Začiatok roka priniesol nepríjemné prekvapenie. Produkcia slovenského priemyslu sa z mierneho rastu v decembri prepadla do viac ako päťpercentného medziročného poklesu aj napriek dobrým výsledkom v dominantnom automobilovom sektore. Čísla za február už boli lepšie, no aj tak zostáva priemysel v tomto roku v mínuse. Podľa Štatistického úradu SR priemyselná produkcia vo februári 2025 medziročne klesla o 1,3 percenta. Najviac sa na tom podpísali silné prepady v kovovýrobe a strojárstve, ktoré trvajú už viac ako pol roka.
Hrozí prepúšťanie
„Kým ešte koncom minulého roka hovorili zamestnávatelia z tohto sektora o chýbajúcich pracovníkoch, v súčasnosti prichádzajú správy o obmedzovaní výroby, rušení pracovných miest a znižovaní počtu zamestnancov,“ približuje Jitka Kouba, riaditeľka marketingu personálnej agentúry Grafton. „Radikálne rozhodnutia nedávno urobili napríklad aj výrobcovia obuvi v Martine a Handlovej či výrobca ochranných pracovných prostriedkov v Partizánskom,“ dodáva. Konkrétne, rozhodli o ukončení výroby v týchto mestách. Dôvodmi sú najmä meniaci sa dopyt a vysoké náklady.
Určitý optimizmus vzbudzuje hodnota nových objednávok. Vo februári medziročne vzrástla o 6,5 percenta, čo bol najrýchlejší nárast od októbra 2023. Hodnota objednávok sa zvýšila v polovici z dvanástich sledovaných odvetví, v automobilovom priemysle o výrazných 15,4 percenta. „Rástol ako objem dopytu na zahraničných trhoch, tak aj snaha zásobiť americký trh pred hrozbou implementácie colnej prirážky,“ vysvetľuje analytik 365. bank Tomáš Boháček. Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák vidí za dobrými číslami v automotive aj nábeh výrobných kapacít po aktualizácii výrobného programu jedného z domácich výrobcov. „Predaje áut na domácom európskom trhu v prvých dvoch mesiacoch roka mierne klesali a na domácu produkciu áut tak pôsobili skôr tlmiaco,“ upozorňuje.
Vlastné góly
Za problémami v priemysle sú Trumpova colná vojna, slabý výkon nemeckej ekonomiky a ďalšie vonkajšie faktory. Podľa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy (APZD) si však veľké prekážky vytvára aj Slovensko samo, najmä konsolidačnými opatreniami, ktoré až z 96 percent postihujú príjmovú stránku rozpočtu. „Kombinácia vyššej DPH, rastúcich daní z príjmu, zvýšeného zaťaženia práce vysokokvalifikovaných zamestnancov a najmä novej transakčnej dane, ktorá je medzi krajinami eurozóny unikátom, výrazne sťažuje situáciu nášmu priemyslu,“ myslí si šéf APZD Andrej Lasz.
Už dnes sú na Slovensku náklady na výrobu a prácu vyššie nielen v porovnaní s ostatnými štátmi V4, ale aj s Portugalskom, so Španielskom a s Rakúskom. „Strácame výhodu, ktorú sme roky budovali. Naše závody začínajú prehrávať súboje o výrobu nových modelov. Ak sa nič nezmení, takýchto prípadov bude pribúdať,“ obáva sa A. Lasz.
- Očakávaný vzostup a potom trápenie
- Je pravdepodobné, že štatistika za budúce mesiace ukáže zvýšenú priemyselnú aktivitu, pretože výroba na jar a na jeseň je silnejšia ako v sezónach dovoleniek a zimných sviatkov. „Relatívne dlhá prestávka v zavedených clách dáva výrobcom aj exportérom viac času na prijatie opatrení a aspoň čiastočnú optimalizáciu výroby či zefektívnenie dodávateľských reťazcov,“ pridáva druhý dôvod analytik Slovenskej sporiteľne Marián Kočiš. Nálada kapitánov priemyslu sa však nezlepšuje, v marci sa opäť znížila a vzdialila od dlhodobého priemeru. Pretrváva nízka úroveň objednávok a výhľadový pesimizmus.