Začiatkom týždňa spustil výrobu prvý európsky závod Hyundai. Od toho istého momentu Slovensko oslovuje automobilový svet výrobkami šiestich automobiliek. Pokus o ekonomický nacionalizmus?
Spochybňovanie príslušnosti moravskosliezskych Nošovíc k Českej republike? Nie. Ale český Hyundai sa pripojil k maďarskému Suzuki a Audi, ktoré nielenže ležia v blízkosti slovenských hraníc, ale najmä ich prevádzka ignoruje čiary na mape.
Hasičské požehnanie
Minulý piatok sa skončila dôležitá etapa tortúry Hyundai Motor Manufacturing Czech so získavaním úradných povolení na výstavbu a spúšťanie závodu v Nošoviciach. Dopoludnia odobrili továreň hasiči a po kontrolnej prehliadke vydal stavebný úrad povolenie na dvojročnú skúšobnú prevádzku.
- NEPREHLIADNITE SÚVISIACI ČLÁNOK:
- 148550>Stimuly Hyundaiu do slovenskej kasy

V pondelok spustili ostrú sériovú výrobu modelu i30. Po týždňovom zahrievacom kole naplánovali na budúci pondelok aj slávnostný oficiálny štart výroby. No na oslavy priveľa času nebude.
Od uvedenia modelu i30 na trh si predajcovia Hyundai pochvaľujú záujem motoristov a ako zatiaľ hlásia, dramaticky neklesne ani v rámci terajšieho všeobecného zníženia dopytu. Fabrika v Nošoviciach musí do konca roka vybaviť 18-tisíc objednávok, doterajší dovoz z Kórey pokrýval podľa skúseností predajcov európsky dopyt iba čiastočne.
Rozbeh pozorne sledujú aj za slovenskou hranicou. Hyundai i30 je platformový súrodenec hatchbacku Kia Cee´d, ktorý už dva roky vyrába žilinská Kia Motors Slovakia. Rovnaká technická DNA nosného modelu spoluprácu zintenzívňuje.
Ešte pred rozbehom výroby áut začali už 23. októbra produkovať prevodovky. Kim Ok-čo, prezident Hyundai Motor Manufacturing Czech, označil výstavbu závodu za mimoriadne rýchlu.
Mohol na okamih zabudnúť na „nuansy“ projektu, pri ktorých Kórejčania zrýchľovali výstavbu stavebnými úpravami. Ostatný konflikt s úradmi priniesol pozastavenie povoľovacieho konania nošovickej výrobni karosárskych plechov ďalšej firmy „z rodiny“ – Hyundai Hysco. Minimálne rozbeh výroby musí zabezpečiť Hysco zo slovenského závodu.
Na pohľad cítiť platformovú príbuznosť oboch kórejských modelov v celej dodávateľskej štruktúre. V polstovke priamych dodávateľov českého Hyundaiu je základ vyše tucet kórejských firiem, ktoré väčšinou prišli už za Kiou.
Takmer všetky zladili so štartom výroby pod Beskydami aj rozbeh vlastných prevádzok v okolí. „Z rovnakej kiáckej výrobne bude Hyundai zo Slovenska zásobovať iba jedna alebo dve firmy z prvého radu,“ opisuje dodávateľskú štruktúru hovorca českého Hyundaiu Petr Vaněk.
Naopak, z českej strany prúdia už od začiatku výroby v Kii karosárske dielce z ostravskej fabriky Sungwoo Hitech. Tucet väčšinou kórejských výrobcov dielcov na Slovensku pomáhal „príbuzným“ z Moravy pri rozbehu. No fabriku budú zásobovať lokálne.
Motory za prevodovky
Hneď potom, ako Hyundai ohlásil, že postaví továreň v Nošoviciach, potvrdila sesterská Kia, že ho bude zásobovať motormi. To značí, po plnom rozbehu oboch fabrík okolo roku 2011 budú v Žiline vyrábať ročne 600-tisíc motorov.
Hoci už vtedy automobilka ohlásila tento plán, hovorí o rozšírení na potrebnú kapacitu ako o novom projekte. „Investícia je zatiaľ vo fáze schvaľovania. Rozhodnutie zo strany centrály Kia Motors Corporation očakávame v najbližších mesiacoch,“ opisuje hovorca Kia Motors Slovakia Dušan Dvořák.
V reáli to bude znamenať výstavbu novej motorárne. Zatiaľ vyrába Kia v prvej prevádzke, hlavne pre model Cee´d. S rozbehom produkcie v Nošoviciach aj pre i30. Len s drobnými odlišnosťami – niekoľkými mechanickými časťami a najmä krytom.
Na tom býva znak automobilky. Hyundai Motor Manufacturing Czech bude pre Kiu vyrábať prevodovky. Rovnako ako Kia bude dostavovať druhú prevádzku. Po súčasnej prípravnej fáze začnú prevodovky z Nošovíc postupne vo veľkom nahrádzať dovoz z Kórey.
Podobne, hoci nie až v takej tesnej spätosti funguje slovensko-maďarská dvojica fabrík VW Group. S podstatným rozdielom. Nejde len o ich spoluprácu. Volkswagen Slovakia vyrobil vlani 350-tisíc prevodoviek a zásobuje nielen európske závody nemeckej automobilovej skupiny.
Podobne sieťovo zásobuje Audi Hungaria Motor Győr, hlavná európska motoráreň Volkswagenu. Z ročnej produkcie takmer 1,9 milióna motorov dodala takmer 700-tisíc pre Audi, 1,07 milióna rozdelila medzi koncernové značky Volkswagen, Škoda a Seat a niečo vyše stotisíc predala mimo skupiny. Tento rok môže pocítiť zoslabený trhový dopyt. Pred dvoma týždňami naznačila, že uvoľní zhruba pätinu z dvoch stoviek kontraktných pracovníkov. Vo fabrike s takmer 5 900 zamestnancami ide o minimálny dosah.
Dvojregionálne fabriky
Kým dvojičky Kia – Hyundai štartujú, na slovensko-maďarskej hranici je dávno doma iná ázijská automobilka. Keď Isao Ozawa, generálny riaditeľ Magyar Suzuki Corporation, schvaľuje rozpočet na podporu regiónu, v ktorom závod sídli, nemyslí len Ostrihom. Začiatkom októbra odovzdal Nadácii na ochranu zdravia v Štúrove finančný dar a auto SX4.
Na slovenský breh Dunaja sa nevybral prvýkrát. Býva tam značná časť zamestnancov fabriky. Tá zamestnáva od ostatnej expanzie už druhý rok šesťtisíc ľudí. Z toho je 2 300 až 2 400 zo Štúrova a okolia.
Podpora štúrovskej nadácie je, ako hovorí, súčasť programu sociálnej zodpovednosti firmy pre oba regióny. „Nerobíme rozdiely medzi kolegami v závode, takýto zámer buduje most z jednej krajiny do druhej a je hoden našej podpory,“ komentuje vecne I. Ozawa.
Okrem ľudí zo Štúrova prechádzajú cez Dunaj aj kamióny s dielcami. Fabrika má zhruba štyristo dodávateľov. Osemdesiat najväčších priamo v Maďarsku, slovenských je desatina. Podľa I. Ozawu chcú rozšíriť ich angažovanosť.
V modeli Swift si našli miesto dielce z Matador Automotive Vráble, ktorý zvažuje postaviť pri automobilke zvarovňu. Maďarské Suzuki vyrobilo vlani 232-tisíc áut, tento rok je v pláne tristo.
Aj keď sú správy o krízach na svetových trhoch v plnom prúde, I. Ozawa ostáva pokojný. Ako výrobcovi „mestských áut“ mu viac šetrných motoristov dokonca nahráva.
O čosi západnejšie funguje cez Dunaj Audi Hungaria Motor. Produkcia fabriky sa vlani, aj po dvaapoolnásobnom zvýšení, dostala tesne pod 57-tisíc áut. Pritom sa s 5 900 ľuďmi a tržbami 5,9 miliardy eur umiestnila v rebríčku najväčších stredoeurópskych firiem pred Volkswagen Slovakia. Montáž áut nie je hlavný biznis fabriky v Győri. Tým sú motory.
Do koncernu dodáva len okrajový model – malý športiak TT. Vlani pribudli do výrobnej náplne dve stovky vozidiel modelu A3 kabriolet. Dielce pre málo používanú sklápaciu strechu sú jednen z prvkov, ktoré sa dovážajú zo Slovenska. Vo Veľkom Mederi ich vyrába Edscha Slovakia Cabrio-Dachsysteme.
Foto - Maňo Štrauch, Martin Jesný