Takmer každá dopravná nehoda prináša so sebou extrémne nepríjemné, priam stresujúce situácie. Nie div, že ich účastníci sa správajú často chaoticky, robia chyby, akých by sa za iných okolností nedopustili.
Najhoršie je, keď svojím konaním ešte zhoršia následky nehody, napríklad na majetku alebo na zdraví zúčastnených. Potom sa musia z takého konania zodpovedať. Preto je vždy lepšie vopred rátať aj s takou nepríjemnou eventualitou, ako je dopravná nehoda, a vo vedomí si zafixovať následný správny postup, ktorý potom možno mechanicky aplikovať aj pod ochromujúcim vplyvom stresu.
Vozidlá zbytočne nepremiestňovať
„Bezprostredne po nehode je veľmi dôležité ponechať vozidlá na svojich miestach,“ hovorí riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu Policajného zboru Bratislava II Peter Chalupa. Zároveň je však potrebné urobiť vhodné opatrenia, aby nebola ohrozená bezpečnosť cestnej premávky.
Dôležité je najmä obnovenie verejnej hromadnej dopravy. „V takom prípade je možné vozidlá z cesty premiestniť, ich pôvodnú polohu však treba vyznačiť kriedou či sprejom, aby dopravná polícia po príchode mohla situáciu zdokumentovať,“ vysvetľuje P. Chalupa a dodáva: „Ak je aspoň jeden jazdný pruh voľný, autá premiestňovať netreba. Do príchodu polície totiž premávku cez tento pruh môžu riadiť aj účastníci nehody.“ Premiestnenie vozidiel bez vyznačenia ich polohy a stôp policajtom sťaží objasňovanie priebehu nehody o to viac, ak sa výpovede účastníkov o priebehu nehody rozchádzajú.
Takéto konanie má na zreteli paragraf 22 zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch aj s príslušnou pokutou do výšky päťtisíc korún a zákazom činnosti do šiestich mesiacov.
Svedok má svedčiť V rámci trestného konania má svedok povinnosť vypovedať. Ak odmietne, možno mu uložiť poriadkovú pokutu až do výšky 50-tisíc korún. Vypovedať nemusí len v prípade, ak by mohol privodiť nebezpečenstvo trestného stíhania sebe alebo blízkej osobe.
„Napríklad manžel nemusí vypovedať ako svedok, ak bol spolujazdcom svojej manželky, keď zavinila dopravnú nehodu,“ vysvetľuje starší referent oddelenia dopravných nehôd Okresného dopravného inšpektorátu Policajného zboru Bratislava II Š. Deák.
Niektoré trestné činy je dokonca možné stíhať len so súhlasom poškodeného. Napríklad manžel riadi vozidlo a zraní manželku a hrozí mu trestné stíhanie.
V takom prípade manželka nemusí proti nemu svedčiť. Ba trestné stíhanie pre trestný čin ublíženia na zdraví možno začať len s jej súhlasom.
Rešpektujte sa navzájom
Nie každú dopravnú nehodu musíte hlásiť polícii. Ak na žiadnom z vozidiel nevznikla škoda prevyšujúca desaťnásobok minimálnej mzdy (v súčasnosti 55 700 korún) a ak neboli pri nehode zranené ani usmrtené osoby, ani k poškodeniu cesty alebo všeobecne prospešného zariadenia účastníci políciu volať nemusia.
„Ak však hoci len jeden z účastníkov trvá na ohlásení nehody – aj keby mal na vozidle čo i len stokorunovú škodu –, ostatní sú povinní rešpektovať jeho požiadavku a dodržiavať ďalšie povinnosti ako v prípade vážnejšej dopravnej nehody,“ vysvetľuje Š. Deák.
Pomáhať si treba
Povinnosťou účastníka dopravnej nehody je poskytnúť zranenej osobe podľa svojich možností a schopností potrebnú prvú pomoc. „Napríklad zastaviť krvácanie,“ vysvetľuje P. Chalupa. Dodáva však, že „poskytnutím prvej pomoci sa rozumie aj privolanie odbornej zdravotníckej pomoci“.
Za jej neposkytnutie, hoci tak môže urobiť bez nebezpečenstva pre seba alebo iného, si naopak účastník nehody môže privodiť trestné stíhanie. Poskytnúť potrebnú pomoc vážne zranenej osobe je povinnosťou každého, kto má možnosť takú pomoc poskytnúť.
„No pozor! Poskytovať prvú pomoc za každú cenu tiež nie je rozumné. Napríklad pri podozrení, že účastník nehody má vnútorné zranenie,“ varuje P. Chalupa. Odporúča ním preto do príchodu odbornej zdravotníckej pomoci radšej nehýbať. Za zle poskytnutú prvú pomoc môže byť účastník nehody obvinený z trestného činu ublíženia na zdraví z nedbanlivosti.
Na druhej strane môže nastať situácia, že zranenému na mieste nemožno poskytnúť odbornú lekársku pomoc, pritom je v stave, keď niet iného východiska, iba ho okamžite odviezť do nemocnice. V takom prípade podľa rozhodnutia Najvyššieho súdu SR je správne požadovať od vodiča odvoz, aj keby sa prevozom mohlo ťažko zranenému ešte viac ublížiť.
Cyklistovi bicyklovať zakázať nemôžu
Na mieste nehody vodič musí rešpektovať výzvy polície. Ak by napríklad odmietol preukázať svoju totožnosť, predvedú ho. Za odmietnutie dychovej skúšky zákon dovoľuje uložiť pokutu do 15-tisíc korún a zákaz činnosti až do dvoch rokov. Rovnaká sankcia postihne vodiča, ak mu namerajú hodnotu etanolu aspoň 0,48 mg/l, čo sa rovná jednému promile. Prekročenie tejto hranice je už trestným činom a policajný orgán po jej nameraní zadržiava vodičský preukaz.
„Aj cyklistovi účastníkovi dopravnej nehody – rovnako ako vodičovi – možno uložiť za alkohol pokutu do výšky 15-tisíc korún, hoci ju nezavinil,“ vysvetľuje Š. Deák. Dodáva však, že mu – na rozdiel od vodiča motorového vozidla – nemožno zakázať jazdiť na bicykli.“
Vodičov zrejme bude zaujímať aj informácia, že Slovenská súdnolekárska spoločnosť nepovažuje koncentrácie etanolu pod 0,14 mg/l (0,3 promile) z hľadiska bezpečnosti v cestnej premávke za významné. Toto stanovisko rešpektuje aj polícia.“
Dve verzie rozsúdi znalec
V praxi často prizývajú k objasňovaniu nehôd znalcov. Vôbec najčastejšie ide o dopravné nehody, keď jedno vozidlo odbočuje doľava a druhé ho zároveň predbieha. Š. Deák vysvetľuje: „Vtedy sa znalec sústreďuje na zodpovedanie otázky, ktoré vozidlo prešlo stred cesty skôr. Smerovka totiž automaticky neoprávňuje vodiča odbočiť, ak vozidlo idúce za ním už skôr prešlo stred cesty, teda začalo predchádzať. Úlohou znalca je podľa blokovacích stôp vozidiel zistiť, či bolo oprávnené odbočovanie alebo predchádzanie.“
Priamo na mieste dopravnej nehody však jej účastníci zvyčajne policajtovi predkladajú vo svojich výpovediach dve rozdielne verzie. Ten však nemôže do zápisu z dopravnej nehody uviesť niečo, čo je v rozpore s tvrdením niektorého z účastníkov.
V takom prípade policajt vodičský preukaz nezadrží, ibaže by si bol istý, že dopravnú nehodu zavinila podozrivá osoba, vysvetľuje P. Chalupa a dodáva, že v prípade sporu by sa vec ďalej musela objasňovať a prerokúvať v správnom konaní. „Ak nie je možné na mieste nehody určiť jej vinníka, policajt v protokole uvedie, že prišlo k dopravnej nehode z dosiaľ nezistených príčin a opíše smer jazdy oboch vozidiel,“ vysvetľuje P. Chalupa.
Priznanie policajt nepotrebuje
Úlohou polície je vec zdokumentovať a objasniť, a to, že vodič tvrdí jedno a policajt druhé, je podľa Š. Deáka bežná prax. Prizvať znalca si môžu aj policajti. „Na rozhodnutie policajta nie je potrebné vedomie vodiča, že spôsobil nehodu, pretože ten môže byť vnútorne presvedčený, že ju nezavinil,“ vysvetľuje Š. Deák. Ako príklad uvádza situáciu, keď jedno auto odbočuje cez šikmé rovnobežné čiary, teda v priestore, do ktorého nemá vchádzať, a druhé doň zozadu narazí. „Príčinou
nehody však nie je otáčanie na mieste, kde je to zakázané, alebo to, že mu nesvietia brzdové svetlá,“ hovorí Š. Deák. Tá je podľa neho v náraze zozadu.
„Dobrý policajt nepotrebuje priznanie občana, že je vinný,“ hovorí Š. Deák a dodáva, že „ak si je istý po vypočutí účastníkov nehody o jej priebehu, rozhodne.“ Proti jeho rozhodnutiu sa však možno odvolať.
Ako prísť o vodičský preukaz
Zadržať vodičský preukaz môže policajt len pre niektorý z dôvodov vymedzených v paragrafe 66 zákona o premávke na pozemných komunikáciách. Prvým zákonným dôvodom na zadržanie vodičského preukazu je „porušenie zákona hrubým spôsobom, ak tým príde k bezprostrednému ohrozeniu bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky alebo spôsobenie dopravnej nehody“.
„Vodičský preukaz teda môžeme zadržať len preto, že vodič nedal prednosť v jazde,“ vysvetľuje Š. Deák a upozorňuje, že „pritom vôbec nemusí prísť k dopravnej nehode.“ Za porušenie zákona hrubým spôsobom sa napríklad považuje nedanie prednosti v jazde chodcom na priechode pre chodcov či bezohľadná jazda motorovým vozidlom. Častým dôvodom je aj odmietnutie dychovej skúšky alebo preukázané požitie alkoholického nápoja.
Pokuta len za ľahšie priestupky
Nie všetky dopravné nehody možno riešiť v blokovom konaní. Interný predpis ministerstva vnútra stanovuje, že je to možné len pri menej závažných priestupkoch, nikdy nie pri hrubom porušení pravidiel cestnej premávky. Ďalšou podmienkou uloženia blokovej pokuty je to, že si vodič svoj priestupok uvedomuje. „V žiadnom prípade však v blokovom konaní nemožno vyriešiť nehodu vodiča pod vplyvom alkoholu alebo ak sa odmietol podrobiť dychovej skúške, nedal prednosť v jazde či v dôsledku dopravnej nehody nastalo ťažké zranenie, prípadne smrť,“ vysvetľuje P. Chalupa.
Policajt môže v blokovom konaní uložiť pokutu, len ak je priestupok spoľahlivo zistený a dohováranie nestačí. Jej výška môže byť najviac dvetisíc korún.
Platiť nemusíte
Nie je správne, ak vodič zaplatí pokutu na mieste (aby sa vyhol problémom), aj keď sa domnieva, že policajt postupuje v rozpore so zákonom. Proti zaplateniu pokuty sa totiž nemožno odvolať. „Ak sa vodič necíti vinný, policajt mu pokutu uložiť nemôže,“ vysvetľuje Š. Deák. Môže urobiť len náčrtok priebehu nehody, fotografie, vypočuť účastníkov nehody a zhodnotiť dôkazy za a proti. Správu o výsledku objasňovania priestupku potom odovzdá oddeleniu bezpečnosti cestnej premávky, ktoré rozhodne v správnom konaní.
„Vodič nie je povinný protokol podpísať, ak s ním nesúhlasí,“ vysvetľuje Š. Deák. Policajt toto odmietnutie vyznačí v protokole, a ak v konaní budú skutočnosti svedčiť o zavinení vodičom, bude predvolaný na prerokovanie veci.
„V každom prípade, ak má občan podozrenie, že príslušník polície koná v rozpore so zákonom, môže podať sťažnosť jeho priamemu nadriadenému,“ hovorí P. Chalupa.
- Viac obetí dopravných nehôd
Podľa štatistiky Ministerstva vnútra SR klesol v auguste tohto roka počet dopravných nehôd v porovnaní s minuloročným augustom o 178 nehôd. Nehody na cestách však majú za minulý mesiac na svedomí smrť až v 80 prípadoch, čo je v porovnaní s augustom minulého roka počet vyšší o 14 obetí. Augustový počet ťažko zranených (220) sa tento rok takmer vyrovnal minuloročnej štatistike (230), kým počet ľahko zranených bol v porovnaní s augustom 2002 (809) omnoho vyšší (1 017). Pri zavinení dopravnej nehody figuroval tohto roku alkohol v menšom počte prípadov (251) oproti minuloročnému augustu, keď bol vinník pod vplyvom alkoholu až 295-krát. Medzi hlavné príčiny augustových dopravných nehôd patrilo nedodržiavanie povolenej rýchlosti, zlý technický stav vozidiel, spôsob jazdy (nesprávne predbiehanie, nedanie prednosti v jazde), predovšetkým však alkohol, ktorý v letných mesiacoch pôsobí na organizmus intenzívnejšie.
Ilustračné foto – Archív