V cestnej doprave predstavujú výdavky na palivo 23 percent z celkových nákladov. Pritom štvrtina dopravcov ich zabúda uvádzať do celkových nákladov na investície a prevádzku. Podľa štúdie Shell realizovanej na štyristo respondentoch v ôsmich krajinách sveta sú až dve tretiny dopravcov presvedčené, že konkurenčnú výhodu im prinesú investície do nového vybavenia a vozového parku.

„Efektívnejšou cestou je však zamerať sa na výber správneho paliva a celkovo na palivový manažment. Ak firma dôsledne aplikuje tieto dve opatrenia, dokáže na nákladoch ušetriť aj 30 percent,“ radí Jörg Debus, manažér pre komerčné palivá Shell v Európe a Afrike.

Manažéri vozových parkov si zvyčajne nechávajú dve až desať percent flotily ako rezervu pre prípad poruchy vozidiel v prevádzke. „Používaním aditivovaných palív sa dá táto rezerva zredukovať pod dve percentá,“ tvrdí Ong Kong Hua, technologický poradca divízie Commercial Fuels v spoločnosti Shell. 

Štandardná nafta bez aditív vytvára uhlíkové usadeniny na dýzach spaľovacích motorov. Špinavé vstrekovacie dýzy spôsobujú dvojpercentnú stratu efektivity motora a 2,5-percentné zníženie jeho sily. Používať palivo so správnym zložením aditív, ktoré pomáhajú udržiavať palivový systém čistý a bez zbytočných usadenín, je preto cieľom každého dobrého fleet manažéra.

Správne plánovať trasy, skladovať palivo a efektívne jazdiť je umenie

Zdroj: SITA/AP

Napríklad na benzínke Optima – KDK, s. r. o., používajú aditívum značky Gulf. „Redukuje poruchy vstrekovacích systémov, koróziu v nádržiach a palivových vedeniach, penenie a zvyšuje cetánové číslo paliva,“ vysvetľuje Pavol Kočalka, prevádzkar čerpačky.

Podľa prieskumu Shell až 45 percent firiem považuje výber nesprávneho paliva za príčinu neplánovaných prestojov. Pri moderných systémoch práve v čase (JIT) a práve v sekvenciách (JIS) si dopravcovia nemôžu takéto situácie dovoliť, pretože by veľmi rýchlo prišli aj o to málo, čo môžu na zákazkách zarobiť.

Aj palivo si zaslúži opateru

Keďže legislatíva s povinnými prestávkami vodičov a rýchlostnými limitmi „nepustí“, musíme pri snahe zefektívniť a zrýchliť 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa