Expandujúce predajne Delia nesú rukopis bývalých manažérov slovenských hypermarketov Carrefour Jozefa Berka (na úvodnej fotografii) a Igora Janoka. Je to ich druhý pokus preraziť na trhu s vlastným reťazcom po tom, ako odišli z podobného projektu Malina. Túto, dnes už konkurenčnú sieť potravín kontroluje a rozvíja ich bývalý podnikateľský partner Miroslav Čegiň.

„Veľké“ skúsenosti

Začiatkom nového milénia s pompou otváral jeden z prvých hypermarketov na Slovensku petržalský Carrefour. V tom období nový a populárny koncept, v ktorom sa dalo nakúpiť všetko pod jednou strechou, sa tešil priazni zákazníkov. Bol pri tom aj J. Berko, ktorý vo francúzskom reťazci začínal ako manažér čerstvého úseku potravín. Čoskoro sa sťahoval do novootvorenej košickej prevádzky, potom zbieral skúsenosti v Prahe.

Keď sa vracal v roku 2006 do Bratislavy, striedal I. Janoka na pozícii riaditeľa hypermarketu v nákupnom centre Danubia. J. Berko šéfoval obchodu v období, keď sa Francúzi stiahli z biznisu na Slovensku a po krachu dohody s Tescom ponechali značku Carrefour v licencii českým majiteľom. Neskôr postúpil na regionálneho riaditeľa a zodpovedal za vtedajšie štyri hypermarkety Carrefouru.

V manažmente Carrefouru strávil J. Berko trinásť rokov. Zo stratového reťazca odišiel ešte pred obdobím, keď sa spustil jeho prudký úpadok, ktorý vyvrcholil vlani reštrukturalizáciou a vstupom nového investora Jozefa Špirka.

S myšlienkou rozbehnúť sieť malých potravín koketovali J. Berko s I. Janokom už dlhšie. „Videli sme trend znižovania návštevnosti hypermarketov. Ľudia začali nakupovať skôr menšie objemy a častejšie, chceli nakúpiť rýchlo, čomu nevyhovoval koncept vo väčšej vzdialenosti od bydliska,“ približuje J. Berko.

Do spoločného projektu sa však pustili až neskôr. Po Carrefoure J. Berko dva roky podnikal ako distribútor čerstvých potravín do reťazcov. I. Janok pôsobil najmä v petrochemickom priemysle, dlhší čas riadil retailové aktivity spoločnosti Shell na Slovensku.

Odišli z hypermarketu, rozbehli sieť malých potravín

Prvý pokus s Malinou

Vlastný „malý“ retail rozbehli exmanažéri Carrefouru pôvodne pod značkou Malina koncom roka 2014 spoločne s M. Čegiňom, ktorý mal na starosti finančnú stránku biznisu. S prvou predajňou štartovali v Petržalke. Za niekoľko mesiacov sa sieť rozšírila na desiatku obchodov, okrem Bratislavy otvorili po jednej prevádzke vo Zvolene a Detve. Rozdielne názory na budúcnosť spoločného podnikania vyústili do odchodu J. Berka a I. Janoka.

Do Delie dodávajú tovar aj rodinné farmy či menší výrobcovia, ktorí sa vo veľkých reťazcoch presadzujú len ťažko

Dvojica retailových manažérov sa pustila do budovania konkurenčného reťazca malých potravín Delia. Prvý obchod otvorili v decembri 2015 a za rok ich pribudlo vyše dvadsať. „Rýchlosť je daná potrebou prevádzkovať tridsať až tridsaťpäť obchodných jednotiek, aby to dávalo zmysel a koncept bol úspešný,“ vysvetľuje J. Berko, ktorý je konateľ a šéf Delie.

Podobne ako v začiatkoch v Maline aj v Delii sú traja partneri. Väčšinový podiel má v rukách 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa