Anglická firma Procure Plus a jej 40 zamestnancov sa podujalo na odvážny pokus, keď vedenie rozhodlo, že interná komunikácia bude prebiehať akokoľvek inak, len nie cez e-maily.
Mike Brogan, šéf manchesterskej pobočky Procure Plus, si všimol, že jeho podriadení si zvykli pracovné záležitosti medzi sebou vybavovať cez internet a od stolov sa ani nepohli. V tom videl negatívny dopad ako pre zamestnancov, tak pre celú firmu, všimol si prípadovú štúdiu server BBC.co.uk.
Aby situáciu zmenil, prizval na pomoc profesora Caryho Coopera z Lancaster University, ktorý sa zaoberal psychológiou a zdravím, a spolu vypracovali nové pravidlá, ktoré zaviedli do pracovného režimu firmy: obmedziť e-maily, uprednostňovať telefóny, mítingy či osobný kontakt.
Zamestnanci prijímali firemné nariadenia, hraničiace so sociologickým výskumom, spočiatku rozpačito, píše BBC, ale onedlho si na ne zvykli. Experiment trval len týždeň, ale podľa slov M. Brogana zaznamenali veľmi pôsobivé výsledky. „E-maily sa zredukovali o 50 percent a v kanceláriách bolo vidno viac života,“ uviedol. Spokojnosť s výsledkom viedla k tomu, že pri nariadeniach firma zotrvala.
Katie Taylor, podporná manažérka podniku, potrebovala nejaký čas, kým si pravidlá osvojila. „E-mailovanie bolo niečo, čo sa mi zdalo úplne prirodzené. Najprv som sa skutočne musela sústrediť, aby som používala telefón alebo išla sa rozprávať s niekým za jeho stôl,“ napísala podľa servera BBC.
Osobná interakcia a neformálna výmena slov je podľa generálneho riaditeľa bostonskej organizácie Sociometric Solutions Bena Wabera cestou k šťastiu a produktivite zamestnancov. „Tráviť čas rozprávaním sa s kolegami je nesmierne dôležité,“ povedal. „Komunikácia z očí do očí je najdôležitejšia vec, ktorá by mala v práci pokračovať.“
Ďalším dôvodom pre priamu komunikáciu môže byť potenciálny osobný kariérny rast. Čím viac je zamestnanec v kancelárii a osobne viac komunikuje s vyššie postavenými ľuďmi v rámci profesie, rastie tým aj šanca, že si ho budú pamätať, keď príde čas povýšenia či rozdeľovanie významných projektov.
Pre ľudí, ktorí sa dorozumievajú väčšinou cez telekomunikačné technológie, môže byť nedostatok osobnej interakcie skutočný problém, tvrdí Kimberly Young, zakladateľka newyorského Centra pre internetovú závislosť. Ľudí, ktorí k nej prichádzajú, varuje, že v ich prípade nemusí byť jednoduché nájsť si ďalšiu prácu. „Radšej práca v Starbucks ako sedieť sám doma,“ dodáva.