Derivát pristavený na test poháňa trojlitrový prepĺňaný vznetový šesťvalec (190 kW/258 k) štandardne spriahnutý s deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Nie náhodou importér očakáva, že práve tento tandem bude z aktuálnej ponuky pohonov novej triedy E najžiadanejší. 

Jeho cena (vrátane DPH) sa začína na úrovni 56 070 eur. S atraktívnym metalickým lakovaním, exkluzívne kožou a pravým drevom zaodetým interiérom, pneumatickým pružením, inteligentným osvetlením, parkovacím a jazdným balíkom a s ďalšími technickými „vychytávkami“ vás vyjde na viac ako 80-tisíc eur. Ak vám v tejto konfigurácii chýba čoraz populárnejší pohon štyroch kolies, berte na vedomie, že verziu E 350 d 4Matic si môžete objednať na jeseň.

Klame telom

Nesie dizajnérsky rukopis už aplikovaný na menšej triede C aj hodnotnejšom S, pritom sme postrehli, že aj znalí motoristi si „éčko“ pletú skôr s tým menej urodzeným z oboch súrodencov. Je paradox, že napriek tomu, že trieda E medzigeneračne narástla do dĺžky o štyri a pol centimetra, vyzerá na pohľad kompaktnejšie. Možno to bude farebným odtieňom metalického lakovania (hyacintová červená), ktorý je taký odlišný od zvyčajného „solídneho dress code“ podobne honosných sedanov.

Inak však E má šmrnc z každého zorného uhla. Pritom aerodynamicky nielenže vyzerá, ale aj také je. Skvelý výsledok (cd 0,23) vydolovaný v aerodynamickom tuneli novinku posúva na samotný vrchol vyššej strednej triedy (delí sa oň s Audi A6). Prispievajú k nemu aj pozoruhodne minimalizované medzery medzi karosárskymi dielmi.

Test Mercedes-Benz E 350 d: Sebavedomia má na rozdávanie

Zdroj: Mercedes-Benz

Virtuálna realita

Pohľad do kokpitu núti definitívne zabudnúť na časy, keď z neho (pod logom trojcípej hviezdy) vanula staromilská klasika. Tu a teraz sála moderna, ktorá sa zaobíde bez lacných efektov. Tón udáva vôňa kože ako pozadie k vizuálne hodnotnému estetickému zážitku. Siločiary kokpitu sa zbiehajú do dvoch obrovských širokouhlých displejov zakomponovaných do súvislého celku (za príplatok).

Treba si zvyknúť, že tam, kde kedysi palubná doska pútala pozornosť svojou členitosťou, vidíme koncert elektroniky na ploche. Displej v zornom poli vodiča sprostredkuje virtuálny obraz prístrojového štítu – k spoločnosti „budíkov“ si môžete zvoliť údaje palubného systému o ekonomike jazdy či spotrebe alebo mapu navigácie a to aj paralelne s centrálnou obrazovkou. Práve tá vytvára základné rozhranie multimediálnemu systému, sprostredkuje tiež kvalitný obraz sústavy kamier.

V menu sa môžete pohybovať prstom. Nie po samotnom displeji, ale po dotykových plôškach na volante alebo rozmernejšom touchpade na stredovom paneli. Odozva? Až prekvapivo jednoznačná. K dispozícii je aj klasická otočná ružica s rovnakým popisom práce. A tu sme pri koreni veci. Je zábavné pohrať sa dotykmi a sledovať výsledok, ale ak bezpečnosť jazdy je prvoradá, stará dobrá ružica dostáva prednosť. Predsa len menej odpútava pozornosť od diania na vozovke. Dizajn a farebnosť sústavy displejov môžete meniť voľbou medzi tromi režimami – športový, klasický a dynamický. Ďalší z módnych trendov na pohranie.

Test Mercedes-Benz E 350 d: Sebavedomia má na rozdávanie

Zdroj: Mercedes-Benz

Pohodlné kreslo núka nízky základný posed. Niet dôvodu ho meniť, stačí doladiť. Niežeby výhľad bol bezproblémový a zvýšená poloha mu nepomohla. Okolie však dôsledne monitoruje 360-stupňový kamerový systém. Oceňujeme aj objemné odkladacie priečinky vo dverách aj pod stredovou opierkou. Vodič „neodkojený“ mercedesmi bude spočiatku na rozpakoch z umiestnenia páky prevodovky pod volantom alebo zo združených funkcií ľavej páčky pod volantom – kým si nezvykne.

Jazdný pilot: Nie je odkázaný na pozdĺžne značenie vozovky. Udržuje odstup od auta pred ním, orientuje sa aj podľa prekážok v okolí jazdnej dráhy a vozidlo udržuje v strede jazdného pruhu. Systém je aktívny do rýchlosti 130 km/h, krátkodobo toleruje pustenie volantu, potom vodiča vizuálne varuje, spustí smerovky, spomalí a zastaví na okraji vozovky.

Parkovací pilot: Systém automaticky zaparkuje alebo vyparkuje z priečneho alebo pozdĺžneho parkovacieho miesta. Ak sa vám nechce s autom do garáže, môžete ostať vonku. Systém funguje v spolupráci s mobilným telefónom alebo tabletom na báze operačného systému iOS.

Trochu viac miesta 

Dlhšia karoséria skombinovaná s predĺženým rázvorom sľubuje viac miesta hlavne na zadných sedadlách. Posadíme figuranta za volant a potom za seba, či naozaj. Pri výške 180 cm priestor v oblasti kolien sa zväčšil o číslo – na jedenásť centimetrov a sedemcentimetrová rezerva nad hlavou znamená rovnaký pokrok. Očakávali sme, že hlavne prvý údaj bude povzbudivejší. Nenaplnené očakávania zrejme spôsobila pohodlnejšia poloha za volantom – najvyhovujúcejšia, akú sa podarilo naladiť.

Podľa údajov výrobcu je interiér aj širší, to však neriešime. Ak sa do Fabie dozadu zmestia traja statní murári, dvaja manažéri sa v éčku stratia a traja k tomuto typu auta rozhodne nepasujú. Nás viac zaujíma pohodlný posed, hlavové opierky mäkulinké ako vankúše, ale aj prekážajúci robustný tunel (kryt kardanového hriadeľa) v strede podlahy, či fakt, že zadné operadlá delené v pomerte 40 : 20 : 40 sa dajú odblokovať (za príplatok) len zo strany batožinového priestoru. Asi z bezpečnostných dôvodov vzápätí nepadnú, treba im pomôcť. Ďalej sledujeme namiesto plochého jemne zvýšené dno kufra nad zadnou nápravou a plynulý prechod na rozhraní s interiérom. Objem (540 l) sa medzigeneračne nezmenil a keďže k dojazdovým pneumatikám (MOExtended) rezervu nepotrebujete, môžete rátať s jeho plnou kapacitou.

Test Mercedes-Benz E 350 d: Sebavedomia má na rozdávanie

Zdroj: Mercedes-Benz

Sila v službách pohody

Trojlitrový turbodiesel skombinovaný s deväťstupňovou automatickou prevodovkou – hotový balzam na dušu. Jeho dominantná prednosť je zakódovaná v robustnom krútiacom momente s maximom na úrovni 620 Nm. Prevodovka sa pritom stará, aby pracoval prevažne v režime otáčok, keď je plne k dispozícii. Šesťvalec navonok pradie relatívne kultivovane, vo vnútri môžete prívlastok pokojne škrtnúť. Viac budete počuť šum odvaľujúcich sa pneumatík.

Prevodovka funguje tak jemne a plynulo, že pri bežnom spôsobe jazdy radenie vôbec neregistrujete. Po prepnutí do športového režimu a pod plným plynom už motor s masívnou výkonovou rezervou počuť, cítiť aj radenie pri 4200 otáčkach – no žiadne kopance sa nekonajú, skôr registrujete zmenu akustiky.

Hlavne však kvitujeme, že prevodovka nie je odstupňovaná špeciálne na nemecké diaľnice. A tak deviatka sa pri stotridsiatke nedostáva k slovu len sviatočne, ale prakticky je v zábere neustále (ak nemusí zápasiť so stúpaním alebo silnejším protivetrom). Pritom šesťvalec udržuje v úspornom režime 1500 otáčok. V ekonomickom režime strelka rýchlomeru dokonca padá na úroveň voľnobehu.

Očakávaná priaznivá spotreba sa aj potvrdzuje. Priemerných 6,7 l/100 km nameraných na testovacom okruhu je o pol litra menej, ako sme zaznamenali s Audi A6 3,0 TDI Quattro (200 kW/272 k). 

Test Mercedes-Benz E 350 d: Sebavedomia má na rozdávanie

Zdroj: Mercedes-Benz

Airmatic a veľké kolesá

Náročnejší zákazník si môže priplatiť elektronicky riadenú charakteristiku tlmičov pruženia alebo aj pneumatický podvozok, ktorý využíva testovaný exemplár. V kombinácii s nadštandardným formátom pneumatík 275/35 R19 určite oceníte jeho vláčny prejav a dôsledné potláčanie nežiaducich pohybov karosérie. Bezpečne filtruje drobné nerovnosti, nad zvlnenou vozovkou sa „éčko“ nesie s málo vídanou noblesou.

Všetko platí však len potiaľ, kým asfaltka nestratí posledné zvyšky dobrej povesti. Výtlky a rolety Airmaticu nesedia. Podvozok ich komentuje ostrým buchnutím – o to nepríjemnejším, že do oázy pokoja a mieru vnikne ako blesk z jasného neba. Stane sa vám to raz, možno ešte raz a ďalšie zradné partie obídete veľkým oblúkom. Aj v záujme drahého obutia. Na druhej strane, jedine pneumatické pruženie umožňuje zvýšiť svetlú výšku. Tá sa môže občas hodiť napríklad pri nevyhnutnom zdolávaní obrubníkov. Pritom sekunduje bočná kamera, ktorá pomáha vodičovi uchrániť disky kolies v neporušenom stave.

Na technickej trati cítiť, že nový Mercedes zhodil kilogramy. Je ovládateľnejší. Nemáte pocit, že pracujete s veľkou zotrvačnou hmotou. V oblúkoch sa správa neutrálne, keď to však vo výjazde s akcelerátorom presolíte, masívny krútiaci moment bezproblémovo vynesie zadnú nápravu aj na suchom drsnom asfalte. Vzápätí vás schladí zásah stabilizačného systému. Elektronika zasiahne aj v prípade, že včas nezaregistrujete blížiacu sa prekážku. Zvukový signál vzápätí vystriedajú brzdy. Ak treba, až do úplného zastavenia. Obratnosť – taká vzácna pri manévrovaní v stiesnených pomeroch, éčku zostala.

Záver

Na dobré sa ľahko zvyká. Do tejto kategórie rozhodne patrí aj nový Mercedes triedy E. Oko na ňom so záľubou spočinie, vodiča aj posádku zahrnie v danej triede nadštandardným komfortom a kvalitou. Presvedčivý je svojimi jazdným vlastnosťami, podporenými bohatou výkonovou rezervou a relatívne nízkou spotrebou. Svojím technickým potenciálom sa priblížil k bariére, ktorá oddeľuje automobil, ako ho poznáme, od autonómneho auta, ku ktorému bude „vodičák“ zbytočný. Vyspelá elektronika čaká na legislatívny signál, že môže od človeka prevziať bremeno zodpovednosti. 

Plusy:

  • elegantná aerodynamická karoséria
  • kultivovaný, pružný a úsporný šesťvalec
  • originálne ovládanie infotainmentu
  • pokrokové elektronické systémy
  • obratnosť
  • ovládateľnosť

Mínusy:

  • hluk pri prejazde ostrých nerovností
  • neštandardné umiestnenie niektorých ovládacích prvkov