Kým dnes je kľúčovým prvkom konkurencieschopnosti firiem ich schopnosť agility a digitálnej transformácie, o päť rokov na ňu budú mať veľký vplyv lídri novej generácie a kultúra inovácií. Vyplýva to zo štúdie Executive Talent 2025, ktorú vlani zverejnila Asociácia executive search konzultantov (AESC). Oslovila tristo popredných svetových manažérov, z ktorých až 43 percent uviedlo, že bariérou pre inovácie sa môže stať práve nedostatok kvalifikovaných a zručných ľudí vo vedúcich pozíciách. Popri riadiacich schopnostiach a znalostiach v oblasti financií, ktoré sú kľúčové dnes, sa do popredia dostane nutnosť orientácie lídrov v marketingu a digitálnych technológiách, čo súvisí do značnej miery s potrebami Priemyslu 4.0.

Prieskum AESC sa svetových lídrov pýtal aj na to, čo považujú za najväčšie výzvy pri získavaní talentov. Na prvom mieste sa umiestnila povesť a značka firmy (21 percent), za ktorou nasledovala schopnosť vytvoriť pre manažérov atraktívny odmeňovací balík (16 percent). Asi 14 percent lídrov označilo za problém možnosť dostať sa k vhodným kandidátom a vedieť identifikovať tých najlepších.

Nemecký výrobca svetiel pre automobilový priemysel Hella Slovakia Signal-Lighting prepustí z bánovskej a trenčianskej pobočky pôvodne avizovaný počet zamestnancov. Producent svietidiel avizoval, že od júla plánuje prepustiť 337 zamestnancov, v prevádzke v Bánovciach nad Bebravou má prísť o prácu 247 ľudí, 90 z prevádzky v Trenčíne. Dodávateľ pre automobilový priemysel zamestnáva v súčasnosti približne 1900 ľudí. Na snímke výrobná hala v Bánovciach nad Bebravou 28. júna 2020. FOTO TASR - Radovan
Neprehliadnite

Prečo sa zamestnanci nechcú vzdať firemných benefitov a čo má robiť dobrý líder

Na otázku, čo sú faktory, vďaka ktorým si firma lídrov udrží, účastníci prieskumu odpovedali, že ide o dobre nastavený plán osobného rozvoja a rastu (32 percent), atraktívny odmeňovací balík (20 percent) a o firemnú kultúru kompatibilnú s hodnotovým nastavením vedúceho pracovníka (11 percent).

Ciest, ako hľadať manažérov a lídrov, je viacero, pričom do veľkej miery závisia od úrovne a miery špecializácie obsadzovanej pozície. Veľa firiem si vedúcich pracovníkov vychováva spomedzi existujúcich zamestnancov v rámci talentových programov, iné hľadajú v externom prostredí, a to buď prostredníctvom vlastných štruktúr, alebo špecializovaných firiem.

Keď fungujú interné zdroje

Výhodou internej selekcie je cena, keďže firma nemusí platiť externý subjekt, ako aj ľahkosť a rýchlosť použitia tejto metódy. Ak kandidát pochádza priamo z firmy, existuje navyše vysoká pravdepodobnosť, že ladí s firemnou kultúrou, čo je veľmi dôležitý faktor úspechu. „Ak v spoločnosti funguje systém následníctva a výchova talentov, hľadanie vnútri je prirodzená voľba,“ hovorí generálny riaditeľ Panta Rhei a bývalý dlhoročný vrcholový manažér v oblasti retailu Vladimír Tomko.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa