Ak je na podobnom základe postavená kampaň samotnej banky, oprávnene vzbudí väčšiu pozornosť. V úverovej reklame mBank zaznie veta: „Mňa banka nebude okrádať.“ Klient ňou vysvetľuje svojmu spolucestujúcemu v električke, prečo si požičal práve od internetovej banky. Takáto komunikácia je však neetická. Tvrdí to samoregulačný orgán – Rada pre reklamu.

Podľa rozhodnutia rady vytvára reklamný dialóg dojem, že všetky banky sa ku klientom nesprávajú poctivo a  „okrádajú“ ich. „Reklama môže negatívne ovplyvniť a poškodiť  imidž a reputáciu bankových inštitúcií“, a preto je podľa arbitrážnej komisie v rozpore s dobrými mravmi a pravidlami hospodárskej súťaže.

Na tomto prípade je zaujímavé, že podnet podala konkrétna finančná inštitúcia – Tatra banka. Ak aj doteraz banky svoje reklamy na rade napádali, robili to zväčša anonymne pod zásterkou bežného človeka, ktorého totožnosť rada nezverejňuje. Podpísaná sťažnosť ilustruje, akú silnú nevôľu vyvolalo naznačenie okrádania v bankovom sektore.

Výhrady voči reklame naznačil ešte v lete v rozhovore pre TREND šéf trhovej trojky Michal Liday, podľa ktorého nie je dobré, ak si banky samy kazia imidž. „Mám vždy takmer zástavu srdca, keď vidím reklamu konkurenčnej banky, v ktorej sa hovorí, že ja sa nenechám bankou okrádať. Nesúhlasím s tým, že banka okráda klienta. Nedokážem pochopiť, ako môže niekto v banke schváliť reklamu, ktorá takúto vetu opakuje.“

Ako dodal, aj bez takýchto vlastných gólov sú banky pod silnou reguláciou, ktorá naznačuje, že banky musia byť regulované, lebo sa správajú neeticky. „A z mýtu sa stane presvedčenie,“ upozornil.

Podľa informácií TRENDU mali výhrady voči kampani mBank aj ďalší bankári. Slovenská banková asociácia sa reklame a marketingu svojich členov nevenuje, keďže ide o predmet ich obchodnej stratégie, reagoval výkonný riaditeľ Ladislav Unčovský. „Napriek tomu takéto prípady vnímame veľmi citlivo, pretože navodzujú dojem používania nekalých praktík a vedú k poškodzovaniu reputácie bankového sektora ako celku.“

Chcú komunikovať inak

„Online banky nemôžu komunikovať ako tradičné bankové ústavy, keďže predstavujú odlišný model,“ vysvetľuje hovorca mBank Tomáš Palovský a vysvetľuje, že marketingovou komunikáciou burcujú klientov k

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa