Najbližší týždeň budem na konferencii Living On The Edge 2015 v Bratislave hovoriť o netradičných veciach, ktoré sa dajú predpovedať zo zákazníckych dát. Ešte než však prezradím niekoľko zaujímavých algoritmov počas danej konferencie, môžete sa otestovať, či by ste vedeli uhádnuť dve marketingové hádanky:
Predstavte si, že ste marketingový analytik siete supermarketov (napr. Tesco, Jednota, Billa, Lidl, ...). Váš šéf vás požiadal, že pripravuje dva špeciálne produkty do ponuky a potreboval by odhadnúť:
Kto z Vašich klientov je akého vierovyznania ?
Kto z Vašich klientov sa v posledných 2 mesiacoch rozišiel s partnerom ?
K dispozícii máte len anonymné nákupné údaje klientov (viete len číslo ich vernostnej karty), neviete ich meno, adresu ani nič z osobných údajov. Ako by ste zodpovedali šéfove otázky?
.
Ak nie ste registrovaný na TRENDE a nemôžete odpovedať priamo v diskusii k tomuto blogu, pošlite mi správu na LinkedIN, Twitter, Google+ alebo cez Facebook a ja Vaše odpovede vložím do diskusie ako administrátor blogu.
Prvým dvom najlepším odpovediam (a jednej vylosovanej nesprávnej odpovedi :) venujem zaujímavú knihu.
Teším sa na Vaše odpovede! A pre tých, z vás, ktorí prídu na Living on The Edge, teším sa na osobné stretnutie!
Aktualizované [4.4.2015]: Do diskusie pribudli jednotlivé návrhy riešení. Ak máte chvíľku môžete si pozrieť ako k riešeniu pristupovali iní. Finálne vyhodnotenie súťaže spolu s odpoveďami na hádanky nájdete na konci blogu pod anglickou verziou.
PREHĽADNÝ ZOZNAM všetkých BLOGOV autora nájdete tu:
Prehľadný sumár blogov F. Víteka
[EN] TEST yourself : Would you know the answer to 2 marketing riddles ?
In forthcoming week I will speak at Living On The Edge 2015 marketing conference in Bratislava, Slovakia about unique approaches to predicting client behavior from Sales data. Before I reveal the details of the algorithms, you can test yourself by trying to answer following 2 riddles:
Imagine you are marketing analyst of reasonably big chain of supermarkets (think Tesco, Waitrose, Lidl, Coop, ...). The management has come up with ideas for two new products, but in order to avoid product backfiring, but their need to identify:
- What is the religious inclination of target groups in your clients ?
- Who from the target group has broke up relationship with his/her partner in last 2 months?
The only data you have available is anonymized purchase history of the clients. NO names, surnames, adresses or other personal data, just ID of the loyalty card and purchases realized by this card. How would you answer management’s questions ?
.
If you are not registered user of this TREND portal (and thus you cannot input your answer directly into discussion below this blog, send me your answer via LinkedIN, Twitter, Google+ alebo or Facebook and I make sure that it is posted here by blog administration tool.
Two best answers (and one draw from all incorrent answers :) ) will receive an interesting book on this subject from me as a gift.
Looking forward to your guesses!
[SK] RIEŠENIE HÁDANIEK + VYHODNOTENIE:
1) Bol som príjmene prekvapený kvalitou riešení, v priemere dosahovali 7 z možných 10 bodov hodnotiacej škály. Väčšina z vás sa snažila ísť jednou z ciest:
- typické nákupy potravín jednotlivých vier vo všeobecnosti
- (ne)nakupovanie v jednotlivé dni
- zmena frekvencie alebo objemu nákupov v období pred sviatkami
Správna odpoveď sa opiera o súbeh konkrétnych potravín a konkrétnych sviatkov. Dôležité je však povedať, že ide o nákupy, ktoré sa odlišuju od davu oboma aj dátumom aj položkou. Teda ako správne zaznelo v diskusii, to že nekupujeme bravčové zo mňa ešte nerobí moslima, môžem byť vegetarián a to, že nenakupujem v nedeľu tiež ešte neznamená, že som oddaný katolík. Dôležitá je preto kombinácia nakupovania ALE AJ nenakupovania určitých položiek v obdobiach pred sviatkami. Napriklad pravoslavny oslavuju novy rok (viac sampusu) inokedy ako krestania, pocas postu pojde signifikantne dole spotreba mäsa (najmä tesne pred veľkou nocou), ramadán sa prejaví nákupmi v iné časové úseky dňa a zníženou spotrebou alkoholu a jedna vo všeobecnosti a pod.
Viaceri ste boli blizko, takze rozhodovanie o vitazovi za tuto kategoriu sa rodilo tazko, nakoniec som spomedzi odpovedi ako vyhercu vybral Mira L. (ktoremu som skomolil jeho meno a tak nechtiac, chudák, vystupoval v diskusii ako David L.) Miro teda získava odo mňa knihu: www.gorila.sk/product/491577
2) Modelovanie rozchodu (z dát supermarketu) je o niečo tažšie. Väčšina z Vás sa pokúšala skrátiť si cestu jednou z nasledovných skratiek:
- zvysena spotreba "hriesnych" poloziek na umorenie zialu (alkohol, cokolada, ...)
- strata pravidelných navýkov nakupovania, keď som sám nakupujem hala-bala
- položky na sťahovanie (špagát, vrecia, krabice, ...)
- absencia nákupov za obe pohlavia
- pokles výšky jednotlivých účtov
Nemáme tu príliš na priesto to rozdebatovať do detailu, ale vyššie uvedené body, ak sa považujú priamo za rozhodujúci príznak, spúšťajú veľmi veľké množstvo "falošných" poplachov ohľdne rochodu ľudí. (sťahovať sa možete aj do spolu do lepšieho, celkový účet poklesne aj keď človek stratí zamestnanie, hala-bala môžem nakupovať aj preto, že partner je hospitalizovaný v nemocnici , ...)
Správne riešenie spočíva v jednom dôležitom príznaku a to sú obľúbené veci toho druhého. Ak niekto napríklad pravidelne nakupoval pribináčika v množstvách zodpovedajúcim spotrebe jedného človeka a teraz sa táto značka úplne vytratila, tak buď zmenil svoju vlastnú preferenciu alebo z jeho domácnosti odišiel milovník tejto značky. Ak sa takýchto chýbajúcich značiek nájde dostatočne veľa pre jednu osobu, tak buď zásadne zmenil svoj životný štýl alebo tie výpadky značiek neboli zmena jeho preferencií, ale absencia milovníka týchto značiek. K tomu sa pridáva ešte spotreba celkových kategórii. Teda ak zostala spotreba napr. minerálok/jogurtov/kávy/cestovín rovnaká + zmena značiek, tak ide o zmenu životného štýla, ale nie nutne o rozchod. Ak sa však ku zmene značiek pridala ešte aj nižšia spotreba v kľúčových kategóriach, kde k zmene značiek prišlo, tak ide o stratu druhého nakupujúceho. Tento algoritmus dokáže odhaliť stratu aj homosexuálneho partnera. Samozrejme, pre majoritné heterosexuálne publikum možno ešte dodať, že istým potvrdzovacím nástrojom môže byť znateľná a náhlas absencia produktov opačného pohlavia.
Zaujímavm prístupom, nad ktorým som sa zamýšľal dlhšie bolo urobiť spätnú atribúciu skladieb košíka pre ľudí, o ktorých preukazateľné viem, že sú single alebo vdovcami. (zrušenie karty partnera pre úmrtie) Keď som si to však skúšal modelovať na príkladoch, prišiel som k tomu, že relatívne skladby v košíku sa pravdepodobne nemenia tak signifikantne, takže takýto model by mal problém predikovať s rozumnou presnousťou pre rozdielnejšie skupiny. Ale uznávam, že je to zaujímavý prístup k riešenii.
Po celkovom zvážení odpovedí výhra za túto kategóriu putuje do rúk IvanPE užívateľa za najližšie priblíženie sa celkovému riešeniu. Ivan odo mňa získava knihu: www.martinus.sk
Aby niečo z toho mali aj tí, ktorí neuhádli, tak som vylosoval aj jednu odpoveď, Marián B., ktorý získava cenu útechy v podobe nasledovnej knihy. www.gorila.sk/product/447727
Knihy už mám pre Vás pripravené, prosím výhercov, aby sa mi ozvali najneskôr do 13.4.2015 a dali mi na seba nejaký kontakt, aby som im výhru mohol doručiť.
Gratulujem Výhercom! ďakujem všetkým za aktívnu účasť.