Najväčšia sieť drogérií s čisto slovenským kapitálom 101 Drogerie má za sebou najúspešnejší rok z pohľadu tržieb. Rodinná firma zo Senice, ktorá nesie meno svojho zakladateľa Emila Krajčíka, atakovala vlani tržby 73 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o približne desať percent. Rast objemu predaja bol vyšší než inflácia. Tento rok eviduje firma nárast tržieb o sedemnásť percent.

Firma od Púchova je na trhu už 130 rokov. Výrobky zo skla dodáva aj pre svetové aerolinky
Spoločnosti sa darilo aj v oblasti profitability. Jej čistý zisk bol vlani najvyšší za uplynulé štyri roky, keď predstavoval 2,74 milióna eur „Tento výsledok sme dosiahli vďaka doplnenie manažment o kľúčové pozície v obchode, marketingu a prevádzke, optimalizácii prevádzkových nákladov, ako aj fixácii cien energií,“ hovorí pre TREND generálny riaditeľ spoločnosti Matej Krajčík. Ako dodáva, k úspechu 101 Drogerie prispelo aj to, že vôbec prvý krát vo svojej histórii využila vlani TV reklamu.
Aj vďaka týmto výsledkom sa dostala medzi tri nominácie na cenu TREND Rodinná firma roka 2023.
Podnikajú už tridsať rokov
Za obchodnou sieťou 101 Drogerie stojí bývalý futbalista Emil Krajčík spolu so svojím synom Matejom, ktorý bol tiež profesionálnym futbalistom. Matej hrával za Slaviu Praha, angažoval sa aj v Taliansku, obliekal dres slovenskej reprezentácie a kariéru zavŕšil v Senici. Okrem neho má Emil Krajčík ešte mladšieho syna Lukáša, ktorý sa venuje farmárskemu biznisu. Dcéra Lenka sa do rodinného biznisu nezapojila, pracuje ako projektová manažérka v IT.
Hoci firma Emil Krajčík je v registroch evidovaná až od roku 2001, jej zakladateľ sa biznisu začal venovať spolu s manželkou Margitou už po páde socializmu. Obchodovali s drogistickým tovarom, najmä s tým, ktorého bol nedostatok. Výrobky najprv skladovali v obývačke a predávali pred bytovkou. Fabrikám dodávali pracovné pomôcky a hygienické potreby. Neskôr si prenajali sklad a s rastom obratu si zabezpečili aj vlastné priestory.
Už v roku 1994 mali Krajčíkovci dobre rozbehnutý veľkoobchod. Keď prišli na trh veľkí dodávatelia drogérie typu Unilever či Procter & Gamble, začali si budovať vlastné maloobchodné predajne. Prvá vznikla v Novom Meste nad Váhom, potom v Trnave, Senici a ďalších mestách. Ako rástol retail, išiel veľkoobchod postupne do útlmu. Na prelome milénií vznikla značka 101 Drogerie. „Chceme dať zákazníkovi viac, ako si žiada. Pomyselné jedno percento navyše,“ vysvetľuje význam názvu generálny riaditeľ spoločnosti M. Krajčík.
Úspešná expanzia aj nový biznis
Spoločnosť mala pred štyrmi rokmi dvesto predajní. Dnes ich má na celom Slovensku 240. K rýchlejšej expanzii jej dopomohlo nielen otvorenie vlastných obchodov, ale v jej počiatkoch aj viaceré akvizície. Postupne totiž prebrala desiatky predajní, medzi nimi prevádzky od spoločnosti ATVE, pobočky droxi drogerie či obchody Dr. Og.
Počas pandémie zaznamenala rodinná firma zmenu nákupného správania Slovákov. Keďže obchodné centrá boli zatvorené, ľudia sa presunuli do jej samostatných prevádzok. „Na odbyt išla najmä drogéria a dezinfekcia,“ hovorí M. Krajčík, ktorý do spoločnosti nastúpil zhruba pred desiatimi rokmi, pričom si prešiel postupne všetkými pozíciami. Generačná výmena trvala dva roky, prebiehala postupne na základe skúseností a zverených kompetencií, konštatuje M. Krajčík.
Otec Emil má dnes na starosti obchod, keďže firma ešte nemá obsadenú pozíciu obchodného riaditeľa. Zároveň je ešte stále stopercentným vlastníkom spoločnosti. Prevod obchodných podielov sa chystá v blízkej budúcnosti. Firmu okrem toho čakajú aj investície do nového ERP. Pokračovať bude aj v expanzii.
Pred zhruba dvanástimi rokmi E. Krajčík rozšíril podnikateľský záber, keď sa pustil do poľnohospodárskeho biznisu, ktorý zahŕňa pestovanie plodín aj chov dobytka. Farma sa nachádza v Košariskách. Patrí k nej bitúnok aj linka na výrobu mäsových výrobkov. V tomto segmente sa angažuje druhý syn zakladateľa – Lukáš –, ktorý nastúpil na rodinnú farmu v roku 2014 hneď po skončení vysokej hotelovej školy v Prahe. Táto spoločnosť jeho meno Lukáš Krajčík Agro. Jej tržby oscilujú okolo jedného milióna eur. Vlani predstavovali takmer 800-tisíc eur a čistý zisk bol 337-tisíc eur.
Ďalšie dôležité správy
