V online svete nám už nediktuje značka, čo si o nej máme myslieť, ale influenceri. Počnúc od umiestnenia produktu, cez dlhšie spolupráce, cez rôzne kampane vidíme množstvo príkladov na sponzorovanie aj na Slovensku, nie len v medzinárodných, zahraničných kruhoch. Prečo sú sponzorácie dôležité a prečo je dôležité, aby ich urobili označením sponzorovaných obsahov influenceri jednoznačnými pre nasledovateľov?

Vyjasnime si to na začiatku: je dôležité, aby značka, teda, aby si bol objednávateľ vedomý toho, že nie influencer sa cíti privilegovaný, tým, že môže značku reklamovať, ale značka má šťastie, že si ju vybral názorový vodca a že sa veľmi rád stotožní s jej výrobkom a ponúka ho svojim nasledovateľom. Pretože lepšej reklamy niet, ako tej, keď nám naša obdivovaná a obľúbená, autentická osoba, tvrdí o niečom, že je to dobré. Sú schopní nám urobiť náladu a chuť aj na kúpu takého produktu, ktorý by sme si inak ani nekúpili.

Vypísať, alebo nevypísať

Zdroj: Instagram

Tomuto podľa mňa ani my, ktorí s nimi pracujeme, vedome ich nasledujeme, nevieme zabrániť (niekedy sa oplatí sa nechať zviesť). To ani nie je zlé. Skôr naopak, z tohoto vidíme a cítime na vlastnej koži, že influencer marketing skutočne funguje. Ale rovnako je podstatné aj to, aby influencer cítil zodpovednosť za to, že musí oboznámiť publikum, divákov, s tým, že za propagáciu dostane finančnú odmenu, produkt, alebo protislužbu. Ako podľa zákonov máme právo na to, aby sme boli oboznámení, že vidíme platený obsah, povedzme v nejakom filme, alebo seriáli, máme právo aj na to, aby sme vedeli, či nás náš obľúbený influencer zaplavuje len platenými odkazmi, alebo či je aj taký obsah, ktorý nám predstaví na základe vlastného nápadu a iniciatívy. Takto je to férové v očiach nasledovateľov.

A nie je pekná vec, keď si značka aj influencer myslia, že je zbytočné takto informovať divákov. Myslím si, že je ešte veľká voľnosť a neistota na tomto území, v tejto otázke pre všetky tri strany, a pokiaľ to nebude zákonom vhodne podložené, systém zostane neprenasledovateľný.

Vypísať, alebo nevypísať

Zdroj: Instagram

Aký je výťažok sponzorovaného obsahu pre influencera?

  • dostane výplatu za prácu
  • finančný príjem vie obrátiť na zdokonalenie, vybudovanie vlastného profilu. Kým dávnejšie stačilo, keď ponúkol len zaujímavé obsahy, publikum už očakáva aj technicky dokonalé fotografie a videá.
  • stáva sa veľvyslancom značky v očiach nasledovateľov
  • spozornejú aj iné značky, všimnú si ho, dostane viac vyhľadaní
  • stáva sa čoraz cennejším
  • motivuje a uisťuje ho, že jeho, s veľkou snahou stavaný profil, má cenu a prináša mu očakávaný úspech.

Je dôležité, aby influencer poznal svoje obecenstvo, aby vedel, že sa so sponzorovanými odkazmi vedia stotožniť aj oni. Keď je to tak, je to výhra, ak nie, tak prichádzajú komentáre a vyčítanie, pretože nasledovatelia vidia aj cez sito. Je dôležitá priehľadnosť, pretože sa stáva influencer celkovo nedôveryhodným v očiach nasledovateľov, jeho divákov, keď sa o ňom odhalí, že niečo zámerne zamlčí. Preto je pre influencera podstatné, aby oboznámil svoje publikum, ktoré sú podporované odkazy a správy. Je dôležité, aby influencer vychovával svoj tábor nasledovateľov.

Vypísať, alebo nevypísať

Zdroj: Instagram

Aký je výťažok pre nasledovateľov zo sponzorovaných odkazov a ich zdôraznení?

  • posilní a uistí ich v tom, že nasledovaný influencer je nie len pre nich dôležitý, ale aj pre značky
  • môžu cez nich spoznať nové veci a môžu hneď vidieť názor a popis daného produktu
  • necítia sa oklamaní
  • dostávajú kvalitnejší obsah

Podľa nás je nepostrádateľné, že si na seba influencer zoberie sponzoráciu, o to sa snažíme v priebehu našej práce a nie len kvôli právnym predpisom. Ale k tomu, aby to mohlo zdravo a celistvo fungovať, musí dávať pozor influencer na to, koľko spoluprác si dohodne a ako ich bude časovať.

Okrem toho, že nasledovatelia očakávajú, aby ich oboznámili o tom, či je platený, alebo neplatený obsah, lámu nad nimi palicu, keď pokladajú množstvo za veľa. A nedôveryhodný a nespoľahlivý influencer nie je cenný.

Značka má zodpovednosť za to, aby influencera nevyčerpala. A influencer má zodpovednosť za to, aby vyberal ako, kedy a koľko sponzorovaných obsahov zdielať.

A ani to by nebolo zlé, keby si lepšie premyslel, akou témou zviaže, spojí propagačný odkaz značky.