Najväčší výrobca káblových zväzkov na Slovensku SE Bordnetze – Slovakia zatvára svoj závod v Zlatých Moravciach. Podľa televízie TA3 by o prácu malo prísť okolo štyristo ľudí.
Zvyšných tristo by malo nájsť uplatnenie vo väčšom závode spoločnosti v Nitre. Spoločnosť sa odmietla k informáciám vyjadriť. Žiadne informácie po dohode s SE Bordnetze neposkytuje ani OZ KOVO.
Podľa neoficiálnych informácií sa fabrika definitívne zatvorí na jar. SE Bordnetze je dvorný dodávateľ káblových zväzkov pre skupinu Volkswagen. Pôvodne táto firma vznikla v roku 1996 pod hlavičkou Volkswagen Elektrické Systémy.

Pred tromi rokmi ju od Volkswagenu a Siemensu kúpila japonská spoločnosť Sumitomo. Tá má na Slovensku ďalšiu dcéru – SEWS Slovakia v Topoľčanoch, kde sa vyrábajú káblové zväzky pre Nissan.
Aj ostatní výrobcovia káblových zväzkov obmedzujú výrobu a prepúšťajú. FCT Electronic v Prešove ukončilo výrobu káblových zväzkov do áut a prepustí 60 ľudí. JAS Elmont v Snine, ktorý ich produkuje pre Jaguar, prepúšťal už v decembri – 120 ľudí. Pritom ešte pred ôsmimi mesiacmi musel nedostatok pracovných síl vykrývať približne stovkou zamestnancov z Portugalska, Česka a Rumunska.
Kromberg & Schubert v Kolárove ešte neprepúšťa, ale obmedzuje výrobu. Ekonomický riaditeľ Jaroslav Hric odhadol pokles dodávok od BMW na približne 20 percent. Blízku budúcnosť vývoja objednaných zväzkov nedokážu predpovedať ani automobilky.
Podobnú situáciu a pokles zákaziek majú aj v michalovenckom Yazaki (robia pre Chrysler, Ford, Peugeot, Citroën, Jaguar, Ford, Mazda), senickom Delphi (Peugeot, Citroën, Mercedes) alebo trenčianskom Leoni (Porsche, BMW). Ak neprepúšťajú, obmedzujú výrobu. Stabilnejšiu situáciu má vo svojich štyroch slovenských závodoch Yura (bývalý Sewon). Okrem pravidelných dodávok do Kie ju drží najmä rozbeh ďalšieho závodu koncernu Hyundai v Nošoviciach.
Firmy, ktoré vyrábajú káblové zväzky, potrebujú na spletanie a zapájanie káblov veľký počet ľudí, sú veľmi citlivé na rast miezd. Za posledné tri roky sa mzdové náklady káblových firiem zvýšili o 30 až 50 percent.
Ilustračné foto – Maňo Štrauch