Baltia Air Lines plánovali ponúkať priame lety medzi letiskom JFK v New Yorku a letiskom Pulkovo v Petrohrade. I. Dmitrowski zamýšľal pridať aj spojenia do Bieloruska, na Ukrajinu a do Gruzínska. Od začiatku však narazili na problém menom Federálna správa civilného letectva USA (FAA).

Aerolinky podľa portálu Traveller uviedli, že povolenie k činnosti im FAA zamietla už sedemkrát, drvivou väčšinou pre „problémy so záchrannými šmykľavkami“. To bol jeden zo zásadných dôvodov, prečo Baltia Air Lines za 27 rokov svojej existencie nevykonali ani jeden komerčný let a neprepravili ani jedného cestujúceho. Niektorí ich preto označujú ako „najstaršie start-upové aerolinky sveta“.

Prvé lietadlo kúpili bez motorov

V roku 1991 pritom odbor dopravy Baltia Air Lines udelil povolenie lietať do Leningradu a Rigy, s prepojeniami do Kyjeva. Minska a Tbilisi. Tieto práva sú podľa portálu Michigan Radio cenné a ťažko sa vybavujú, preto sa to považovalo za významný krok, najmä pre neskúsené aerolinky.

K spokojnosti im už chýbalo iba jedno. Vlastniť lietadlo. Pomerne skoro vstúpili do rokovaní s Cathay Pacific a United Airlines s cieľom získať stroj od niektorej z týchto leteckých spoločností.

Roky však plynuli, investori sa začínali búriť, no aerolinky všetkých stále ubezpečovali, že napriek odmietnutiam zo strany FAA je všetko v poriadku a čoskoro začnú normálne fungovať. Pochybnosti však rástli aj ohľadom finančného krytia aeroliniek a niektorí skeptici používali aj pojem pranie špinavých peňazí.

Svoju prevádzku Baltia Air Lines presunuli do Michiganu, kde dúfali, že povolenie FAA zoženú ľahšie ako v New Yorku, kde na letisku JFK stále udávajú svoje sídlo a kde neuspeli v certifikačných testoch.

Svetlo na konci tunela sa objavilo v júli 2009, keď Baltia Air Lines oznámila prvého zástupcu svojej flotily. Stal sa ním 38-ročný Boeing 747-200 (navyše bez motorov), ktorý podľa Airline Reporter využívali Pakistanské medzinárodné aerolinky. Letecká spôsobilosť stroja sa však stala predmetom diskusií.

O rok neskôr kúpili Boeing 747-251B od leteckej spoločnosti Kalitta Air. 747-200 potom predali, ale operácia bola stratová 1,6 milióna dolárov. V roku 2014 však Baltia Air Lines sponzorovali leteckú šou Hrom nad Michiganom a pri tej príležitosti predviedli aj čerstvo natretý Boeing  747-251B. Vedenie spoločnosti pritom opakovane a s istotou tvrdilo, že povolenie od FAA sa blíži. Dlh aeroliniek ale opäť narástol a v tomto roku dosiahol úroveň 119 miliónov dolárov.

Na webstránke pritom majú označenie „Najnovšie americké aerolinky“ a ponúkajú aj výhody pre stálych zákazníkov a členstvo v klube „Zlatého kohúta“.

Premenujú ich?

Vlani ich jediné lietadlo s logom zlatého kohúta opäť vzlietlo z letiska Willow Run do Oscody, rovnako v štáte Michigan, kde majú nákladné aerolinky Kalitta Air základňu na údržbu lietadiel. Lietadlo tam stojí dodnes.

Podľa tlačovej správy zo začiatku novembra Baltia Air Lines oznámili meno nového prezidenta. Stal sa ním Anthony D. Koulouris, ktorý uviedol, že v súčasnosti preverujú nové lietadlo a pridal aj svoju víziu: „Mojou víziou týchto aeroliniek je vytvorenie značky, ktorá vyplní dôležité a potrebné miesto v medzinárodnej doprave. To si bude vyžadovať re-branding, reštrukturalizáciu a schopnosť vytvoriť nové vzťahy s predajcami a obchodnými partnermi.“

Názor akcionárov na aerolinky je pritom dosť rozdielny, Podľa jednej skupiny bol ich zakladateľ a dlhoročný šéf I. Dmitrowsky, ktorý začiatkom roka zomrel, príliš tvrdohlavý a krátkozraký, čo spôsobovalo odklad zásadných rozhodnutí a finančné straty.

Ďalší zas Baltia Air Lines bránia s tým, že ide o obeť skorumpovaného systému na čele s FAA. Letecká spoločnosť-prízrak tak stále na začiatok svojho fungovania čaká.