V rozhovore sa dočítate

  • koľko percent slovenských firiem pracuje s neverbalitou
  • kde robia chybu manažéri, keď od nich odchádzajú ľudia
  • ako z tvárových znakov a reči tela rozoznať agresora a klamára
  • prečo dokáže človek viac klamať telom a menej tvárou
  • čo musí spĺňať manažér, aby bol úspešný a vzťahový

Hovorí sa, že 93 percent informácií o nás vypovie neverbálny prejav a zvyšných sedem percent slová. Sú slovenskí manažéri a personalisti nastavení na to, aby čerpali informácie z neverbálnych prejavov?

V praxi sa stretávam s tým, že sú nastavení na verbálnosť, teda skôr na rozhovor s kandidátom. Ten je pre nich prioritný. Je nižšie percento tých, ktorí si všímajú neverbálnosť. Ak je na pohovore manažér sám a kladie otázky, má tendenciu sústrediť sa len na obsah povedaného, prípadne jeho spôsob.

Slovenskí manažéri sa len postupne učia všímať si neverbálnu stránku a až následne do nej vkladať obsah získaný zo slov. Ak profesionál neverbálny prejav správne prečíta, dá mu za pár sekúnd približne 98-percentný obraz o človeku ešte skôr ako slová.

Viete odhadnúť, aké percento manažérov dokáže čítať neverbálne prejavy?

Zhruba desať až pätnásť percent stredných firiem a korporácií na Slovensku pracuje s neverbálnosťou. Vo všeobecnosti ju ľudia, ktorí vedú rozhovory, vnímajú ako menej dôležitú a mnohí ju dokonca ani nevedia interpretovať. Neverbálna stránka je pritom kľúčová a viacerí manažéri si ju zamieňajú s rečou tela. Reč tela tvorí len polovicu celkového neverbálneho prejavu.

Na identifikáciu neverbálnej inteligencie človeka treba spoznať typológiu osobnosti, jeho silné a slabé stránky, správanie či pocity. Na to slúžia tvárové znaky, mimické prejavy, pohybové identifikátory či hlasový prejav. Okrem základných emocionálnych prejavov tvár a mimika prezrádzajú, čo sa deje vnútri človeka, ako sa bude správať a či bude schopný udržiavať väzby. Ešte stále sa nedokázalo, že pohyby tela prenášajú takú presnú informáciu o emóciách a správaní ako tvár a mimika.

Pri koncentrácii na neverbálny prejav, napríklad počas rozhovoru, však môže uniknúť význam slov alebo nie?

Veľa manažérov pri pozorovaní neverbálnosti zníži mieru koncentrácie na slová. Sústredenie na neverbálny prejav predpokladá, že sa na ňu manažér zameria ešte predtým, než sa s človekom začne rozprávať. Keď vchádza kolega do kancelárie, určitým spôsobom chodí, pracuje s očným kontaktom a mimikou, má určitý postoj, gestá či vzdialenosť.

Dôležité veci

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa