Na rozdiel od Volkswagenu chce PSA na Slovensku vyrába automobily nižších segmentov, ktoré sa na stredo- a východoeurópskych trhoch predávajú najviacFrancúzska automobilka PSA Peugeot – Citroen postaví nový montážny závod, ktorý od roku 2006 doplní jeho európske výrobné kapacity, na Slovensku.

Po posúdení viacerých lokalít v rôznych krajinách strednej a východnej Európy sa skupina PSA rozhodla pre Trnavu. Oficiálna internetová stránka PSA uvádza tieto dôvody:

• pozícia v strede Európy
• stavebný pozemok s rozlohou 190 hektárov, ktorý je výborne dostupný po železnici, diaľnici a aj splavnej rieke
• možnosť vytvoriť dodávateľský park v blízkosti závodu
• priemyselná tradícia regiónu, disponibilná pracovná sila s dobrou úrovňou vzdelania
• blízkosť k dôležitým trhom, na ktorých skupina PSA rýchlo expanduje

Závod bude mať výrobnú kapacitu 300-tisíc malých vozidiel ročne. Zamestná 3500 ľudí. Celkové investície dosiahnu 700 mil. EUR (vyše 29 mld. Sk). Nový závod priblíži výrobnú základňu PSA v Európe ku trhom, na ktorých rýchlo expanduje.

Čo pritiahlo PSA na Slovensko: rozhovor s Doc. Ing. Jánom Lešinským, CsC, ktorému po správnej predpovedi umiestnenia závodu BMW vyšiel aj tip na investíciu PSA

V šiestich krajinách strednej Európy (Česká republika,Chorvátsko, Maďarsko, Poľsko, Slovensko a Slovinsko) francúzsky výrobca vlani dosiahol 12,7-percentný trhový podiel, v porovnaní s päťpercentným pred piatimi rokmi.

Nový závod zároveň rozšíri výrobnú základňu PSA v Európe, ktorú v súčasnosti tvorí deväť montážnych závodov vo Francúzsku, Španielsku, Veľkej Británii a Portugalsku.

• Čitatelia eTRENDU boli v otázke umiestenia nového závodu PSA optimisti. Podľa redakčnej ankety takmer tri štvrtiny (73,8 %) verili, že investíciu získa Slovensko. Druhého favorita, Poľsko, tipovalo necelých 20 % zo 103 účastníkov ankety (hlasovať bolo možné maximálne raz denne).

K týmto závodom sa pridávajú ešte závody prevádzkované v spolupráci s inými výrobcami. Príkladom je dohoda o spoločnom vývoji a výrobe malých automobilov s japonskou Toyotou. Spoločný závod v českom Kolíne je vo výstavbe a výrobu zaháji v roku 2005.

Rastová stratégia PSA má za cieľ dosiahnuť v roku 2006 celosvetový predaj automobilov na úrovni vyššej ako štyri milióny vozidiel. Vlani predaj PSA dosiahol 3,267 mil. vozidiel a v roku 1997 len 2,1 mil. vozidiel.

Ďalšie spravodajstvo zo servisov agentúr SITA a TASR:



Získanie investícií PSA je pre SARIO satisfakciou



(SITA) - Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), ktorá pracovala na projekte získania investora PSA Peugeot Citroën pre SR, investovala do projektu približne 2,5 mil. Sk.



"Získanie investície je satisfakciou pre agentúru za všetky negatívne hodnotenia práce činnosti SARIO v minulom období," uviedol v stredu generálny riaditeľ SARIO Artur Bobovnický. Podľa Bobovnického je tak alarmujúce, že dodnes nie je vyriešená otázka financovania agentúry.



Keby agentúra mala v roku 2002 k dispozícii také finančné prostriedky, ako tento rok, projekt Peugeot by podľa Bobovnického zrejme nebol úspešný. "Pritom taká významná investícia sa v stredoeurópskom regióne už nemusí v najbližšej generácii zopakovať," uviedol riaditeľ odboru priamych zahraničných investícií SARIO Peter Lukáč.



Okrem automobilky Hyundai nie je známy iný investor, ktorý by uvažoval o veľkej investícii v strednej Európe. "Táto investícia je významná aj preto, lebo Peugeot pritiahne veľa subdodávateľov a ďalších investorov," uviedol.



Po francúzskom výrobcovi už podľa Lukáča nebude na západnom Slovensku priestor na ďalšie investovanie z hľadiska ľudských zdrojov a technických aspektov. "Ďalšie investície sa tak budú musieť posunúť na stredné a východné Slovensko," povedal Lukáč.



Významným aspektom je podľa neho aj to, že sa SR podarilo prvýkrát získať významného investora z frankofónnej oblasti. Ako uviedol, prilákanie Peugeotu je zásluhou aj toho, že Slovensko malo v minulom roku prvýkrát konkurencieschopnú agentúru na podporu investícií. Mnoho podobných projektov sa v minulosti podľa neho neuskutočnilo hlavne preto, že takáto agentúra absentovala. "Obávam sa, že žiadny podobný projekt tohto typu by sme za súčasnej situácie už v SR nemohli dotiahnuť," uzavrel.



Ako uviedol manažér priamych zahraničných investícií SARIO Roman Kuruc, projekt Peugeot oficiálne odštartoval 2. mája 2002, keď SARIO dostala od francúzskeho investora žiadosť aby pripravila pozemky a kompletnú ponuku pre skupinu PSA.



"Po úvodnej návšteve v Paríži nasledovalo množstvo práce, ktorá vyvrcholila počas vianočných sviatkov, keď SARIO pracovala na konečnom znení memoranda," uviedol. "Týmto však naša práca nekončí, ale bude pokračovať až do septembra, keď budeme musieť odovzdať pozemky v Trnave tak, ako sme prisľúbili," uzavrel Kuruc.



V hre o francúzske investície boli však od začiatku aj Maďari, Česi a Poliaci. "Slovensko pred pol rokom vôbec nebolo kandidátom, my sme však dotiahli projekt do víťazného konca," povedal Lukáč. "Česká republika už realizuje investíciu s PSA a Toyotou v Kolíne, Maďari mali výhodnú ponuku, ale výrobné náklady sú v Maďarsku vysoké," uviedol.



Ako dodal, Poľsko vynaložilo na získanie projektu extrémne veľa úsilia, avšak nevhodná poľská infraštruktúra a výrobné náklady hovorili pre Slovensko. "SR tak pre Peugeot predstavovala optimálny mix výhodných výrobných nákladov, prístupnosti, politickej stability, angažovanosti ľudí a zrejme aj blízkosť Bratislavy k Viedni," uzavrel Lukáč.



SR poskytne PSA daňové úľavy do 15% umiestnených investícií



(SITA) - Súčasťou podpory regionálneho rozvoja pre novú investíciu PSA Peugeot Citroën v Trnave sú aj daňové úľavy limitované do výšky 15 % umiestnených investícií. Ako sa ďalej uvádza v stanovisku PSA, Európska komisia si však zrejme ešte vyžiada informácie týkajúce sa tejto témy. "Štátna podpora, o ktorej spoločnosť PSA rokovala, sa spája s pozemkom a jeho vybavením, ako aj s vyškolením pracovných síl," konštatuje sa v správe.



Pôvodne sa o projekt zaujímali štyri krajiny. Všetky vybrané lokality mali podľa PSA nevyvrátiteľné prednosti. Skutočnosť, že ich PSA nevybrala, s kvalitou ich kandidatúry nesúvisí.



"Kandidatúra Trnavy ťažila zo svojej výnimočnej geografickej polohy, pozemku prístupného všetkými dopravnými prostriedkami s možnosťou prijať aj park dodávateľov, uvádza sa v správe PSA. Rozhodnutie podporilo aj budúce prijatie SR do EÚ a proeurópska nálada slovenských vládnych činiteľov.



Ak sa ako smerodajné použijú náklady na pracovnú silu vo Francúzsku, tá istá pracovná sila bude vo Veľkej Británii predstavovať 130 % z týchto nákladov, v Španielsku 75 % a v krajinách Strednej Európy 25 %.



Náklady na pracovnú silu však podľa investora neboli jediným rozhodujúcim faktorom pri výbere lokality. Koncern PSA Peugeot hľadal pre svoj nový závod región, ktorý predovšetkým disponuje veľkým počtom vysokokvalifikovaných pracovných síl.



Zohľadňovala sa aj sieť existujúcich dodávateľov v okolí. Jedným z najdôležitejších faktorov výberu bola tiež logistika. "Umiestnenie doplňujúcich kapacít Peugeotu do srdca novej rozšírenej Európy je veľkou prednosťou," uvádza sa v správe.



Vďaka svojmu priemyselnému potenciálu pozostávajúceho z 14 zostavovacích centier je francúzsky koncern momentálne schopný vyrobiť 4 milióny plánovaných vozidiel v roku 2006. "Miera využitia závodov PSA v Európe stúpla v roku 1997 zo 69 % na 117 % v roku 2002," konštatuje PSA. Navyše je podľa francúzskeho investora pravdepodobne vhodnejšie postaviť továreň v blízkosti nových nosných trhov, ktoré sú bližšie k strediskám strednej a východnej Európy.



"Tento projekt nepredstavuje v žiadnom prípade delokalizáciu nášho priemyselného aparátu, ale predstavuje nové výrobné schopnosti, ktoré umožňujú skupine pokračovať v raste, a nie meniť svoje kapacity," uzatvára PSA.



Zníženie počtu svojich zamestnancov vo Francúzsku Peugeot neočakáva. "Táto nová továreň by mala doplniť existujúci priemyselný potenciál koncernu, ktorý nebude v žiadnom prípade modifikovaný," uvádza sa v stanovisku.



Podľa správy je priskoro hovoriť o vozidle, ktoré sa bude vyrábať v tejto továrni, avšak predstavitelia automobilky potvrdili, že pôjde o vozidlá platformy 1, čo znamená malé vozidlá.



"Ostatné továrne v Európe na tejto platforme budú naďalej fungovať bez zmeny, pričom továreň v Trnave je doplnkovou továrňou, ktorá by mala sprevádzať budúci rast produkcie koncernu," konštatuje sa v správe.



Krátkodobé posilnenie meny je pre NBS prijateľné



(SITA) - Posilnenie slovenskej koruny po zverejnení informácie o investícii automobilky PSA Peugeot Citroën v SR považuje Národná banka Slovenska (NBS) za logické. Ako uviedla viceguvernérka NBS Elena Kohútiková, vývoj kurzu odráža skutočnosť, že na Slovensko prichádzajú priame zahraničné investície.



"Z ekonomického hľadiska je to dobrá správa pre Slovensko. Uvidíme, ako dlho bude kurz na ňu reagovať," povedala E. Kohútiková. Podľa jej slov je stredajšia reakcia trhu z krátkodobého hľadiska pre NBS prijateľná.



Viceguvernérka zdôraznila, že pri rozhodovaní o zásahu na trh centrálna banka vždy zvažuje, či vývoj kurzu je, alebo nie je podložený vývojom ekonomických fundamentov, resp. či naň vplývajú iba psychologické faktory.



Rozhodnutie francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën o vybudovaní závodu na Slovensku v trnavskom regióne bolo hlavným dôvodom stredajšieho posilnenia domácej meny, ktorá voči euru získala počas dňa až 40 halierov, čo je zhruba jedno percento.



Po raňajšom miernom oslabení nad hranicu 41,700 SKK/EUR zhodnocovala slovenská koruna po správe o rozhodnutí Peugeotu až na denné maximum 41,300 SKK/EUR. Ku koncu dňa však skorigovala na 41,355 / 385 SKK/EUR.



Vláda musí rýchlo nájsť 2,2 miliardy na pokrytie záväzkov voči investorovi



(SITA) - Spoločnosť PSA Peugeot Citroën začne výstavbu nového závodu v Trnave v septembri tohto roka. Základné investície francúzskej automobilky budú predstavovať 710 mil. eur, pričom predpokladaný strop investície sa očakáva vo výške 860 mil. eur.



"Celkové výdavky SR na plnenie záväzkov voči investorovi sa odhadujú na 6,5 mld. Sk, pričom tento rok plánuje vláda investovať v prospech projektu 2,2 mld. Sk," uviedol minister financií Ivan Mikloš.



Prínos investície vo verejných financiách by mal predstavovať 9,5 mld. Sk a jej návratnosť sa očakáva do šiesteho mesiaca roku 2006. Peugeot by mal podľa ministra hospodárstva Roberta Nemcsicsa zvýšiť export Slovenska o 100 mld. Sk ročne.



Požiadavky francúzskeho investora na plochu predstavujú 299 hektárov. Túto plochu by malo tvoriť 190 hektárov základnej plochy a 109 hektárov príslušnej plochy na podpornú infraštruktúru. Ostatné technické požiadavky zverejní vláda po podpísaní memoranda s francúzskou stranou budúci týždeň.



Tohtoročné výdavky SR vo výške 2,2 mld. Sk budú smerovať na výkup pozemkov a budovanie infraštruktúry. "Nechceme používať zdroje z privatizácie, pretože by mohli zvýšiť deficit verejných financií," povedal Mikloš.



Tieto zdroje sa podľa neho budú musieť ušetriť na výdavkovej strane štátneho rozpočtu a verejných rozpočtov, alebo sa dosiahnu zvýšením príjmov. "Zatiaľ máme konkrétny návrh na získanie 1,1 mld. Sk, aby mohli začať stavebné práce," uviedol. Ako dodal, keď bude v priebehu pol roka jasnejší vývoj verejných financií, príde ministerstvo financií s ďalšími návrhmi na získanie zvyšných 1,1 mld. Sk.



Podľa premiéra Mikuláša Dzurindu je možné, že tieto výdavky zvýšia ešte príspevky zo štátnych alebo verejných prostriedkov na rekvalifikáciu pracovníkov. "Aby sme neohrozili začiatok výstavby závodu, budeme musieť siahnuť aj na legislatívu," dodal.



Rozhodnutie Peugeotu podporila podľa Nemcsicsa politická stabilita regiónu, jasne deklarovaný vzťah vlády k projektu, ako aj infraštruktúra a dobrá lokalita. "Získanie projektu je signál pre SR, ako postupovať v budúcnosti pri získavaní podobných investícií," uviedol. Predstavitelia Volkswagenu chápu podľa ministra nového konkurenta ako istotu pre ich vlastné investície.



Z investície PSA na Slovensku bude profitovať aj ČR

(SITA, ČIA) - Z plánovanej výstavby novej automobilky spoločnosti PSA Peugeot Citroën v Trnave budú profitovať aj české podniky. “Už teraz si Peugeot u nás vytvára subdodávateľskú základňu,“ povedal v reakcii na stredajšie rozhodnutie PSA Peugeot Citroën šéf českej štátnej agentúry pre podporu zahraničných investícií CzechInvest Martin Jahn.

“Rozhodnutie PSA nás samozrejme mrzí, každopádne z hľadiska diverzifikácie je pochopiteľné. Jednu automobilku už tento investor v ČR stavia a svoju ďalšiu významnú investíciu tak smeruje do inej oblasti,“ uviedol Jahn. V Čechách už PSA spoločne s Toyotou investoval do nového výrobného závodu v stredočeskom Kolíne.

Ako ďalej uviedol Jahn, žatecká priemyselná zóna sa nemusí obávať o svoju existenciu. “Je pravdepodobné, že bez investora dlho nebude. S niekoľkými potenciálnymi záujemcami, a to nielen z automobilového sektora, už rokujeme,“ uzavrel Jahn. PSA Peugeot Citroën sa rozhodoval medzi štyrmi lokalitami - Poľskom, Maďarskom, Slovenskom, ale aj priemyselnou zónou Triangle na Žatecku v severných Čechách. V novembri a decembri sa však objavili prvé informácie, že PSA Peugeot Citroën preferuje Poľsko alebo Slovensko.

V SR by sa mohlo vyrábať 750 000 osobných automobilov ročne

(TASR) - Vstupom francúzskej firmy PSA Peugeot Citroën na slovenský trh automobilovej výroby v roku 2006 sa na Slovensku vytvoria predpoklady pre produkciu približne trištvrte milióna osobných automobilov ročne.

Ako pre TASR uviedla riaditeľka sekretariátu Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR Mária Nováková, v minulom roku dosiahla automobilová produkcia v SR vďaka spoločnosti Volkswagen Slovakia (VW), a. s. objem 225 476 osobných vozidiel. V porovnaní so súčasným stavom by sa teda produkcia od roku 2006 mohla strojnásobiť.

Kým výroba vo Volkswagene Slovakia dosiahla ešte v rokoch 2000 a 2001 približne 180 000 vozidiel ročne, prognózy pre tento rok sú podstatne lepšie. Vyplývajú z presunu produkcie modelu Seat Ibiza zo Španielska do bratislavského závodu pri očakávanom objeme 20 000 vozidiel ročne. Produktový sortiment obohatil i Volkswagen Tuareg. Podľa slov zástupcov VW AG realizoval tento nemecký koncern na Slovensku v období 1991 - 2001 prostredníctvom VW Slovakia investície v hodnote 1,3 miliardy DEM.

So súčasnými produkčnými parametrami sa Slovensko radí na desiate miesto spomedzi najväčších výrobcov automobilov na svete. Po vstupe PSA na Slovensko by sa mohla SR v rebríčku posunúť smerom nahor o niekoľko priečok. Automobilový priemysel pritom zabezpečuje 16,7 % celkového objemu priemyselnej výroby, čím sa SR približuje priemyselne vyspelým krajinám (kde je toto číslo medzi 17 a 20 %. Medziročný rast odvetvia je pritom vyšší ako rast celého priemyslu.

Nový závod PSA v strednej Európe s plánovanou kapacitou 300 000 malých osobných automobilov ročne by mal po spustení v roku 2006 do prevádzky vytvoriť približne 3 500 nových pracovných miest a ďalších 6 000 sekundárnych pracovných príležitostí.

Investícia PSA zvýši závislosť SR od cyklického vývoja autopriemyslu

(TASR) - Rozhodnutie PSA postaviť v Trnave závod s výrobnou kapacitou 300 tisíc vozidiel ročne je doteraz najväčšou investíciou na zelenej lúke v SR, porovnateľnou s investíciou Volkswagenu zo začiatku 90. rokov. Slovenská ekonomika tak dostane nový impulz, podľa analytika Slovenskej ratingovej agentúry (S.R.A.) Ľudovíta Ódora asi na úrovni 1 % HDP. "Výroba podľa základných prepočtov bude predstavovať 90 až 100 miliárd Sk ročne, pridaná hodnota 10 miliárd Sk. To znamená prírastok HDP v objeme 1 % ročne," povedal.

Ďalší stimul bude príchod automobilky znamenať pre domácich subdodávateľov. Mário Blaščák z Ľudovej banky pripomína, že i keď z dlhodobého hľadiska bude významne rásť export automobilov, v počiatočných fázach bude vyvíjaný tlak na dovoz jednotlivých častí potrebných pre ich výrobu, ale zároveň sa vytvorí príležitosť pre domácich subdodávateľov.

"V prípade, že domáca produkcia dokáže reagovať na ponúknutú šancu, možno zo strednodobého hľadiska očakávať pokles dovoznej náročnosti exportu a celkové zlepšenie vo vývoji zahraničnoobchodnej bilancie Slovenska," uviedol.

Podobný rozvojový efekt sa dá očakávať na trhu práce. Dôjde k vytvoreniu nových pracovných miest nielen v samotnej výrobe automobilov, ale aj v pridružených subdodávateľských výrobách a službách.

"Možno preto očakávať pokles miery nezamestnanosti a rast zamestnanosti nielen v trnavskom regióne, ale i v nitrianskom, trenčianskom a žilinskom regióne. Vzhľadom na skutočnosť, že v blízkosti Bratislavy už je prítomná automobilka Volkswagen, možno tiež očakávať vytvorenie konkurenčného prostredia v tomto priemysle s tlakom na rast miezd," myslí si M. Blaščák.

Postavenie ďalšej automobilky na Slovensku však so sebou prinesie aj určité riziká. Tie analytici vidia najmä v náraste závislosti SR od automobilového priemyslu, ktorého recesia sa môže výrazne odraziť na celkovom vývoji domácej ekonomiky.

"I keď je to veľmi pozitívna správa pre Slovensko a bude znamenať významný impulz pre ekonomiku, krajina sa stane veľmi citlivou na výkyvy v automobilovom priemysle," upozornil Ľ. Ódor. "Cykličnosť priemyslu bude silne vplývať i na celkovú hospodársku situáciu na Slovensku a zvýši závislosť ekonomiky na globálnom ekonomickom vývoji," dodal M. Blaščák.

Poľsko prehralo, lebo ponúklo horšie podmienky

(TASR) - Agentúra Reuters uviedla, že ešte donedávna sa za favorita v súťaží o umiestnenie závodu považovalo poľské mesto Radomsko. Jeho prehra v súťaži so slovenskou Trnavou súvisí s reťazou neúspechov, ktoré v posledných mesiacoch postihujú Poľsko v oblasti veľkých zahraničných investícií. Poškodzujú ho vysoké mzdy, byrokratické prekážky, nejasná legislatíva a nedostatok ďalších podnikateľských možností.

Peugeot pritiahne ďalších investorov

(SITA) - Rozhodnutie PSA Peugeot Citroën o postavení nového závodu na Slovensku je veľmi pozitívna správa, ktorá bude mať podľa analytikov priaznivý dopad najmä na zahraničný obchod, menu a zamestnanosť v SR.

Investícia automobilky je podľa analytika Ľudovej banky Mária Blaščáka prvou veľkou investíciou na zelenej lúke v SR, ktorá upúta pozornosť Európy a priláka aj ďalších investorov.

Podiel motorových vozidiel na exporte Slovenska by sa podľa Blaščáka mal v roku 2006 zvýšiť až na 40 %. Ako dodal, je veľmi dôležité, že vláda dokázala vytvoriť vhodné podmienky na túto veľkú investíciu a uspela tak v konkurenčnom boji s poľskými Katowicami.

Podľa Pavla Ondrisku zo Slavie Capital je pravdepodobné, že investori, ktorí sa rozhodujú umiestniť svoje investície vo východnej Európe, budú väčšiu pozornosť venovať Slovensku.

Podľa Roberta Pregu z Tatra banky je rozhodnutie francúzskej automobilky prvou lastovičkou po pozvánke pre SR do Európskej únie. "Očakávam, že po tejto veľkej investícií prídu na Slovensko ďalší menší investori," uviedol.

Pozor na prílišnú závislosť od automobilového priemyslu

(SITA) - Slovensko by sa podľa Blaščáka malo v budúcnosti dostať v Európe na popredné priečky v produkcii automobilov na obyvateľa. "Zároveň však vysoký podiel automobilových závodov na Slovensku môže zvýšiť zraniteľnosť jeho ekonomiky voči globálnemu vývoju v tomto odvetví," upozornil.

Závod plánuje vytvoriť 3 500 priamych pracovných miest. "K nim treba prirátať minimálne taký istý počet v rámci rôznych obslužných činností, ako sú stavebníctvo, doprava a služby," uviedol Ondriska.

V neposlednom rade treba počítať aj s pozitívnym vplyvom na ostatných budúcich subdodávateľov investora. Keďže časť z nových pracovných síl bude z radov súčasných nezamestnaných, znížia sa podľa analytika aj náklady štátu a naopak, získajú sa dodatočné príjmy z daní a odvodov.

Koruna reagovala posilnením

(SITA) - Na pozitívnu správu z Francúzska reagovala aj slovenská mena, ktorá v priamej reakcii na správu zhodnotila voči euru o 25 halierov. Ako uviedol Prega, dopyt po slovenskej mene by sa mal aj naďalej zvyšovať, keďže očakávané investície pôjdu cez devízový trh.

Podľa Nemcsicsa je vstup Peugeotu investíciou desaťročia

(SITA) - Za investíciu desaťročia na Slovensku označil rozhodnutie francúzskej automobilky Peugeot minister hospodárstva Robert Nemcsics. “Spojenie s významným európskym výrobcom automobilov prinesie nové pracovné príležitosti, bude pozitívom pre export Slovenska a bude mať kladný dopad na podnikateľské prostredie,“ uvádza sa v oficiálnej reakcii ministerstva hospodárstva.

Rozhodnutie automobilky oznámil v stredu po finálnych rokovaniach ministrovi Nemcsicsovi zástupca spoločnosti PSA Peugeot Citroen Alain Baldeyrou. “Táto investícia je výsledkom niekoľkomesačných rokovaní investora s Ministerstvom hospodárstva SR a jeho podriadených organizácií, pričom osobitnú podporu vyjadruje tomuto projektu vláda SR na čele s premiérom Mikulášom Dzurindom,“ uvádza sa ďalej v správe ministerstva.

Mesto Trnava privítalo rozhodnutie PSA

(SITA) - Mesto Trnava privítalo medializované informácie o rozhodnutí spoločnosti PSA Peugeot Citroën postaviť závod na výrobu malých automobilov v lokalite priemyselného parku Trnava - Juh.

Ako uviedol tlačový tajomník Mestského úradu v Trnave Pavol Tomašovič, mesto sa podieľalo najmä na prípravných prácach spojených s projektom a majetkovým vysporiadaním pozemkov. "Mesto prijalo všetky kroky pre majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a v súčasnosti ostáva vysporiadať len pár súkromných pozemkov," konštatoval Tomašovič.

Inžinierske siete v priemyselnom parku bude realizovať spoločnosť Trnava Invest, ktorej 100-percentným vlastníkom je mesto Trnava. Investor sa počas sérii rokovaní s mestským zastupiteľstvom zaujímal podľa Tomašoviča najmä o ekonomické podmienky v meste, rating mesta, jeho hospodárenie, technické zázemie, železničné dopravné spojenie, prepojenie na diaľničný privádzač, ale aj o možnosti bilingválneho vyučovania na školách, o kultúru v meste a možnosti ubytovania pre francúzskych zamestnancov firmy.