Vlaňajší nástup Petra Kažimíra na čelo Národnej banky Slovenska (NBS) sledovali viaceré poisťovne s obavami. Inštitúciu, dohliadajúcu na ich činnosť, mal viesť človek, s ktorým nedávno zviedli súboj o podobu poistnej dane. Ešte ako ministrovi sa mu nepáčilo, že ju chcú klientom preniesť do cien. Namiesto toho navrhoval, aby boli poisťovne efektívnejšie, prípadne siahli na vlastné zisky a daň zaplatili za nich.

Poisťovacie domy musia daň z neživotného poistenia odvádzať od začiatku minulého roku. Z každej zmluvy štát zinkasuje osem percent. Táto daň nahradila osempercentný odvod, ktorý inštitúcie platili od roku 2017. Ten sa vzťahoval len na novouzatvorené zmluvy.

Na snímke špeciálna svetelná projekcia na budove Národnej banky Slovenska (NBS) s nápisom #SpoluToZvládneme v súvislosti s pandémiou koronavírusu  v Bratislave 23. marca 2020. FOTO TASR - Dano Veselský
Neprehliadnite

Prečo sa majú poisťovne pýtať klientov, či chcú platiť dane?

Kto si svoj majetok poistil skôr, bol od tejto záťaže oslobodený. Daň už postihla všetky zmluvy. Keďže poisťovne pri kalkulácii cien v minulosti nerátali s tým, že by mali štátu odviesť osem percent z vybranej sumy, väčšina z nich preniesla toto bremeno na klientov.

Chybné listy

Poisťovne začali klientom zasielať listy, v ktorých im oznamovali, že k ich doterajšiemu poistnému pripočítali daň. Mnohým poistencom sa preto ich poistné zvýšilo o osem percent. Ešte začiatkom minulého roku, kým NBS viedol Jozef Makúch, začali kontrolóri centrálnej banky preverovať, či mali poisťovne na takýto postup nárok. Viacerým z nich NBS následne predbežným opatrením zakázala jednostranne zvyšovať ceny. A v tomto roku im za takéto konanie začala ukladať pokuty.

Centrálna banka pri svojich kontrolách pozerala na to, akým spôsobom pristúpili jednotlivé spoločnosti k zvyšovaniu cien, a ak cenu jednostranne preniesli na klienta, či mali na tento krok právny základ. Banka v rozhodnutiach uviedla, že zákon o poisťovníctve neumožňuje, aby spoločnosť vyberala od poistencov viac peňazí, než ako sa dohodli v zmluve.

Poisťovne prestali oznamovať klientom výšku poistného. Namiesto toho im navrhujú novú cenu
 

Poisťovne síce mohli poistné zvýšiť jednostranne, ale to by museli mať v zmluvách či podmienkach uvedené, že to môžu urobiť pre zmeny v legislatíve. Pri pokutovaných poisťovniach takéto ustanovenie v zmluvách nenašla. Poisťovne oponujú, že pri tvorbe zmlúv a poistných podmienok nemohli predvídať, že štát bude chcieť daňou zaťažiť poistenie.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa