Oveľa viac energie ako do reštrikcií dávame do hľadania nových príležitostí. To tvrdí šéf Kofoly ČeskoSlovensko Jannis Samaras. Kríza a stagnácia trhov vraj biznis jeho firmy nezastavili. Tá naďalej zvyšuje trhové podiely a na Slovensku sa dotiahla na Coca-Colu. Krízu porážajú vývojom nových produktov a skupovaním perspektívnych konkurentov. J. Samaras, človek, ktorý sa dlho vyhýbal publicite, začína byť aktívnejší aj na verejnosti. Zapája sa do boja s korupciou.

Kofola v marketingu už dlho ťaží z úspešnej histórie značky ešte z čias Československa. Len vlani ste sa premenovali na Kofolu ČeskoSlovensko. Nie je to zvláštne, že práve firma Čecha s gréckymi koreňmi asi najviac využíva bývalé spojenie oboch štátov?

Kofola je československý produkt, náš produkt je niečo, čo prirodzene Čechov a Slovákov spájalo už dávno. V oboch krajinách máme jediný tím –československý, sídliaci prevažne v Ostrave.

Ako ovplyvnila kríza pozície Kofoly na jej kľúčových trhoch?

Aká kríza? V biznise síce máme zložitejšie roky, ale kríza je silné slovo. V našom biznise s nápojmi nenastali žiadne také závažné poklesy ako trebárs v stavebníctve. V nealkoholických nápojoch panuje len stagnácia, najviac tak mierny pokles. Navyše my sme tieto zložitejšie roky dokázali využiť ešte na mierne zvýšenie našich trhových podielov.

Vaše konsolidované ročné tržby z predkrízovej úrovne 400 miliónov eur však poklesli na zhruba 250 miliónov eur, firma ide objemovo dole.

Nie, objemy si udržiavame a na Slovensku sme sa dokonca dokázali dotiahnuť už aj na Coca-Colu a dnes sme tu vyrovnanými lídrami. Naše účtovné poklesy tržieb sú len výsledkom toho, že v posledných rokoch sa česká koruna i poľský zlotý voči euru oslabili. A do našich konsolidovaných tržieb nezapočítavame ani tržby v Rusku, keďže tam máme len trhový podiel pár percent. A ešte naše konsolidované tržby znížilo aj to, že sme si do nich prestali započítavať platby za reklamné letáky i zalistovacie poplatky obchodných reťazcov. Sú to platby, ktoré si reťazce dodatočne strhávajú z našich tržieb za dodaný tovar, a tak sme si to takto zreálnili.

Stane sa Kofola najväčším výrobcom nápojov v strednej a východnej Európe?

Sledujeme si, samozrejme, trhové pozície, ideme s nimi mierne hore, ale snaží sa aj konkurencia. Aj Coca-Cola je aktívna. Najdôležitejšie pre nás však tak či tak je, ako hospodárime a čo si o nás myslia spotrebitelia. Vlani sme náš prevádzkový zisk zvýšili o milión eur na skoro trinásť a pol milióna eur.

Ktoré sú kľúčové faktory, že Kofola dokáže na trhoch rásť aj v čase krízy?

Neustále firmy zefektívňujeme bez ohľadu na úspechy. A dnes robíme tie isté objemy ako pred krízou s menej ľuďmi. Ale hore nás už dlhodobo posúvajú hlavne inovácie - nové príchute i nové produkty. Oveľa viac energie ako do reštrikcií dávame práve do hľadania ciest, ako na tom zmenšujúcom sa trhu nájsť nové príležitosti.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa