V Mníchove si od jeho príchodu sľubujú, že pomôže BMW nájsť novú menej konzervatívnu a viac revolučnú tvár a získať späť prvenstvo najpredávanejšej prémiovej značky. Kým však príde na trh prvý model s jeho rukopisom, potrvá to najmenej tri roky. Rovnako dlho však budú niesť jeho rukopis autá z Mladej Boleslavi.

Váš prechod zo Škody do BMW bol dosť nečakaný. Čo bolo hlavným dôvodom?

Nebolo to ľahké rozhodnutie. Odchádzal som z nádhernej značky. Možno jediná cesta, ako to ukončiť, bolo odísť veľmi rýchlo a nečakane. Musím povedať, že týmto krokom svoj život nezjednodušujem. Je to pre mňa hľadanie ďalšej výzvy. Aj keď tá cesta v Škode bola krásna, dostal som sa do určitého bodu, kde to všetko mohlo byť jednoduchšie a krajšie, ale to už nie je moja cesta. Ja už som potreboval ďalšiu cestu, ktorá bude zase trošku tŕnistá a zložitá. Rutina je niečo, čomu by som sa chcel vyhnúť, a hľadám preto spôsoby, ako to urobiť.

Kým v Škode ste mohli vytvoriť nový dizajnový jazyk, BMW má množstvo neodmysliteľných dizajnových prvkov. Je to pre vás limitujúce?

Je to relatívne. BMW má silné ikonické prvky, ktoré sprevádzajú značku dlhší čas. Na jednej strane je to výhoda, pretože človek vie, na čom značke záleží. Nič však netrvá večne. Každá vec má svoje obdobie a raz príde moment, keď bude zmenená. Budeme hľadať ďalšie ikonické prvky. Uvidíme, čo všetko nás pri tom stretne. Je dôležité si uvedomiť, že sme prémiová značka. Tá je o hľadaní, objavovaní nových vecí, o momentoch spojených s prekvapením.

Jozef Kabaň: Ak chce dizajnér naozaj prekvapiť, musí prekvapiť aj sám seba

Jozef Kabáň Zdroj: Viktor Jordan

Neobávate sa, že nebudete mať toľko voľnosti, ako ste mali pretým?

Záleží na mne, koľko voľnosti si vezmem. V pláne mám nájsť tú správnu cestu, aby boli obidve strany spokojné.

Ako preniesť dizajnový jazyk

Často ste čerpali z externých vplyvov, ktoré so samotným automobilovým svetom nemali nič spoločné, či už to bola architektúra, český krištáľ alebo šperky. Dá sa to priniesť aj do BMW?

V princípe akýkoľvek vplyv z iných odvetví je prínos. Môže byť jedine obohacujúci. Stačí sa pozrieť, čo sa deje v architektúre. Napríklad ako sa vo veľkom stavia v Číne, čo všetko tam vzniká, akým spôsobom sa hľadá individuálnosť. Automobilový priemysel vždy bol a bude ovplyvňovaný týmito rôznymi smermi. Teraz je len otázka, do akej miery sa vám podarí presadiť konkrétnejší vplyv. Ja si myslím, že priestor tam je aj pri takej značke, ktorá je postavená na extrémne emocionálnom zážitku z jazdy.

Rutina je niečo, čomu by som sa chcel vyhnúť, preto hľadám spôsoby, ako to urobiť

V Škode ste výrazne hovorili aj do dizajnu budov, loga. Máte prísľub, že sa budete môcť podobne realizovať aj v BMW?

Prisľúbené nemáte nič, to som nemal ani v Škode. Jednoducho sa to tak vyvinulo. Dnes som sa však rozprával s jedným pánom o oblečení pre zamestnancov. Zaujíma ma aj to, akým spôsobom sa bude vyvíjať architektúra a iné veci. Chcem, aby estetika vo firme nebola len o autách, a pokiaľ môžem byť prospešný, budem len rád. Určité signály som už vyslal. Musím však povedať, že záber toho, čo všetko budem mať na starosti, je veľký. Najprv teda musím dokázať, že ľudia, ktorí mi veria, sa nemýlili. A tým, ktorí mi neveria, že sa mýlili.

Jozef Kabaň: Ak chce dizajnér naozaj prekvapiť, musí prekvapiť aj sám seba

Šéf Predstavenstva Škoda Auto Winfried Vahland (vľavo) a Jozef Kabaň na predstavení Škody Superb v Prahe v roku 2015 Zdroj: Profimedia.cz

Jozef Kabaň (45)

Rodák z obce Vavrečka pri Námestove študoval na Strednej škole úžitkového výtvarníctva v Kremnici a na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v Ateliéri Transportdizajnu. Vďaka úspechu v dizajnérskej súťaži automobilky Škoda už ako dvadsaťročný nastúpil do koncernu Volkswagen. Popri tom vyštudoval prestížnu Royall College of Art v Londýne. Už ako 26-ročný mal na starosti dizajn exteriéru superšportiaku Bugatti Veyron. Potom prešiel vo Volkswagene k značke Audi, kde sa za tri roky vypracoval na vedúceho exteriérového dizajnu. Od roku 2008 bol šéfdizajnérom českej Škody, odkiaľ vlani prestúpil do BMW Group.

Škoda sa sústredila na konzervatívnejšie, rodinné autá. V BMW môžete kresliť aj športovejšie modely. Nebude to pre vás príliš veľká zmena?

Nie všetko, samozrejme, kreslím ja. Je tam mnoho ľudí. Dôležité je, akú máte filozofiu, ako rozmýšľate a čo hľadáte. Nie je to len o samotnej tvorbe, ale aj o tom, akým spôsobom dokážete strhnúť ľudí vaším smerom. Škoda vytvárala a vytvára veľmi atraktívne produkty. Nemyslím si, že sú konzervatívne. Sú len postavené tak, ako bola značka presvedčená, že sú nastavené očakávania zákazníkov. Každá značka má určitú cieľovú skupinu, ale aj určité sny a predstavy, ako by sa mohla do budúcnosti vyvíjať. Pokiaľ by som mal inú predstavu, nešiel by som do BMW. Prišiel som sem s presvedčením, že je to pre mňa ďalšia cesta, aj keď trochu neštandardná. Pokiaľ však človek chce vytvárať neštandardné veci alebo chce prekvapiť, musí byť pripravený prekvapiť aj samého seba. Musí aj svoj život viesť takým spôsobom.

Tvorba tímu

Aká je vaša prvá úloha v BMW?

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa