Jozef Ondáš: Do spoločnosti treba vrátiť morálku

Zdroj: Ivan Fleischer

Rozbiehali ste na Slovensku pobočky veľkých nadnárodných firiem. Čím vás lákali?

Vedel som, že sa u nich môžem veľmi veľa naučiť a že budem môcť ich know-how priniesť do nášho regiónu. Myslím si, že sa to nakoniec aj podarilo. Postaviť firmu ako T-Systems [slovenskú pobočku v Košiciach] sa nedá len s bežným know-how z univerzity alebo z práce na Slovensku. Na to, aby mohla takáto firma na Slovensku úspešne pôsobiť, treba poznať a pochopiť globálne ekonomické a obchodné procesy, ale aj vedieť sa zorientovať v korporátnych a geopolitických vzťahoch.

Hovorí sa, že podnikateľ je ten, kto vezme zodpovednosť do vlastných rúk a dá tomu prednosť pred istotou zamestnania. Vo vašom prípade to však na kalkul na istotu nevyzerá.

Takto som o tom nikdy nepremýšľal. V každej firme som sa snažil pochopiť svoju úlohu a spraviť pre ňu maximum.

Istota v zamestnaní?

Ani vo veľkých firmách ju nikdy nemáte. V mnohých platí pravidlo „up or out“: ak nedosahujete výsledky, odchádzate. Byť manažér je také isté riziko, ako byť podnikateľ. Podnikateľ, ktorý má víziu, že chce pomôcť ľuďom, zlepšiť ich život, a ktorý vie, ako ju naplniť a celé si to zorganizovať, má takú istotu ako zamestnanec, nehovoriac o manažérovi firmy. Tí takisto musia tvrdo pracovať, aby všetko zvládli a boli so sebou vnútorne spokojní. Dobrý manažér je podnikateľom vo svojej firme.

Za akých okolností ste z firiem odchádzali? Bolo to kvôli pravidlu up or out?

Nie. Vždy to bolo moje vlastné rozhodnutie. Najmä keď som cítil, že už firme neviem veľa pridať, alebo sa podnik posunul smerom, kde ma to už prestalo napĺňať.

Istý čas ste pôsobili v štátnych železniciach. Presvedčilo vás to, že štát je zlý vlastník?

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa