Uber, Facebook, Alibaba a Airbnb sú azda najznámejšie, no zďaleka nie jediné príklady digitálnych platforiem, ktoré od základu prekopávajú mnohé odvetvia.

Čo stojí za úspechom

Všetky digitálnej platformy sú postavené na rovnakom princípe. Cez internet prepájajú poskytovateľov produktov a služieb s potenciálnymi záujemcami, pričom prevádzkovateľ platformy obchoduje s tým, čo nevlastní. Kým tradičné priemyselné firmy rástli postupným zväčšovaním objemov výroby a dosahovaním úspor z veľkosti, platformové firmy neprekvitajú vďaka masovej produkcii, ale tak, že sa im podarí digitálne prepojiť čo najviac poskytovateľov s čo najväčším počtom potenciálnych zákazníkov. Samozrejme, aby to bolo pre všetky strany výhodné. Tak sa stal Uber za šesť rokov hodnotnejšou firmou, ako sú storočné automobilky General Motors či Ford.

Digitálne platformy, hoci v menšom rozsahu, vznikajú aj na Slovensku. Portál JaSpravím prepája ponuku a dopyt po vykonávaní drobných prác. Web Yuve sa snaží spájať zákazníkov so živnostníkmi, ako sú maliari, elektrikári či automechanici. A cez SAShE ponúkajú svoje ručne vyrobené produkty slovenskí dizajnéri, remeselníci, umelci a návrhári.

Žltý melón umožňuje ľuďom poskytovať pôžičky, čiže bez účasti banky úročiť prebytočný kapitál – a, prirodzene, peniaze si od veriteľov aj vypožičať. Prečo a ako vlastne start-upy, ktoré sú digitálnymi platformami, dokážu niekedy rozvrátiť celé odvetvia a ohroziť tradičné firmy, vysvetľujú autori knihy Platform Revolution. Podľa nich prinášajú na trh nové zdroje. Tak ako Airbnb sprostredkoval možnosť ubytovania na súkromí v nebývalom rozsahu alebo ako YouTube umožnil publikovať videá každému amatérovi.

Okrem toho, menia spotrebiteľské správanie. Podnecujú používateľov, aby skúšali nové modely služieb a nové spôsoby využívania vecí. Namiesto tradičného taxíka sa odvezú v súkromnom aute príležitostného taxikára, nekúpia si záhradné náradie, ale vypožičajú si ho z inej domácnosti, neubytujú sa v hoteli, ale v súkromnom byte.

Čo na to „staré páky“

Kým najväčšiu mediálnu pozornosť doteraz pútali práve start-upy typu Uber, v budúcnosti to budú 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa