Slovensko sa musí chystať na ďalší spor s Európskou komisiou. Ministerstvo dopravy sa rozhodlo časť eurofondov investovať do terminálov kombinovanej dopravy. Zatiaľ chabé pokusy štátnych firiem v kombinovanej či intermodálnej doprave zlyhali. Väčšinou sa o pohyb kontajnerov medzi námornými prístavmi a Slovenskom starali privátne spoločnosti. O niekoľko rokov by sa do tohto prepravného a prekládkového biznisu mali s podporou daňových poplatníkov viac zamiešať štátne firmy na prevádzku terminálov kombinovanej dopravy. To sa však nepáči spoločnostiam, ktoré tento druh dopravy v krajine prebudili. Za vlastné prostriedky. Európsku komisiu upozorňujú na erupciu chystanej štátnej pomoci.

Terminály už tam sú

Zaujímavo rozbehnutý biznis im ohrozuje zámer rezortu dopravy budovať na Slovensku za pomoci eurofondov štyri terminály intermodálnej dopravy. Miesta, kde sa budú môcť prekladať kontajnery alebo výmenné nadstavby z kamiónov na vlaky.

V januári tohto roku podpísal šéf rezortu Ján Figeľ za štát zmluvu na výstavbu verejného terminálu v Žiline. Firma OHL ŽS by ho mala so spoločnosťami Sudop Brno a Construction Consulting & Services postaviť do roku 2015. Šéf rezortu dopravy sa tešil. Aj tu usporil. Firmy sa zaviazali vybudovať terminál za 18 miliónov eur, aj keď ministerstvo rátalo v rozpočtoch so sumou až 38 miliónov eur. Podobné terminály má štát v pláne vybudovať v Bratislave, Leopoldove a Košiciach.

No sú to všetko regióny, kde dostupnosť terminálov už je. Na Slovensku investovala do výstavby terminálu v Dunajskej Strede spoločnosť Metrans. V Bratislave zasa fungujú Slovenské plavby a prístavy a ČSKD Intrans, ktorý pôsobí aj v Žiline a Košiciach. Ministerstvo dopravy však upozorňuje, že nie všetky privátne terminály vyhovujú súčasným európskym požiadavkám, mali by mať napríklad sedemsto metrov dlhé koľaje.

Pripravované nové stavby, na rozdiel od ľudí z rezortu dopravy, netešia predstaviteľov spoločností, ktoré terminály budujú a prevádzkujú za vlastné prostriedky. „Eurofondy“ im stavajú priamu konkurenciu. „So štátnymi firmami, ktoré získajú terminál postavený s podporou daňových poplatníkov, sa budeme musieť o zákazníkov na trhu biť. Terminál kombinovanej dopravy je infraštruktúrny projekt, ale komerčne zameraný. Nie je to diaľnica či železnica, kde sa dá podpora eurofondov chápať,“ vysvetľuje Peter Kiss, riaditeľ Metrans /Danubia/, najväčšej spoločnosti zaoberajúcej sa intermodálnou dopravou na Slovensku. A pripomína, že ak sa niekde ukáže potreba nového terminálu, určite naň nájde prostriedky aj privátny investor.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa