Veľkí zamestnávatelia
Devätnásť najvýznamnejších servisných centier vlani podľa prieskumu Americkej obchodnej komory na Slovensku zamestnávali viac ako 23 tisíc ľudí. Ak k tomu prirátame aj ďalších viac ako desať firiem, ktoré sa prieskume nezúčastnili, ich počet sa môže šplhať až k 30-tisíc zamestnancom. To už je polovica ľudí pracujúcich v automobilovom priemysle. Medziročne sa pritom vlani počet zamestnancov v centrách zvýšil o desať percent. Najväčším zamestnávateľom je IBM International Services Centre, ktorý spolu s agentúrnymi pracovníkmi dával ku koncu minulého roka vo svojich pobočkách v Bratislave a Košiciach prácu 4900 ľuďom. Z devätnástich firiem v prieskume malo až osem viac ako tisíc zamestnancov.
Vysoké platy
Priemerný plat v servisných centrách bol podľa údajov za rok 2013 na úrovni 1660 eur. Od roku 2011 ich každoročný nárast dosahuje v priemere štyri percentá. V roku 2013 centrá svojim zamestnancom vyplatili mzdy vo výške takmer 400 miliónov eur. Na daniach a odvodoch odviedli dokopy 260 miliónov eur.
Odvrátenou stranou vysokých platov, ktoré dostávajú aj absolventi, je následný problém zamestnancov centier nájsť si prácu mimo tohto odvetvia. „Kandidáti sú často krát zvyknutí na určitý štandard. Týka sa to nielen platu, ale aj iných benefitov a nechcú pod tento priemer klesnúť,“ hovorí Miroslav Garaj, country manager personálnej agentúry Grafton Recruitment Slovakia. Ak však majú zamestnanci centier vysokú motiváciu odísť mimo sektora, sú podľa Lenky Bábelovej z personálky CPL Jobs ochotní prispôsobiť sa aj nižším ponúkaným platom.
Vzdelaní, mladí a bez manažérov
Viac ako 80 percent zamestnancov servisných centier má vysokoškolské vzdelanie. Ich priemerný vek je 31 rokov. Počet riadiacich pracovníkov je však nízky, keď tvoria len necelú desatinu zo všetkých zamestnancov. Viac ako 60 percent sú ženy a len deväť percent sú cudzinci.
To potvrdzujú aj údaje oslovených personálnych agentúr. Podľa nich je typický úspešný uchádzač na pozíciu v servisnom centre absolvent vysokej škol so zameraním na financie, ekonómiu, jazyky, medzinárodné vzťahy, ľudské zdroje či psychológiu. Z jazykov je potrebná komunikatívna znalosť angličtiny. „Najúspešnejší sú kandidáti, ktorí už majú počas štúdia prax v odbore, prípadne aspoň prax v administratíve,“ dopĺňa M. Garaj.
Z osobnostných vlastností prevažuje komunikatívnosť, dobrá sebaprezentácia či chuť učiť sa.“ Ide najmä o mladých kandidátov, ktorí sú otvorení novým veciam, neboja sa komunikovať s klientom, pretože ide najmä o služby zákazníkom či už externým alebo interným, vedia sa zžiť s kultúrou veľkej korporácie a prispôsobiť sa napríklad práci na zmeny,“ vymenúva manažérka personálnej agentúry Lugera & Maklér Katarína Nováková.
Naopak o prácu v centrách nemajú podľa nej záujem kandidáti, ktorí už majú naštartovaný kariérny rast, pracujú v zaujímavom odbore v menších či stredne veľkých spoločnostiach, sú už dlhšie po ukončení školy, majú odbornejšiu profesiu a zaujímavé platové ohodnotenie. Podľa L. Bábelovej sem patria aj kandidáti, ktorí majú záujem nie len o čiastkové, ale skôr o komplexné pozície.
Benefity
Servisné centrá lákajú zamestnancov okrem vysokého platu aj na rôzne benefity. Najčastejšie ponúkanými sú podľa údajov pracovného portálu Profesia.sk vzdelávanie, firemné akcie, flexibilný pracovný čas, zamestnanecké zľavy a práca z domu.
V snahe získať a udržať si kvalitných ľudí však musia centrá prichádzať aj s čoraz kreatívnejšími benefitmi. Bratislavský Dell má napríklad v budove vlastné fitness centrum, ktoré poskytuje nielen športové, ale aj poradenské služby. V chystanej budove pri bratislavskom nákupnom centre Eurovea bude mať fitness centrum aj Johnson Controls. Zamestnanci košického T-Systems môžu zase využívať osobný coaching, ktorého súčasťou sú odborníci ako psychológ, lekár, právnik.
Výzvou pre centrá je rastúci počet žien na materskej. Prichádzajú preto s ponukou flexibilného pracovného času alebo práce na skrátený úväzok. T-System napríklad umožňuje rodičom odísť pred Veľkou Nocou alebo Vianocami z práce už počas obeda a k dispozícii majú aj škôlku. Slovenský Henkel v Septembri tohto roku otvoril vo svojej bratislavskej centrále škôlku s kapacitou pre sto detí. Škôlku ako benefit chystá v novej budove aj Johnson Controls.
Fluktuácia
S prácou v servisných centrách sa často spája aj vysoká fluktuácia. Ide o tému, o ktorej tieto firmy neradi hovoria. Niečo však napovedajú čísla pracovného portálu Profesia.sk. Za prvých osem mesiacov tohto roka bolo na stránke zverejnených viac ako deväťtisíc ponúk z vybraných servisných centier. Na mesiac to v priemere vychádza na 1130 inzerátov. Do tohto počtu pritom neboli zarátané všetky spoločnosti ani inzeráty personálnych agentúr. „Oproti bežným inzerátom iných firiem reagovali uchádzači na tieto pozície menej. Servisné centrá pridávali ponuky najmä v oblasti IT, administratíva a ekonomika, financie, účtovníctvo,“ ozrejmuje PR manažérka portálu Katarína Klembalová.
Podľa personálnych agentúr ľudia na jednej pozícii v servisnom centre vydržia v priemere dva až tri roky. „Fluktuácia je teda vyššia než na iných typoch pozícií. Dôvodom je, že centrá zdieľaných služieb ponúkajú nižšiu možnosť kariérneho postupu, manažérskych pozícií je v porovnaní s tými štandardnými menej, a tak sa mnoho ľudí po čase rozhodne posunúť sa ďalej,“ tvrdí Ľuboš Sirota, generálny riaditeľ McRoy Slovakia.
Ak sa zamestnanci centier rozhodnú odísť, je pre nich podľa oslovených agentúr náročnejšie nájsť si prácu mimo servisných centier. Okrem platu je problémom aj príliš špecifické zameranie. Aj preto mnohí z nich vymenia jedno centrum za iné. „Po niekoľkých rokoch strávených v servisnom centre je o niečo ťažšie sa uplatniť, respektíve prejsť do menšej spoločnosti. Dôvodom je zvyčajne čiastkový záber kandidátov z centier. Menšie spoločnosti preferujú komplexnejšie skúsenosti,“ myslí si L. Bábelová.
Podľa Ľ. Sirotu však v ich prospech naopak hrá prax z oblasti, ktorá dokáže preveriť kvality človeka. „Dokážu byť efektívni, komunikatívni, flexibilní a sú zvyknutí riešiť problémy. Dokážu sa preto uplatniť v rôznych pozíciách od administratívy, cez obchod až po špecifické manažérske pozície,“ dodáva.
Čo všetko obnáša práca v servisných centrách, aké sú najväčšie problémy, ktoré firmy v tomto odvetví na Slovensku trápia a čo pre nich môže urobiť štát, sa dočítate v aktuálnom vydaní týždenníka TREND.

TREND 36/2015