V rozhovore sa dočítate:

  • Ako nákupné centrá bojujú o značky
  • Prečo má Rumunsko väčší retailový potenciál
  • Ktoré značky môžu vstúpiť na slovenský trh
  • Kde môže mať Bratislava typickú nákupnú ulicu
  • Ako sa staršie nákupné centrá vyrovnajú s konkurenciou

Prečo sú na Slovensku nákupné centrá také obľúbené?

Bratislava ako hlavné mesto je poznačená tým, že nemá „high street“, nákupnú ulicu, ako to poznáme v iných mestách Európy. Historicky sa retailové ulice sústreďovali v rámci Česko-Slovenska najmä v Prahe. A tak sa nákupné správanie Slovákov vyvíjalo inak. Nákupné centrá sú u nich naozaj obľúbené, dnes k tomu prispieva dobrá ekonomická situácia a migrácia ľudí do väčších miest, primárne do Bratislavy. A zároveň chuť developerov a investorov postaviť niečo nové.

Čím sa budú chcieť odlíšiť nové prírastky – Stanica Nivy a ďalšia etapa Eurovey?

Eurovea má polohu ako žiadne iné nákupné centrum, stavila na trávenie voľného času pri vode. Z toho bude chcieť ťažiť aj naďalej. Navyše ponúka iný nájomný mix a možnosť tráviť čas v lokalite, ktorá sa rozvíja. Cíti zmenu správania zákazníkov a prispôsobuje sa tomu. Aj Stanica Nivy bude ťažiť z polohy, dopravné uzly majú potenciál na vznik retailu. Príkladom je vlaková stanica v Košiciach, kde sa rekonštrukciou úplne zmenila funkcia. Stanica Nivy má vysokú návštevnosť zabezpečenú tým, že jej časť bude autobusový terminál. Chce k tomu ešte prispieť unikátnymi prvkami, napríklad strechou, ktorá sa bude dať využiť ako park. Ľudia tam budú môcť grilovať, behať a bude tam aj najširšia ponuka gastroprevádzok.

Ako sa s novými konceptmi popasujú súčasní hráči na trhu?

Staršie nákupné centrá sa budú musieť vyrovnať s novou konkurenciou a budú si musieť nájsť svoje miesto. Či už zmenou funkcie z retailu na iné oblasti, alebo modernizáciou. Nákupné centrá sú postavené v spádových oblastiach, ťažia teda z toho, že ich ľudia majú po ceste do práce alebo z nej. Zároveň si musia uvedomiť, že ak prestávajú lákať zákazníkov, treba niečo zmeniť. Musia myslieť aj na nájomcov a ich zamestnancov, aby boli v centre spokojní.

Ak nákupné centrum neláka dosť zákazníkov, musí niečo zmeniť

Siete ako Inditex so známymi módnymi značkami Zara a Bershka sú na slovenskom trhu veľkí hráči. Je pre nákupné centrá zásadné získať takýchto nájomcov?

Veľké globálne značky sú lákadlom pre ľudí. Ak ich nákupné centrá majú, vedia, že tým oslovia značnú časť zákazníkov. Veľké značky chce každé nákupné centrum, často aj za cenu nižších nájmov. Tieto brandy dokážu prilákať okrem zákazníkov aj ďalších nájomcov, ktorí dotvoria ponuku.

Bolo zvykom, že značky uzatvárali zmluvy na dlhšie obdobie, napríklad na desať rokov. Stále sa podpisujú dlhodobé kontrakty?

Pre nákupné centrá je to to najlepšie, ale situácia sa zmenila, hlavne módni a odevní nájomcovia žiadajú kratšie obdobie. Ideálne povedzme tri roky s ďalšou opciou. Nechcú sa viazať na také dlhé obdobie, potrebujú voľnosť a chcú sa rozhodnúť podľa toho, ako sa im v danej lokalite bude dariť.

Klesajú ceny nájmov aj paušálne, ak sa stupňuje konkurencia medzi nákupnými centrami?

Priemerné nájomné 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa