Presne to, čo sa ešte pred rokom zdalo nemožné, stalo sa vo svete ovládanom strachom z choroby Covid-19 novou normou. Reč je o distribúcii veľkých hollywoodskych predstavení, ktoré sa od tohto roka možno začnú objavovať v domácich televíziách a počítačoch skôr, než bolo doteraz možné. 

Tipnite si, koľko peňazí za predaj vstupeniek utŕžili americká kiná za celý rok 2020. Pre predstavu: v uplynulých piatich rokoch sa im podarilo utŕžiť vždy viac než 11 miliárd dolárov. Tipujete s ohľadom na pandémiu päť miliárd? Tak ešte uberte tri miliardy a ste na správnej cifre. 

Áno, americké kiná takmer za celý rok 2020 utŕžili menej, než boli svetové tržby snímky Avengers: End-game. Najvýnosnejší film dejín si totiž na účet pripísal skoro tri miliardy dolárov.

Koronavírusové obdobie bolo pre zábavný (alebo tiež kreatívny) priemysel nadmieru problematické. Na jednej strane sa darilo streamovacím službám, ktoré získavali nových predplatiteľov. Na druhej strane tvorcovia obsahu trpeli nemožnosťou tvoriť (filmy) či vystupovať (hudobníci). Plány i koncepty menili doslova všetci a veľké hollywoodske štúdiá sa so situáciou, ktorá nastala, takisto museli nejako popasovať. Ako to dopadlo, si prečítate v nasledujúcich riadkoch o niekoľkých významných počinoch roka 2020. Roka, keď sa Hollywood premenil a keď najväčšiu ranu najskôr dostali prevádzkovatelia kín a nie producenti. Na takú disrupciu Hollywood čakal niekoľko rokov a vďaka pandémii sa zrušili písané i nepísané distribučné pravidlá.

Kauza Trollovia

Pripomeňte si krátko dôležité udalosti, ktoré tento filmový rok definovali. Na prelome rokov 2019 a 2020 sa v Číne začal šíriť nový typ koronavírusu spôsobujúci ochorenie, ktoré dostalo meno Covid-19. Vírus sa šíril extrémne rýchlo, v marci preto Svetová zdravotnícka organizácia vyhlásila stav pandémie, čo znamená, že sa vírus nekontrolovateľne šíri na dvoch a viac kontinentoch. Vo veľkej časti štátov vyspelého sveta majú populistické vlády, ktoré vyrástli počas bezproblémovej konjunktúry. U nich sa dalo očakávať, že ich reakcia na pandémiu bude hysterická, čo sa neskôr potvrdilo veľmi tvrdými opatreniami. Kiná, v ktorých sa tradične stretáva na malom priestore celkom dosť ľudí, v tejto logike zatvorili medzi prvými.

Hollywoodu to však už nemuselo až tak prekážať. Veľké štúdiá totiž najneskôr v prvej polovici tohto roka spustili vlastné streamovacie spoločnosti a pre svoje produkty mali štúdiá vlastný distribučný kanál.

Príznačnou sa stala premiéra snímky Trollovia: Svetové turné v apríli tohto roka. Štúdio Universal síce najskôr počítalo s klasickou kinopremiérou, ale po uzatvorení kín muselo na poslednú chvíľu riešiť, ako s filmom pre deti naloží ďalej. Padlo rozhodnutie, ktoré malo navždy zmeniť Hollywood: Universal vydá Trollov online za poplatok. „A keď sa kiná otvoria, budeme naďalej uvádzať filmy vo viacerých formátoch naraz,“ uvádza CEO zábavného konglomerátu NBC Universal Jeff Shell.

Rozhodnutie štúdia Universal vydať Trollov online za poplatok
zmenilo Hollywood.
Zdroj: Universal
Rozhodnutie štúdia Universal vydať Trollov online za poplatok zmenilo Hollywood.

Najväčší prevádzkovateľ kín na svete, spoločnosť AMC, však na podobnú aktivitu reagovala ihneď a vyhlásila, že filmy Universalu sa v ich kinách už nikdy nezjavia.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa