V prípade, ak zákazník tvrdí, že si dokáže napr. výhodnejšie zakúpiť vozidlo v hotovosti alebo na úver, alebo ho servisovať a prezúvať niekde v „garáži" lacnejšie, či raz za x rokov ojedinele predať za „super" cenu, môže byť, prečo nie. Každý z nás je inak šikovný.

Vyzdvihovať však iba jednu - dve z viacerých položiek, ktoré by mal operatívny leasing obsahovať a dosiahnuť jeho výhody, t. j.: získať slušnú zľavu na vozidlo, nezaplatiť naraz vysoký registračný poplatok za každý kW výkonu motora, mať výhodnú škálu poistenia, zabezpečený servis a opravy aj mimo záručnej doby(!) a potom neriešiť odpredaj vozidla, je úplne z inej kategórie. Navyše stále využívať výhody účtovania ako nákladovej položky (nie majetku), a neviazať svoje vlastné finančné prostriedky, ale použiť ich pre svoj biznis, potrebuje nasadiť inú optiku - to je operatívny leasing.

Pre ďalšie informácie si kliknite na stránku Leasingových Expertov.

Pozrime sa teraz ďalej, v nadväznosti na prvú časť blogpostu - venovanom témam „chýb", kde by mali byť zákazníci opatrní, ak chcú naplno využiť všetky výhody operatívneho leasingu.

  • 4. Sevisné poplatky, záručný a pozáručný servis, náhradné pneumatiky. Ide bezpochyby o položku, ktorá by mala byť obsiahnutá v zmluve kvôli spomenutej komplexnosti služieb. Obstarať si vozidlo bez potreby zloženia vlastných prostriedkov a potom sa „naháňať" po servisoch, pneuservisoch a pod., platiť mimo splátok ďalšie náklady, fakturovať „krížom krážom" za nákup pneumatík a prezúvanie, sa podľa mňa míňa účinku. A navyše dnes, keď veľká časť predajnej siete spolu s importérmi vozidiel a poisťovňami umožnia v prípade opravy, porúch a poistných udalostí poskytnúť aj náhradné vozidlo v rámci splátok, je výhoda, o ktorú by bolo škoda prísť.

Nemusí však byť servis ako servis. Určite sa vopred informujte, čo všetko bude obsiahnuté vo vašej „kolónke" servisné položky, či dostanete nielen výrobcom predpísané servisné úkony a základný spotrebný materiál, ale či máte zabezpečenú opravu aj tých porúch (napríklad bežným opotrebením materiálu), ktoré už nespadajú do záručných podmienok (samozrejme za predpokladu, že ste ich nespôsobili neprimeraným používaním vozidla). Občas sa totiž stane, že aj najspoľahlivejšie vozidlo „zradí", a potom by takáto oprava bola zbytočná finančná záťaž nezahrnutá v splátkach.

Nemenej dôležitou skutočnosťou je, aké náhradné diely bude váš poskytovateľ „operáku" používať  počas údržby a opráv, či sú to iba originálne diely schválené výrobcom danej značky, alebo nejaký lacnejší variant. Osobne by som nechcel jazdiť napr. s brzdovým obložením neznámej kategórie a podobne. Šetreniu zo strany poskytovateľov operatívneho leasingu sa síce medze nekladú, ale všetko by malo mať svoje hranice.

Ďalej si preverte, koľko servisných stredísk má vaša budúca „leasingovka", či má uzatvorené zmluvy napríklad s celou dealerskou sieťou - značky vozidla, ktorú „kupujete" a nielen určitú vybranú/preferovanú časť, nepokrývajúcu celé územie SR. Nie je úplne jedno, či budete dochádzať do servisu napríklad 5 alebo 50 kilometrov! A pokiaľ kupujete vozidlo ktorejkoľvek značky, že to musí byť len autorizovaný servis poskytujúci výhradne aj záručné podmienky, ani nehovoriac. 

Pre zákazníkov - profesionálov, ktorí sú poverení výberom najvýhodnejšej značky vozidla pre spoločnosti, odporúčam sa zamerať aj na taký detail, ako rýchlo dokážu zástupcovia jednotlivých značiek na Slovensku dodať náhradné diely pri prípadnej oprave vozidla. Čakať hoci len na čelné sklo „pár" dní tiež môže narušiť vašu mobilitu, keďže vraj „čas sú peniaze".

Čo sa týka náhradných pneumatík, základnou chybou je, pokiaľ sa porovnávajú ponuky leasingových spoločností a každá obsahuje rozdielnu triedu. Leasingovky rozdeľujú triedy pneumatík do troch všeobecných: základná (low), stredná (medium) a vyššia (high). Keďže aj samotní výrobcovia pneumatík kategorizujú svoje výrobky, ale môžu používať rozdielne delenie, porovnávajte len porovnateľné. Ide pri nich predsa o jedinečný kontakt auta s vozovkou.

A na záver, samozrejme, aj keď spotreba paliva nepatrí do servisných položiek, dôležitá poznámka: ak vám naozaj ide o minimalizáciu nákladov, zvažujte značky vozidiel, ktoré majú nižšiu spotrebu (hovorím o reálnej, nie tej, žiaľ často uvedenej v TP a meranej v laboratórnych podmienkach...). Ak má totiž vozidlo len o - 1 liter vyššiu spotrebu ako konkurenčné v rovnakej kategórii, pri nájazde napr. 40 tisíc km/rok, zaplatíte (pri priemernej cene napr. nafty v roku 2017 - 1,16 €) za 1 rok naviac - 464 € za „nadspotrebu". Počas 36 mesačnej zmluvy je to celkom 1392 €. Ak si spätne vydelíte sumu na 1 mesiac, len spotreba vám zdvihne mesačnú splátku o neuveriteľných 38,66 €/mesiac. Otázka potom znie, načo súťažia zákazníci o najnižšiu splátku „za každú cenu", keď vyššia spotreba ju okamžite znehodnocuje o skoro 40 €. Uvedenou témou o celkových nákladoch sa zaoberá tzv. TCO (Total cost of ownership).

  • 5. Nadmerné opotrebenie/vrátenie vozidla. Dalo by sa tiež povedať, „bič plieska na konci". Zákazníci by nemali určite zabúdať, že zmluva sa definitívne končí, až keď vrátite vozidlo. Leasingová  spoločnosť - na začiatku zmluvy - musela vypočítať, za akú cenu ešte vozidlo na trhu jazdených áut dokáže predať. Očakáva, že zákazník vráti vozidlo v stave „bežného opotrebenia", k počtu kilometrov dohodnutých v zmluve. Na to, aby ste vedeli, čo je bežné/adekvátne opotrebenie, sa na začiatku zmluvy dozviete z tzv. knihy opotrebení (driver set), kde na obrázkoch vidieť, čo bude a zároveň nemusí byť uznané ako nadmerné opotrebenie.

Dobrá rada pre zákazníkov: určite sa nesprávajte k vozidlu, ako sa zvykne hovoriť, že „najlepšie terénne vozidlo je služobné", nemusí sa vám to vyplatiť. Faktúra za nadmerné opotrebenie asi nepoteší nikoho. A že sa jedná o vážnu tému, deklarujú leasingovky aj sami. Nejedna sa totiž už v čase ponúk „chváli" napr. v reklamných letákoch, iné audítorskou správou, aké nízke môže byť ich priemerne fakturované opotrebenie na 1 vozidlo po skončení zmluvy.

Pretože nadmerné opotrebenie de facto zvyšuje po vrátení vozidla mesačnú splátku, ktorú ste si ako klient vysúťažil na začiatku.

Trochu problematickejšia je otázka, či v skutočnosti práve to vaše nadmerné opotrebenie znižuje reálne predajnú hodnotu vozidla a či leasingová spoločnosť opravila jednotlivé poškodenia a predala vozidlo. Súvisí to opäť s témou „čitateľných" ponúk, alebo nekupovania mačky vo vreci (blog zo dňa 10.4.2017) – či si má zákazník vôbec možnosť, prekontrolovať si zostatkovú hodnotu vozidla a jeho predajnú cenu na trhu jazdených vozidiel, prípadne internetových portáloch. Zostatková hodnota vozidla je totiž jedna z kľúčových, ktorá určuje, aká bude výška mesačnej splátky. Ak vám ju náhodou leasingovka „načipuje", aby uspela v súťaži s najnižšou mesačnou splátkou, následne môže mať problém s predajom vozidla po skončení zmluvy.

Nie je teda jedno, aká vysoká bude zostatková hodnota kalkulovaná v zmluve. Pokiaľ vám niektoré leasingové spoločnosti, ich obchodní zástupcovia "marketingovo" tvrdia, že nemusíte mať obavu „všetko máte v zmluve garantované", veľmi neverte, vraj iba dve veci sú to: nebudeme žiť naveky a že sa musia platiť dane :-).

  • 6. Najnižšia mesačná splátka. Záverečný bod, ktorý by sa možno očakával v úvode. Keď má ale zákazník pochopiť, že vzhľadom na predchádzajúcich 5 bodov najčastejších chýb, najnižšia splátka na začiatku nemusí nič znamenať, je až na záver. Neznalosť, kedy sa môže zmeniť splátka, čo doplatíte pri inom kilometrickom nájazde, čo všetko bude v servisných nákladoch, v akom stave vrátite vozidlo, aké budú náklady na PHM a pod., vám v podstate „boj" o najnižšiu splátku automaticky prehráva.

Tendre v niekoľkých kolách, typu: „po prvých dvoch zostali v hre už len tri leasingové spoločnosti, čo ešte viete ponúknuť a kam znížite splátku?", väčšinou nemusia viesť nikam. Tak ako existuje vo fyzike Newtonov pohybový zákon akcie a reakcie, funguje zrejme tento aj pri operatívnom leasingu. Pokiaľ si „vyšponujete" všetky vnútorné položky zmluvy, od úroku, servisu až po zostatkovú hodnotu v záujme extra nízkej splátky, aj leasingová spoločnosť sa bude nejakým spôsobom "brániť", aby neskončila zmluva v strate. A to už počas trvania alebo na konci zmluvy. Pri každom obchode by totiž mali byť spokojné obidve zúčastnené strany.  

       

Malá záverečná rekapitulácia:

Operatívny leasing je svojim spôsobom unikátny produkt v oblasti financovania vozidiel.

Záleží na každom jednom zákazníkovi, ako úspešne a do akej miery si dokáže ukorigovať procesy, ktoré prebiehajú počas trvania zmluvy, a tým čo najlepšie využiť ekonomické a účtovné výhody produktu.

Ak podľa všetkých spomínaných bodov :

1/ (Ne)správne zvolený kilometrický nájazd vozidla: si nastavíte správne a čím reálnejšie podmienky,

2/ (Ne)znalosť Všeobecných podmienok operatívneho leasingu: pochopíte čo sa vlastne deje počas celej doby trvania zmluvy od napr. zmeny výšky splátok pri rozdielnych nájazdoch, doúčtovania nad/podlimitných kilometrov, poistných podmienok, záverečného zúčtovania zmluvy atď.,

3/ Predčasné (ne)vrátenie vozidla: sa neunáhlite a premyslíte si potrebu a dobu používania vozidla,

4/ Servisné poplatky, záručný a pozáručný servis, náhradné pneumatiky: preveríte, čo všetko budete mať kryté v správe zmluvy, v akej kvalite a kde budete mať servisované vozidlo, a na akých pneumatikách budete jazdiť a pod.,

5/ Nadmerné opotrebenie/vrátenie vozidla: ustrážite si primeraný stav vozidla po skončení zmluvy, prípadne si dohodnete odkúpiť vozidlo v „skutočnej" zostatkovej hodnote,

6/ Najnižšia mesačná splátka za každú cenu: uvedomíte si súvislosti o cenotvorbe ponúk leasingových spoločností, vyžiadate si detailné podmienky ponúk s čitateľnými parametrami, aby ste mali možnosť porovnania ponúk a možnosť kontroly počas zmluvy,

potom nie je dôvod, aby nebol ktorýkoľvek klient spokojný so svojim operatívnom leasingom. Iba v takom prípade totiž môže povedať, že ho nič neočakávané nezaskočilo.

V opačnom, radšej odporúčam, nechať si poradiť od nezávislých odborníkov.

Pre ďalšie informácie si kliknite na stránku Leasingových Expertov.

Ak vás zaujímajú ďalšie blogposty na tému Operatívny leasing, môžete si ich prečítať na tomto mieste.