Lepšie finančné podmienky spotrebiteľov aj firiem ovplyvňujú aj v tomto polroku ich chuť a možnosti zadlžovať sa.

Cena osobných, úžitkových i nákladných automobilov, na ktoré si požičajú v lízingových spoločnostiach, naďalej rastie.

V prvom polroku ich rukami prešli autá v hodnote vyše dvoch desiatok miliárd korún a obrat tak zvýšili o vyše tridsať percent, hovorí štatistika Asociácie leasingových spoločností SR.

Cestné vozidlá sa na obchodoch lízingoviek podieľajú takmer tromi štvrtinami, a preto im venujú patričnú pozornosť. Polovicu z biznisu priniesli osobné autá. Pre legislatívne zmeny však s dvojtretinovým medziročným prírastkom jún finišovali aj úžitkové autá a vysoké očakávania naplnili tiež nákladiaky.

Menej z nových

Lízing je bežný spôsob financovania kúpy auta

Na raste predaja nových osobných áut sa lízingovky nedokázali zviezť rovnako úspešne ako na ekonomickom raste.

Hoci historické minimá ceny pôžičiek a plnšie peňaženky viedli motoristov k väčším nákupom, podiel lízingoviek na financovaní nových áut klesol.

Hoci iba nepatrne z 58 na 55 percent. A tak stále platí, že v lízingovej spoločnosti si kupujúci požičiavajú na každé druhé auto. Spolu ich na produkt lízingovky, či už lízing alebo pôžičku, kúpili 26 514 kusov.

Podiel klesol napriek tomu, že spoločnosti pripravujú stále nové ťaháky ako naposledy uhradenie iba polovice či tretiny auta a odklad splátok. Rýchlejšie rástli obchody lízingových spoločností vo financovaní ojazdených osobných áut. Ich podiel stúpol na úkor nových z 22 na 27 percent.

Objem obchodov dosiahol 2,8 miliardy pri vyše 10-tisíc kusoch vozidiel. Asociácia sleduje aj priemernú hodnotu vozidiel. Tak ako všetky ostatné čísla, aj v tomto prípade ide o údaje bez DPH. Nové autá kupovali klienti v sume 474-tisíc, ojazdené za 272-tisíc korún.

Lízing je bežný spôsob financovania kúpy auta

Finiš v úžitkových

Priemerná hodnota zmluvy na úžitkový automobil bola 710-tisíc korún. Komodita je po silnom medziročnom prírastku o 69 percent už vyše štvormiliardová. Počet zmlúv v nej predstavoval 7-tisíc.

Impulz pre nové obchody mohlo dať aj legislatívne obmedzenie prestavby osobných áut na úžitkové s cieľom odpočtu DPH. Preto niektoré pripravované nákupy uskutočnili skôr. Úžitkové automobily sú síce v biznise lízingoviek dôležité, no čoraz väčšia je váha nákladných vozidiel.

Tie v prvom polroku priniesli obchody za 7,5 miliardy a sú po osobných autách a strojoch a zariadeniach treťou najdôležitejšou komoditou. Charakterizuje ich aj vyššia priemerná hodnota pripadajúca na zmluvu, ktorá sa šplhá k dvom miliónom korún.

Medziročný prírastok nových obchodov presiahol 40 percent. Z veľkej miery za to lízingovky vďačia nielen ekonomickému rastu a rozmachu automobilového a prepravného biznisu, ale aj požiadavkám na vozidlá. Tie musia spĺňať čoraz prísnejšie normy a majiteľov to núti k častejšej obnove parkov.

Lízing je bežný spôsob financovania kúpy auta

Čoraz viac úverov

Asociácia lízingoviek poskytuje štruktúru využívania jednotlivých produktov iba v štatistike osobných áut. V rámci nej sa znížilo tak absolútne, ako i relatívne zastúpenie tradičného finančného prenájmu. Strácal najmä na úkor spotrebiteľského úveru. Formou neho zákazníci v prvom polroku kúpili osobné autá v jednej štvrtine celkových obchodov v tomto segmente.

V porovnaní s minulými rokmi si výraznejšie polepšil aj operatívny lízing, ktorého obľuba medzi podnikateľmi – pretože spotrebitelia ho zatiaľ až na dve zmluvy nevyužívajú –, iba postupne rástla.

No aktuálne prináša už každú desiatu korunu. V produktoch operatívneho lízingu na automobily v súčasnosti robí vrásky cestná daň, pri ktorej po poslednej novelizácii nie je jasné, či ju platí lízingovka alebo klient.

Spotrebiteľský úver má najprudší rozmach už za sebou, ale prírastky sa v porovnaní s vlaňajškom znížili hlavne pre vyššiu základňu. Aj keď je rozdiel medzi využívaním produktov na financovanie nových a starších áut. V prvom prípade sa lízing drží lepšie, úvery používajú klienti skôr na kúpu ojazdeného auta.

S výsledkami podľa objemu zmlúv korešponduje aj podiel typov financovania na počte podľa kusov. V ňom totiž úver získava ešte viac bodov, vyše jednu tretinu. Je to, samozrejme, preto, že ojazdené autá majú nižšie ceny.

Lízing je bežný spôsob financovania kúpy auta

Úspešnejší CAC Leasing

Poradie desiatky najaktívnejších spoločností vo financovaní osobných áut bolo v porovnaní s vlaňajším prvým polčasom najstálejšie. Pozície si vymenili iba GE Money Auto s Tatra Leasingom.

Jednotkou je naďalej Volkswagen Finančné služby Slovensko (VWFS), no jeho podiel na trhu i obchody klesajú. Naopak, ostatní hráči si až na Tatra Leasing pripísali medziročne viac obchodov.

VWFS síce strácal v osobných autách, no o to viac zabral v úžitkových. Kým vlani v desiatke najúspešnejších nefiguroval, v tomto roku je dvojka. Na jednotku CAC Leasing, ktorému obchody v tomto segmente poskočili o polovicu, však nemal.

Na tretie miesto odsunul ČSOB Leasing. Aj v tomto poradí Tatra Leasing strácal, keď sa zosunul na siedmu priečku a predbehol ho OTP Leasing. Vymenilo sa aj niekoľko ďalších mien.

Najväčšia bitka sa dala očakávať v najperspektívnejšom segmente nákladných áut. A to sa naplnilo. Z vlaňajšieho piateho miesta sa na prvé po viac ako strojnásobení vyšvihol CAC Leasing.

Na podobné tempo rastu dokázal zrýchliť aj Leasing Slovenskej sporiteľne. Poradie na prvých deviatich priečkach sa premiešalo, na desiatom nahradil Istroleasing OTP Leasing.

Lízing je bežný spôsob financovania kúpy auta

Foto – Andrej Balco