Najsilnejšia slovenská energetická firma Slovenský plynárenský priemysel (SPP) môže mať v krátkom čase nových akcionárov. Francúzsku a nemeckú energetickú spoločnosť má nahradiť česko-slovenský Energetický a průmyslový holding (EPH). Jeho predseda predstavenstva Daniel Křetínský tvrdí, že sú pre budúcnosť slovenského plynárenstva dobrou novou alternatívou.

Slovenský premiér Robert Fico pred dvoma týždňami v Prahe vyhlásil, že vláda bude súčinná pri možnom vstupe českého akcionára do Slovenského plynárenského priemyslu. Upokojilo vás to? Ešte donedávna to nevyzeralo, že by avizovaný vstup Energetického a průmyslového holdingu mohol byť jednoduchý.

Určite sme radi, že takéto komentáre zazneli. Ale je jasné, že nás čakajú konkrétne rokovania. Logicky nebudú jednoduché. Premiér zároveň avizuje, že od nich má isté očakávania. My sme skutočne presvedčení, že zmena akcionára je aj v záujme slovenskej vlády. Ponuka, ktorú predkladáme, dáva dobrý zmysel.

To nám musíte vysvetliť.

To, že sa chystá transakcia zmeny akcionára, dáva zároveň príležitosť zmeniť postavenie Slovenska ako akcionára v SPP a aj vyriešiť niektoré minulé problémy. Ak by platil súčasný stav, slovenská vláda by nemala šancu zmeniť alebo zlepšiť schému fungovania vzťahov medzi akcionármi v SPP. To, že sa chystá transakcia, umožní otvoriť rokovania na túto tému. Je to teda aj v záujme Slovenska.

Prečo si myslíte, že vstup EPH do SPP je v záujme Slovenska?

Pomaly sa končia zlaté časy, keď bol dcérsky eustream mohutne využívanou prepravnou trasou plynu do Európy. Nastáva nové obdobie. Eustream musí čeliť výraznej konkurencii nových plynovodov Nord Streamu a v budúcnosti aj South Streamu. Dnešné usporiadanie dvoch zahraničných akcionárov je komunikačne extrémne náročné. Navyše obaja majú svoje významné postavenie v európskom energetickom biznise. To, že sú to veľké inštitúcie, akoby nepomáhalo akcieschopnosti SPP. Treba, aby akcionári SPP pri obhajovaní záujmov mali na sebe tričko SPP. Dnešní majú na sebe logicky tričká E.ON a GDF Suez.

Súčasná slovenská vláda naznačuje, že pri očakávanej zmene akcionára by ako väčšinový vlastník firmy chcela dosiahnuť aj manažérsku kontrolu v SPP. Je to pre vás prijateľná alternatíva?

Získanie manažérskej kontroly do rúk štátu nie je možný cieľ. Som ďaleko od kritiky slovenského premiéra. Jeho argumenty sú premietnutím dlhodobého kritického postoja k privatizácii SPP. A do značnej miery s kritikou možno súhlasiť. Ak by manažérsku kontrolu nepredávali, tak SPP ostane nesprivatizovaný. Alebo príde ponuka možno na úrovni jednej tretiny. Slovensko dostalo viac ako tri miliardy eur preto, že predalo manažérsku kontrolu a nechalo si technicky minoritný podiel. Štát má tak vlastne obrovský podiel akcií, s ktorými nemá spojené silné práva. Jeho podiel, 51 percent len vyzerá ako majorita. V súčasnosti sa nedá vrátiť do bodu nula. A povedať, akcionári nám zaplatili miliardy eur za manažérsku kontrolu a teraz si to vrátime zadarmo. Tak to nefunguje. No rozumiem istej frustrácii štátu, že má päťdesiatjeden percent a vlastne vo firme nemôže nič robiť.

Čo teda môžete ponúknuť na upokojenie slovenských politikov, keď tvrdíte, že transakcia by mala byť aj v záujme Slovenska?

Som presvedčený, že budeme vedieť, aj po skúsenostiach z Česka, prezentovať umiernenejšiu cenovú politiku pre koncových zákazníkov. Nie preto, že by sme chceli SPP držať v strate. Budeme sa usilovať dosiahnuť schému únosnú pre SPP. Vieme, aká je miera citlivosti na ceny plynu, a aj to, že prudké výkyvy cien nie sú politicky a sociálne únosné pre niektoré skupiny obyvateľov. Budeme mať zrejme väčšiu flexibilitu ako zahraniční akcionári. Tieto firmy sú veľké inštitúcie a musia robiť podľa určitých schém. Ich možnosť odchýliť sa od toho, čo je v záujme podniku, je menšia ako naša.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa