lízing rekreačných a športových potrieb okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci
  • prenájom videopások a diskov okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci
  • prenájom a lízing ostatných osobných potrieb a potrieb pre domácnosť okrem prenájmu podľa zmluvy o kúpe prenajatej veci
  • prevádzka športových zariadení, a to len pri prevádzke krytých a nekrytých kúpalísk
  • fitnescentrá
  • činnosti lunaparkov a zábavných parkov
  • pranie a chemické čistenie textilných a kožušinových výrobkov okrem požičiavania bielizne, pracovných odevov, vecí súvisiacich s práčovňou, dodávky plienok a poskytovania pracích a čistiacich služieb u zákazníka
  • kadernícke a kozmetické služby
  • služby týkajúce sa telesnej pohody
  • ostatné osobné služby, a to len pri strihaní psov

Prameň: www.drsr.sk, Zákon 289/2008 o používaní elektronickej registračnej pokladnice

Ilustračné foto na titulke - Vladimír Benko