Keď Henry Ford v roku 1913 zaviedol pásovú veľkovýrobu, znamenala revolúciu v produktivite. V novej továrni v Highland Parku hneď v prvom roku vyrobili 260-tisíc vozidiel, pričom zamestnaných bolo 13-tisíc robotníkov. Všetky ostatné americké automobilky spolu vyprodukovali podobné množstvo áut, ale potrebovali na to 66-tisíc ľudí. Ford výrobu jedného vozidla skrátil na neuveriteľných 93 minút, čo je hodnota, ktorá by obstála aj dnes.

Diktát zákazníka

Lenže v postindustriálnej spoločnosti sa trh zmenil. Zákazníci požadujú produkty prispôsobené individuálnym predstavám, samozrejme, s cenovkou zo sériovej produkcie. A kustomizácia, nový spotrebiteľský trend, zasiahla automobilový priemysel hneď v prvej línii. Individualizácia produktov totiž obnažila najväčší limit pásovej výroby – jej nízku flexibilitu. Už Henry Ford vravieval, že „zákazník môže mať svoje auto v akejkoľvek farbe, pokiaľ bude čierna“. Čierna schla najrýchlejšie a na modeli T ju používal celých trinásť rokov. Ale ani v modernej ére klasická montážna linka veľa možností neposkytovala – napríklad model Toyota Corolla mal v roku 1980 v ponuke dva motory, tri typy karosérií a dva stupne výbavy.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa