Popri rastúcej náročnosti zákazníkov silnie aj zastúpenie produktov ponúkaných pod značkami reťazcov. Veľké maloobchodné siete rozširujú sortiment „privátok“ od najlacnejších až po prémiové kategórie. Zdá sa, že vlastné značky reťazcov rastú na úkor značkových výrobkov, no reálne dáta za posledné roky to nepotvrdzujú.

Záplava na pultoch

Z vyjadrení viacerých obchodných reťazcov vyplýva, že ich vlastné značky produktov sú na vzostupe. Pestujú ich, zlepšujú zloženie či dizajn obalov, vyvíjajú novinky. „Privátne značky sa tešia obľube zákazníkov a ich podiel v našich predajniach neustále rastie. Patria vo svojich kategóriách medzi najpredávanejšie produkty,“ hovorí generálny riaditeľ Kauflandu Paul Pauls. Reťazec ponúka pod privátkou takmer všetky druhy tovaru, výnimkou sú tabakové výrobky.

Konkurenčný sesterský diskont Lidl má na privátnych značkách postavený efektívny biznisový model, v ktorom premieňa na čistý zisk takmer desatinu tržieb. Majú približne štvorpätinový podiel na jeho sortimente. Vystavuje pod nimi všetky sortimentové kategórie. V prípade najväčšieho maloobchodníka Tesco tvoria privátky tretinu ponuky. Sú zastúpené vo všetkých tovarových kategóriách, najväčší dopyt je po čerstvých potravinách.

Privátkam venuje pozornosť aj supermarketový špecialista Billa. Ich podiel na celkovom obrate siete bol pred piatimi rokmi o niečo vyšší než desať percent. V súčasnosti presahuje pätinu, pričom medziročne napreduje zhruba o dva až tri percentuálne body. „Popularita privátnych značiek rastie z roka na rok a zákazníci sa v nich nielenže výborne orientujú, ale pýtajú si čoraz novšie značky z rozličných druhov sortimentu,“ poznamenáva generálny riaditeľ Billy Dariusz Bator.

Zvýšiť obrátky v oblasti privátnych brandov plánuje tiež domáca skupina Terno, pod ktorú patria siete predajní Kraj, Terno a Moja Samoška. „V privátnych značkách vidíme veľkú perspektívu a pracujeme na ich postupnej implementácii na naše pulty,“ uvádza riaditeľ nákupu Terno real estate Martin Mašeja. Terno vyrukovalo zatiaľ s dvoma privátnymi značkami v kategórii zdravých potravín.

Značky rastú rýchlejšie

Reťazce tvrdia, že privátky sú medzi zákazníkmi čoraz obľúbenejšie

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa