Franchising možno nazvať podnikaním na kľúč. Ide o odbytový systém, v ktorom spolupracujú samostatné a finančne nezávislé podnikateľské subjekty. Franchisor - poskytovateľ franchisingu - dokáže pomocou tohto systému zaujať silnú trhovú pozíciu pri relatívne nízkych nákladoch a nízkom riziku. Využíva zároveň výhodu toho, že prijímateľ franchisingu - franchisista - dobre pozná lokálny trh. Franchisista získava poskytovateľom overené a vyskúšané know-how predaja, technológií alebo riadenia. Zároveň mu franchisor umožňuje používať už vybudovanú obchodnú značku. Franchisista mu za to odvádza pravidelný franchisingový poplatok. Vzájomný obchodný vzťah partneri podchytia vo forme franchisingovej zmluvy. Výsledkom rozširovania tejto formy podnikania je franchisingový reťazec.
Franchisingový balík
Obaja partneri sú ekonomicky a právne nezávislé subjekty. Napriek tomu, že franchisista prijíma nosnú myšlienku podnikania, zostáva samostatným subjektom práva. Je podnikateľom a podniká samostatne, sústavne, vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť a za účelom dosiahnutia zisku.
Samostatnosť ako typická črta podnikania je však u franchisistu čiastočne potlačená. Jeho podnikateľská činnosť je totiž úzko spätá s činnosťou franchisora, pričom oba subjekty od seba vzájomne závisia. Nikto sa nemôže stať úspešným franchisorom bez toho, aby mal úspešných franchisistov, a naopak, nikto nemôže byť úspešným franchisistom, ak jeho franchisor nie je úspešný.
Podľa komunitárneho práva franchisingom sa poskytuje balík práv priemyselného alebo duševného vlastníctva, ktorý zahŕňa obchodnú značku, logo, ochranné známky, úžitkové vzory, autorské práva, patenty a know- -how. Niekedy sa označuje aj ako franchisingový balík. Jeho súčasťou je zvyčajne aj goodwill - dobré meno podniku.
Franchisingovú zmluvu smernica Európskej únie definuje ako kontrakt, po ktorého podpísaní franchisor odovzdáva franchisistovi výmenou za priamu alebo nepriamu finančnú kompenzáciu licenciu na predaj výrobkov a poskytovanie služieb, ktorá sa vykonáva v súlade s vytýčenými marketingovými cieľmi.
Rozbeh
Na Slovensku sa franchising ešte len rozbieha. Priznáva to aj prezident Slovenskej franchisingovej asociácie Vladimír Jedlička. Ako poznamenáva právnička Andrea Borguľová, ktorá sa špecializuje na franchising, podnikatelia sa často domnievajú, že ich obchodná spolupráca spočíva na princípe franchisingu. "Tá však často nemá všetky kvalitatívne znaky franchisingu ako metódy podnikania. Pri franchisingu totiž existuje vyvážený vzťah medzi poskytovateľom a prijímateľom. Nemožno hovoriť o spolupráci, ak je dnes niekto na trhu a zajtra už na ňom nemusí byť," uvádza. Dodáva, že ak podnikateľ uzatvorí zmluvu na jeden rok, potom asi ťažko možno hovoriť o franchisingu.
Podľa V. Jedličku aj franchisista by mal mať vlastný kapitál, ktorý vloží do podniku. "Ak do podnikania vložíte vlastné peniaze, tak je podnik aj váš a staráte sa oň, ako by bol váš," tvrdí. Výhodou franchisingu je, že podnikateľ nemusí mať sto percent kapitálu potrebného na rozbehnutie podnikania. Podľa údajov Medzinárodnej franchisingovej asociácie okolo 80 % franchisistov v USA vkladá do podnikania začiatočné investície menšie ako 250-tis. USD (11,8 mil. Sk), pričom takmer v polovici prípadov tento investičný balík neprevyšuje 100-tis. USD (4,7 mil. Sk).
Zmluva
Franchisingová zmluva nie je ako zmluvný typ zakotvená v Obchodnom zákonníku. Uzatvára sa podľa § 269 ods. 2 Obchodného zákonníka, podľa ktorého môžu účastníci uzavrieť aj takú zmluvu, ktorá nie je upravená ako typ zmluvy. Obsahuje prvky viacerých zmlúv, napríklad nájomnej, lízingovej zmluvy, zmluvy o obchodnom zastúpení, o kontrolnej činnosti a licenčnej zmluvy na predmety priemyselného vlastníctva.
Franchisingová zmluva je vždy odplatnou zmluvou. Podľa A. Borguľovej sa výška poplatkov na Slovensku pohybuje v rozpätí päť až deväť percent z mesačného obratu franchisistu. Zmluva býva často obsiahlym dokumentom. Podľa A. Borguľovej "pri franchisingovej zmluve nejde ani tak o to, že treba toho veľa povedať. Ide o to, správne to sformulovať". Práva a povinnosti zmluvných strán by mali byť formulované jednoznačne, aby nepripúšťali dvojzmyselný výklad. Prílohou franchisingovej zmluvy je operačný manuál, ktorý má niekedy aj stovky strán.
Nie je to univerzálny recept
Podľa Slovenského etického kódexu franchisingu zmluva by mala byť v súlade s národným právom, právom EÚ a etickým kódexom.
Podľa V. Jedličku "pri franchisingu netreba byť netrpezlivý". Prízvukuje, že "franchising je skôr strednodobá a dlhodobá záležitosť". Spoločnosť McDonald's uzatvára na Slovensku franchisingovú zmluvu až na 20 rokov. Podľa A. Borguľovej sa zmluvy vo svete bežne uzatvárajú na dva až pätnásť rokov. Obvykle sa čas platnosti zmluvy pohybuje okolo siedmich rokov.
Prezident asociácie považuje všetko, čo sa v oblasti franchisingu na Slovensku už urobilo, za úspech. "Ale musíme byť pozitívne nespokojní s vyhliadkou na ďalší rozvoj franchisingu a franchisingových reťazcov," dodáva vzápätí.
Franchising však ešte nezaručuje úspešnosť podnikania. "Nie je to univerzálny recept na podnikanie. Základom úspechu musí byť prepracovaný systém. Franchising je model, ktorý môže veľmi dobre fungovať, ak sa s ním obe zmluvné strany stotožnia," konštatuje A. Borguľová.
V. Jedlička si je vedomý toho, že niektorí z franchisistov vypadli na začiatku z hry. "Vonkoncom to však neznamená neúspech franchisingu ako systému," dodáva.

Ľudia vystavili Trumpovi účet: nebezpečný a arogantný. Jediná z európskych krajín mu dôveruje
Popularita USA vo svete od zvolenia terajšieho šéfa Bieleho domu prudko klesla