Do populárneho a treba povedať, že aj výnosného segmentu vstúpili prakticky všetky automobilky vrátane najprestížnejších mien, ako sú Bentley či Maserati a onedlho tiež Lamborghini alebo Rolls-Royce. A už to vyzerá tak, že tento trend napokon nebude ignorovať ani talianska ikona Ferrari.

Hoci v jej sídle v Maranelle ešte nepadlo definitívne rozhodnutie, S. Marchionne sa už o výrobe úžitkového modelu vyjadruje oveľa zmierlivejšie a ústretovejšie. Trh SUV je už preňho príliš atraktívny na to, aby ho odignoroval.

Obavy o stratu exkluzivity

Zarytým fanúšikom superšportiakov Ferrari pri téme SUV vstávajú vlasy dupkom. Obávajú sa, že prienik do sveta viacúčelových vozidiel poškodí lukratívny imidž automobilky, ktorá v tomto roku slávi 70. výročie svojho založenia.

S. Marchionne sa ich snaží upokojiť. Ubezpečuje, že automobilka nebude pri vývoji úžitkového vozu robiť kompromisy a nepoškodí exkluzívny status značky. Prízvukuje, že ak sa Ferrari definitívne pustí do produkcie SUV, rozhodne nebude chcieť, aby sa jeho auto podobalo konkurenčným modelom, napríklad Porsche Cayenne. Nemá sa stať známe tým, že sa dokáže šplhať po skalách.

Podľa britského časopisu Car magazine Ferrari na projekte pracuje pod krycím názvom F16X a interne ho označuje FUV (Ferrari Utility Vehicle). Cenovku modelu periodikum odhaduje na astronomických 300-tisíc eur a viac. Agentúra Bloomberg prirovnáva budúce SUV od Ferrari k jednému z jeho najnovších modelov, štvorkolke Ferrari GTC4 Lusso. Nové štvormiestne úžitkové auto by malo byť priestrannejšie, s vyšším podvozkom a väčšími kolesami.

Šéfa Ferrari nebudú musieť zastreliť. Stačilo, že SUV premenovali na FUV

Podľa informácií, ktoré prenikli z automobilky, chce výrobca športiakov do roku 2022 zdvojnásobiť svoj zisk, k čomu by malo výraznou mierou prispieť práve nové SUV. Veľké Ferrari by mohlo osloviť najmä zákazníkov v Ázii, osobitne z Číny. Na trh sa má dostať najskôr o štyri roky a jeho ročná produkcia sa očakáva niekde okolo dvoch až troch tisícok kusov.

Samé úspešné vozidlá

Športovo-úžitkové vozidlá (SUV) nechýbajú v portfóliu takmer žiadnej automobilky. Pracuje na nich aj tých pár oneskorencov, ktorí ich ešte nemajú. Robustná konštrukcia „esuvéčka“ dáva šoférovi pocit väčšieho bezpečia. V niektorých krajinách, ku ktorým patrí aj Slovensko, sú tiež vnímané ako istý symbol spoločenského statusu.

Viacúčelové vozidlá žnú na trhu úspech. Dokonca aj v segmente luxusných značiek, ktorý reprezentujú kalibre typu Bentley či Jaguar. U nich SUV nezostali len príveskom, vďaka ktorému si značka rozšírila ponuku. Prestížnym automobilkám presláveným nadupanými športiakmi či luxusnými limuzínami dodali rastový impulz.

Pekným príkladom môže byť nemecká automobilka Porsche, ktorá v roku 2002 prišla na trh s modelom Cayenne. Pred pár rokmi k nemu pridala druhé, menšie „esuvéčko“ Macan. Tieto dva modely sa stali ťahúňmi Porsche a dnes sa starajú o viac ako polovicu odbytu značky, pričom mladší Macan sa predáva dokonca ešte lepšie ako Cayenne. Podľa agentúry Bloomberg Porsche predalo vlani trikrát väčší počet Macanov ako vlajkových lodí modelu 911.

Fanúšikom vstávajú vlasy dupkom: Ferrari sa chy(s)tá na „esuvéčko“

Porsche Cayenne Zdroj: Porsche

Raketový štart malo SUV aj v Jaguare Land Rover. Model Jaguar F-Pace sa začal predávať v minulom roku a hneď zamiešal celkové čísla značky. Dopyt po ňom pomohol zvýšiť odbyt Jaguaru za uplynulý rok do konca marca o 83 percent na 172-tisíc kusov. Podľa britského denníka Telegraph sa F-Pace stal najlepšie predávaným modelom v celej 95-ročnej histórii Jaguaru.

Fanúšikom vstávajú vlasy dupkom: Ferrari sa chy(s)tá na „esuvéčko“

Jaguar F-Pace Zdroj: Jaguar

Na nástup SUV sa nemôžu sťažovať ani v Bentley. Britský výrobca si vlani udržal štvrtý rok po sebe predaj nad hranicou desaťtisíc áut a posunul ho na nové maximum tesne nad jedenásťtisíc kusov. K rekordu ho potiahlo nové SUV Bentayga.

Fanúšikom vstávajú vlasy dupkom: Ferrari sa chy(s)tá na „esuvéčko“

Bentley Bentayga Zdroj: Bentley

Zdá sa, že stávka na športovo- -úžitkový model nemôže byť pre výrobcov áut krokom vedľa. Na viacúčelových vozidlách už usilovne pracujú ďalšie luxusné značky. Niekoľko rokov ho pripravuje talianske Lamborghini.

Fanúšikom vstávajú vlasy dupkom: Ferrari sa chy(s)tá na „esuvéčko“

Lamborghini Urus Concept Zdroj: Lamborghini

Vozidlo vychádzajúce z konceptu Urus by sa malo začať predávať v roku 2018. Budúci rok má naplánovaný štart aj „esuvéčko“ značky Rolls-Royce s názvom Cullinan.

Fanúšikom vstávajú vlasy dupkom: Ferrari sa chy(s)tá na „esuvéčko“

Aston Martin DBX Concept Zdroj: Aston Martin

Väčšie auto chce o dva roky začať vyrábať tiež Aston Martin. Crossover DBX má schádzať z výrobných liniek novej fabriky, ktorú automobilka zriadila na leteckej základni vo Walese. Na SUV nezabudli ani v Maserati. Model Levante je na trhu od minulého roka.

Fanúšikom vstávajú vlasy dupkom: Ferrari sa chy(s)tá na „esuvéčko“

Maserati Levante - ostré črty a trojzubec Zdroj: Maserati

Rapídny rast výroby

Športovo-úžitkový model posunie produkciu Ferrari 

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa