Hudobné festivaly, kempy, stánkari s jedlom, zmrzlinári, kúpaliská, to všetko sú letné biznisy, ktoré by sa po jarnej karanténe mali na začiatku júla rozbiehať naplno. Realita je však skromnejšia.

Rozbeh je pomalý, ľudí je aj pre hygienické obmedzenia a rozstupy pomenej. Tržby gastropodnikateľov sú aj o polovicu nižšie, než v bežnej letnej sezóne. Organizátori festivalov na zisky ani nepomyslia, skôr rátajú straty či dúfajú, že budú aspoň na nule.

Na snímke návštevníčka festivalu Vrbovské mini Vetry s ochranným rúškom vo Vrbovom v sobotu 4. júla 2020. FOTO TASR - Lukáš Grinaj
Neprehliadnite

Letná kultúra ráta straty. Napriek tomu sa väčšina rozhodla netradičný tovar ľuďom dodať

Festivaly jedla v Pezinku

Je sobota tesne poobede. Prichádzame na festival jedla predávaného zo špeciálne upravených mikrobusov či prívesov v Pezinku. Počasie organizátorom nepraje: silno fúka a blíži sa búrka. Napriek tomu sa v areáli ohraničenom autami s jedlom pohybuje asi 150 ľudí. Čochvíľa sa začne hudobný program.

„Včera tu bolo plno, teda tisíc ľudí. Ďalších sme mohli púšťať, až keď niekto odišiel,“ pochvaľuje si piatkový večer riaditeľ Food Truck Festu Vladimír Škuta. Napriek tomu hovorí, že tisícka ľudí, z ktorých si niečo kúpi každý štvrtý, sedemnásť autostánkov bohvieako neuživí.

Tento festival pouličného jedla má vlastnú hudobnú produkciu a snaží sa byť náhradou za veľké festivaly v mestách. Napriek tomu si V. Škuta myslí, že malé hudobné festivaly nedokážu pritiahnuť ľudí, ktorí by išli na tie veľké. Jednak pre limit tisíc ľudí na akciu, ale aj preto, že lístky sa nepredávajú až tak dobre pre obavu z druhej vlny epidémie.

Food Truck Fest sa v mestách snaží náhradiť veľké festivaly.
Zdroj: Martin Mikláš
Food Truck Fest sa v mestách snaží náhradiť veľké festivaly.

Prepad tržieb

Výpadok veľkých letných festivalov citeľne zasiahne predajcov jedla. Ľudia z gastrobiznisu odhadujú, že toto leto im príjmy klesnú až viac ako o 60 percent.

„V januári som mala plný kalendár akcií od apríla až do septembra. Teraz som bola na prvej akcii na Zvolenskom zámku, takže sa to len rozbieha. Výpadky tržieb budú od 60 do 70 percent,“ hovorí majiteľka stánku Papaj Tatiana Novosedlíková, ktorá ponúka vegánske bezlepkové jedlo.

V Pezinku jeden predajný autostánok denne utŕži okolo 1 500 eur. „Na Pohode sa denné tržby pohybovali medzi troma až piatimi tisíckami a rady tam boli nonstop,“ porovnáva V. Škuta. 

Samozrejme, na veľkom festivale Pohoda boli aj nájmy za miesto oveľa vyššie než v Pezinku na námestí. Za jeden autostánok nájomca platil 220 eur na deň, na Pohode sa nájom pohyboval v tisíckach eur na celý festival podľa miesta a odberu elektriny.

Mesto Pezinok aj iné mestá, kde sa food trucky chystajú, však nájmy pre predávajúcich neznižovali. Podobné skúsenosti má T. Novosedlíková. „Aj festivaly sú na tom zle, takže ceny nájmov neznižujú. Napríklad na Atmosfére budem platiť za víkend štyristo eur, rovnako ako vlani,“ dodáva podnikateľka so zdravým jedlom.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa