Občianske združenie Cesta von odštartovalo pred dvomi rokmi projekt Omama, ktorý je zameraný na pomoc chudobným rodinám a ich deťom najmä z rómskych komunít. Omamy fungujú ako poradkyne pri ich výchove. Odovzdávajú rodičom a deťom rady a návyky pre úspešný život, aby ich vymanili zo začarovaného kruhu chudoby.

Sú to ženy, ktoré pochádzajú z vylúčených komunít, a preto dobre poznajú ich prostredie. Po zaškolení odborníkmi pomáhajú rodinám s rozvojom kognitívnych, motorických, emocionálnych aj komunikačných schopností detí. Vždy v prítomnosti rodiča realizujú rôzne aktivity stimulujúce rozvoj dieťaťa, a to v ranom aj v predškolskom a školskom veku.

Program posilňuje sebadôveru dieťaťa a rodičov, ich vzťah a úctu dieťaťa k sebe i druhým. Vlani získal prvé miesto spomedzi 224 projektov v rámci medzinárodnej súťaže sociálnych inovácií Sozial Marie. TREND sa o projekte, jeho financovaní, ako aj o spoločenskej zodpovednosti porozprával so spoluzakladateľom a riaditeľom združenia Cesta von Pavlom Hricom.

Ako dlho od prvej myšlienky trvalo, kým ste rozbehli projekt Omama?

Myšlienku sme sformovali začiatkom roka 2018, koncom marca sme založili občianske združenie a hneď sme na tento nápad „fundraisovali“ medzi kamarátmi a známymi. Našimi prvými darcami boli teda bežní ľudia. Následne sme na jar vybrali v osadách prvé štyri omamy, v lete mali za sebou prvé školenia, zamestnali sme ich a začali pracovať. Proces trval asi pol roka.

Neprehliadnite

Individuálni darcovia sú stabilizačným pilierom neziskového sektora

V krátkom čase ste získali prostriedky z nórskych fondov aj od veľkých firemných nadácií vrátane medzinárodných. Ako sa to podarilo?

Jedny z prvých peňazí sa nám podarilo získať zo systému malých grantov americkej ambasády. Pre náš úspech boli a dodnes sú kľúčové najmä firemné nadácie alebo samotné firmy, ktoré si uvedomujú, že riešime jeden z najväčších sociálnych problémov Slovenska. O ich podporu sa väčšinou uchádzame v súťaži v rámci grantových programov, prechádzame prísnou selekciou. Myslím si, že pre nich je dôležité to, že vieme, čo chceme, a máme to podopreté vedeckým poznaním. Experimentujeme v malom a firemné peniaze sú vzácnou rizikovou investíciou, ktorá pomôže overiť, či projekt prináša zmenu a je hodný väčšej pozornosti a šírenia.

Vyžadujú firemní donori špeciálnu starostlivosť? Čo rozhoduje, ako dlho ostanú v projekte?

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa