Riaditeľom Slovenskej pošty je necelý rok. Problémy, ktoré sa v nej za desaťročia nahromadili, mu bez milosti spadli na hlavu. Pošta totiž vlani dosiahla historickú stratu 16 miliónov eur. Jeho úlohou je znížiť náklady, transformovať firmu na moderný konkurencieschopný podnik a dotiahnuť ho do zisku. Generálny riaditeľ pošty Martin Ľupták.

Na čelo pošty ste nastúpili v júni 2020. Čo bol prvý krok, ktorý ste urobili?

Vybral som sa s kolegami do terénu na pobočky. Prešli sme si systém práce, hovorili sme so zamestnancami, spoznávali ich názory na organizáciu práce a podmienky.

Prechádzali sme logistiku cez deň aj v noci, lebo pošta je ako New York, nikdy nespí a pracuje na tri zmeny. Analyzovali sme procesy a služby a začali sme prehodnocovať zmluvy.

Hovoríme aj o zmluve s Bonulom?

V lete sme zákazku v rámcovej zmluve na ochranu osôb a majetku rozdelili a vyhlásili tri súťaže. Keďže sa nám ich nepodarilo ukončiť, uzatvorili sme dodatky so súčasným poskytovateľom. Pri dvoch súťažiach čakáme na stanovisko ÚVO a tretiu vyhlásime nanovo.

Každá námietka znamená predlžovanie obstarania o týždne až mesiace. Akoby sme boli rukojemníkmi verejného obstarávania. Všetci za všetkým niečo hľadajú. Ale na pošte nemá žiadny dodávateľ privilégiá.

Roky pracujete v oblasti prepravy. Čo vás po nástupe najviac šokovalo?

Najviac ma šokovalo, že naša triediaca linka na balíky v Bratislave je na druhom poschodí. K nej sa balíky z kamiónov vozia nákladnými výťahmi a po pretriedení zase idú naspäť. Nemilo ma prekvapil aj starý nákladný autopark a pracovné prostredie, čo súvisí s obrovským investičným dlhom.

Odovzdávanie ocenení
Neprehliadnite

Nízky počet reštrukturalizácií na Slovensku je anomália, tvrdí právnik. Počet krachov vzrastie

Niečo vás aj potešilo?

Potešilo ma, že som na pošte našiel ľudí, ktorí sú poštármi telom aj dušou. Mnohí sú druhou či treťou generáciou poštárov v rodine.

Vlani dosiahla pošta rekordnú stratu 16 miliónov eur. Ako je to možné?

Je to výsledok dlhoročného vývoja spojeného s rastúcimi mzdami bez redukcie miest a so znižujúcou sa produktivitou. Svoje urobil aj covidový rok a s ním spojené výpadky medzinárodnej pošty a prepad listov. Výraznejšie klesli aj výnosy z finančných služieb a dramaticky vzrástli náklady na ochranu a testovanie.

Vidíte tento a budúci rok nádejnejšie?

Ak sa nám podarí naštartovať transformáciu, pokračovať v optimalizácii nákladov a objektivizovať ceny služieb pre štát, budúci rok by sme chceli byť opäť v zisku.

Náklady chcete redukovať cez pobočky a ľudí. Podľa akého kľúča?

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa