Genetika zažíva explóziu. Vďaka nej môžu pacienti dostať rýchlejšiu, účinnejšiu a najmä cielenú liečbu. Na Slovensku patrí medzi lídrov laboratórnej diagnostiky spoločnosť Unilabs Slovensko. Laická aj odborná verejnosť ju do februára 2021 registrovala ako Alpha medical, dnes už nesie názov nadnárodnej skupiny.

Generálny riaditeľ Unilabs Slovensko Peter Lednický verí, že sila medzinárodnej siete im prinesie ešte väčšiu kvalitu a rozvoj. "Skupina Unilabs, je európskym diagnostickým a laboratórnym lídrom. Ide o veľmi prestížnu skupinu, ktorá pôsobí v dvanástich európskych krajinách, má široké portfólio diagnostických služieb a ako jediní spájajú laboratórnu diagnostiku, vrátane anatomickej patológie, s rádiodiagnostikou.“

Jej silu môže slovenský pacient vidieť už dnes. Aj Slovenské laboratóriá dostávajú možnosť spolupracovať s veľkými genetickými centrami, komunikovať s najlepšími odborníkmi na svete. „Máme oveľa širšie možnosti diagnostiky onkologických ochorení. Našou úlohou je sekvenovať nádory tak, aby sme ich mohli špecifikovať a určiť aj následnú liečbu.“

Diagnostika sa dostáva hlbšie a hlbšie a vďaka podrobnej analýze vie určiť poškodený mechanizmus, ktorý spôsobuje onkologické ochorenie a nastaviť pacientovi cielenú liečbu. A nefunguje to iba v onkológii, ale vo všetkých odvetviach medicíny. Dokonca aj pri raritných genetických ochoreniach.

„Na Slovensku máme zavedenú diagnostiku 700 zriedkavých genetických ochorení. No problém je, že tých ochorení je až okolo 5 tisíc. Našťastie, tým, že sme súčasťou celoeurópskej siete pracovísk Unilabs, máme možnosť dostať sa k špecifickým testom a na základe nich vieme rozpoznať aj raritné ochorenia, ktorými trpia iba možno desiatky ľudí na svete,“ hovorí šéf slovenskej zložky siete laboratórií.

Pandémia je pre nás veľkou výzvou

Aj Unilabs zásadne zasiahla svetová pandémia koronavírusu. Peter Lednický potvrdil, že zameranie ich práce sa zo dňa na deň zmenilo, pretože nemocnice zostali paralyzované, všetky operácie a vyšetrenia sa rušili. Ich laboratóriá a špecialisti sa zamerali práve na skúmanie koronavírusu. A opäť patrili k slovenskej špičke.

„Už na konci februára 2020 sme zavádzali metodiku testovania, zháňali sme reagencie a prístroje, ktoré neboli samozrejme k dispozícii v celej Európe. Veľké štáty sa s technikou a reagenciami nechceli deliť, ale nám opäť pomohla výhoda, že sme členom veľkého diagnostického celku.“

Ich tímy pracovali na plné obrátky a odviedli kus dobrej roboty. „Ako prví sme zriadili drive thru, pri ktorom pacient prišiel autom, zobrali sme mu vzorku a výsledok dostal sms správou.“ Okrem testovania sa zamerali aj na meranie protilátok IgM a IgA, ktoré vedia určiť štádium ochorenia. Protilátky triedy IgG umožnia pozrieť sa spätne či ste prekonali koronavírus, čo sa momentálne využíva najmä pri postcovidových komplikáciách. V súčasnosti je aktuálne najmä meranie protilátok po očkovaní.

„V princípe ochorenie aj očkovanie mobilizujú celý imunitný systém. Vidíme však, že po očkovaní sa dosahujú ďaleko vyššie hladiny protilátok, ako po ochorení. Z našich doterajších analýz vyplýva, že každý, kto bol zaočkovaný, získal výraznú protilátkovú odozvu. Ak by niekto nemal žiadne protilátky, tak by to bol veľmi raritný stav.“

Strach ako fenomén

Odborníci sa jednoznačne zhodujú, že očkovanie je najúčinnejšou cestou ako zvládnuť pandémiu a vrátiť sa do normálneho života. V médiách sa však často objavujú správy o nežiadúcich účinkoch a komplikáciách, najmä o zrazeninách krvi. Aj na toto majú v Unilabs riešenie, ktoré zmierni obavy.

Lednický odporúča nechať si vyšetriť krvnú predispozíciu k vytváraniu trombov, ktoré sa následne môžu objaviť práve po očkovaní. „V laboratóriu vieme takúto predispozíciu už vopred identifikovať. Test sa volá „Covid-19: Očkovanie bez strachu“ a v rámci neho vyšetríme krvný obraz a päť dôležitých hemokoagulačných parametrov. Na základe tejto analýzy vieme povedať, či ste alebo nie ste náchylný k vytváraniu trombov. Následne po očkovaní stačí urobiť jednoduchý krvný obraz alebo vyšetriť niektoré parametre krvi a tieto testy ukážu, či vaša poočkovacia reakcia náhodou nevybočuje z normálu.“

Podobný strach a neistotu prežívajú aj mnohí rodičia, ktorí sa boja očkovať svoje deti aj povinnými vakcínami. Nie sú si totiž istí, či práve ich dieťa nie je imunodeficientné. „Máme jednoduché genetické vyšetrenie „TREC KREC“, pri ktorom vieme odhaliť prípadne komplikácie. Počet detí s imunodeficienciou je však malý. Do diskusie o očkovaní detí chceme vniesť exaktnú diagnostiku a racionálny prvok.“

Prevencia na prvom mieste

Všetky peniaze, ktoré investujeme do prevencie, sa nám niekoľkonásobne vrátia. Čoraz viac Slovákov tejto myšlienke rozumie a berie svoje zdravie vážne. Unilabs vytvoril na svojom e-shope lab.online panel bežných preventívnych vyšetrení, ktoré pacientom zjednodušia výber. Sú rozdelené podľa pohlavia a veku klienta.

„Vieme, že dvadsaťročnú ženu bude zaujímať najmä príprava na materstvo, pri starších ženách sa už zameriavame viac napríklad na hormóny, u mužov riešime zase prostatu. Okrem všeobecnej diagnostiky máme aj panely špecificky namierené napríklad na srdco-cievne komplikácie, veľký panel je určený športovcom,“ potvrdil generálny riaditeľ Unilabs Slovensko.

Práve športové testy sú veľmi obľúbené, dokážu totiž odhaliť skrytý zápal, pomôcť pri nastavovaní správnej výživy či rovnováhy minerálov. „Skúmame tiež klasické vytrvalostné parametre, hodnoty kreatínkinázy, ktorá môže poukazovať na nedostatočnú regeneráciu tela. Krvné rozbory vedia jednoznačne viesť k lepšiemu napredovaniu v tréningu.“

Nový brand odkazuje na históriu

Unilabs popri zlepšovaní kvality a ponuky služieb či už pre lekárov, nemocnice, alebo samoplatcov, prechádza aj veľkou vnútornou zmenou. Po zavŕšení integrácie Alpha medical do nadnárodnej skupiny, prebieha vo vnútri aj navonok zásadný rebranding.

„Doteraz bol pre nás dominantný brand Alpha medical, ktorý dopĺňala informácia, že patríme do skupiny Unilabs. Teraz sme to celé obrátili, dominantným sa stáva brand Unilabs a v jeho potitule je Alpha medical. Našu pôvodnú značku si prechodne ponechávame, aby sme zachovali kontinuitu a úplne nezaskočili našich klientov. Isté však je, že klienti žiadne zmeny, teda okrem tých vizuálnych, nepocítia. Naďalej dostanú vysokú úroveň služieb, na ktorú sú zvyknutí,“ uzatvára marketingová riaditeľka Unilabs Slovensko Lívia Franková.