Slováci si nomináciu vyslúžili unikátnym produktom, ktorý má potenciál úplne zmeniť podobu maloobchodu, ako ho poznáme dnes. Milan Novota, Igor Pavelek s Michalom Tomčíkom a tímom ďalších ľudí vyvinuli spôsob, ako detailne analyzovať pohyb a nákupy návštevníkov v kamenných predajniach, údaje v reálnom čase spracovať a poslať obchodníkovi na optimalizáciu spokojnosti jeho zákazníkov.

Návrat do minulosti

Aj vám to znie na prvé počutie ako zúfalé retro? Ako labutia pieseň v časoch, keď sa najväčší hráči obchodu ruvú o priestor v online svete, testujú prediktívne nakupovanie a drony na doručovanie tovaru? Generálny manažér Pygmaliosu M. Novota upozorňuje, že e-commerce zatiaľ „zjedol“ len desatinu trhového koláča, zvyšných 90 percent tržieb globálneho maloobchodu naďalej generujú kamenné predajne.

„Veľké siete ako RalphLauren, macy’s alebo Sears tento rok zatvorili v USA vyše tisíc prevádzok a ďalšie tisícky sú na rade. Tempo, ktorým sa nakupovanie presúva do online priestoru, je rýchlejšie, než sa čakalo. Ani to však neznamená, že klasické predajne sú odsúdené na zánik. Amazon napríklad oznámil, že plánuje otvoriť stovky kamenných obchodov,“ zdôrazňuje M. Novota.

„Tempo, ktorým sa nakupovanie presúva do online priestoru, je rýchlejšie, než sa čakalo. To však neznamená, že klasické predajne sú odsúdené na zánik.“

Unikátna slovenská technológia má potenciál zmeniť svet maloobchodu

Zdroj: Martina Brunovská

Milan Novota, generálny manažér Pygmaliosu

Tradičné prevádzky podľa neho prežijú, pretože ponúkajú osobný kontakt a zážitok, ktorý online nedokáže nahradiť. Len si musia nájsť v zmenených podmienkach novú podobu a miesto a ponúknuť služby na rovnako kvalitnej úrovni ako digitál.

Retail v druhohorách

Na tejto premise je postavený podnikateľský zámer Pygmaliosu – dodať klasickým obchodom údaje, ktoré potrebujú, aby zlepšili spokojnosť zákazníkov z nákupu. Určite dobre poznáte „neznesiteľnú ľahkosť“ nakupovania v najväčších e-shopoch. Na tom, aby bol každý nákup príjemný, jednoduchý a rýchly, pracujú tímy odborníkov na základe údajov o už uskutočnených a zlyhaných transakciách. Je to výsledok nekonečného cizelovania aplikácií a programov, cez ktoré si zákazníci vyberajú a platia „svoje“ tovary a služby.

Softvér dokáže získať, analyzovať a v reálnom čase dodať klasickým obchodom množstvo údajov o správaní zákazníkov

No kamenní retaileri akoby sa zabudli v druhohorách. Informácie o svojej produktivite zväčša čerpajú z dát o transakciách uskutočnených cez registračné pokladnice. Obraz si dopĺňajú prieskumami od agentúr. Tie do obchodov nasadia anketárov, ktorí manuálne počítajú, čo sa im zadá. „Na konci dňa retailer získa štúdiu, za ktorú zaplatí nemalú sumu. My za tie isté peniaze riešime aj všetko, čo sa udeje predtým, než k transakcii vôbec dôjde, dáta, analýzy a reporty generujeme v reálnom čase a nepretržite,“ hovorí M. Tomčík.

Ak okolo obchodu prešla denne tisícka ľudí, stovka vošla dnu a desať z nich nakúpilo, doposiaľ obchodníci pracovali s údajmi o nákupoch tých desiatich ľudí. Dáta o tej tisícke a stovke, ktoré predstavujú potenciál predajne, predtým ostali ležať ladom. Dnes ich vie softvér Pygmaliosu spracovať. M. Tomčík však upozorňuje, že to je dnes možné len vďaka neustálemu napredovaniu technológií a znižovaniu ich cien. Ešte pred pár rokmi by retail nič podobné za rozumné peniaze nedostal nikde na svete.

Unikátna slovenská technológia má potenciál zmeniť svet maloobchodu

Zdroj: Pygmalios

Senzi senzory

Ako to funguje? Čipy v nákupných košíkoch a vozíkoch vysielajú informácie o trase a rýchlosti pohybu návštevníka po predajni. Obchodník vďaka tomu vie, kde v obchode má najviac navštevované a kde hluché miesta. Vie, ako dlho nakupujú jeho zákazníci a či hľadajú skratky, aby nakúpili čo najrýchlejšie.

Čo dokáže Pygmalios

Pygmalios Analytics je softvér, ktorý zbiera, analyzuje a posúva obchodníkom dáta o tom, ako sa správajú zákazníci v ich kamenných predajniach. Tí potom dokážu svoje služby zlepšovať podobne ako e-shopy, ktoré vďaka dátam z internetu vedia o svojich zákazníkoch takmer všetko.

Vie, že zákazník váha pri niektorých regáloch príliš dlho a zrejme má s vystavenými produktmi problém – cena, kvalita alebo umiestnenie nie sú optimálne. Ďalšie senzory zachytávajú WiFi na smartfónoch a pracujú s dátami, ktoré má návštevník sprístupnené. Monitorujú napríklad premávku na ulici pred obchodom, počet ľudí, ktorých zaujme výklad, iné zase počet vstupujúcich zákazníkov či rad pred pokladnicami.

Vďaka týmto dátam dokáže Pygmalios zodpovedať obchodníkovi ďalšie otázky. Koľko nových zákazníkov

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa