Klamlivé tvrdenia, odvolávanie sa na konkurenciu či schovávanie za drobné zelené projekty. Aj takto sa podnikateľské subjekty vyrovnávali so stupňujúcim sa tlakom v oblasti ochrany životného prostredia. V skutočnosti však išlo o takzvaný greenwashing, teda zavádzajúce tvrdenia, ktoré mali spotrebiteľov presvedčiť o neškodnosti alebo pozitívnom vplyve firmy na životné prostredie.
Viac kontroly v marketingu
Podľa Európskej komisie to zašlo tak ďaleko, že až polovica environmentálnych tvrdení firiem môže byť klamlivá. Aj preto sa Únia rozhodla toto správanie obmedziť a v prvej polovici tohto roka schválila dve smernice, ktoré sú v tejto oblasti pre jednotlivé štáty návodom na overovanie a zamedzovanie greenwashingu.
Konkrétne ide o smernicu 2022/0092, ktorá rozširuje ochranu spotrebiteľa pred klamlivou reklamou, a smernicu 2023/0085 (GCD), ktorá bude podnikateľov zaujímať o čosi viac. Agentúra Green-Talk totiž upozorňuje, že ide o ucelený nástroj na definíciu explicitných environmentálnych tvrdení aj s návrhom nových kontrolných a sankčných mechanizmov.
Slovensko sa spaľovniam nevyhne, firmy ich považujú za nevyhnutné
V praxi to totiž znamená pokuty, a to až vo výške do štyroch percent ročného obratu. Ich výška pritom môže rásť pri opakovanom porušovaní smerníc. Okrem toho podnikatelia môžu čeliť konfiškácii produktu alebo príjmov, ktoré takouto činnosťou získali. No a v neposlednom rade ich môžu až na dvanásť mesiacov vylúčiť z procesov verejného obstarávania a prístupov k verejnému financovaniu, o strate dobrej povesti nehovoriac.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?