V poslednom roku sa zisky súkromných dôchodkov odtrhli z reťaze. Najlepší indexový fond v druhom pilieri zhodnotil peniaze ľudí o neuveriteľných 58,65 percenta. To je takmer desaťnásobne väčší zisk v porovnaní s najlepším dlhopisovým fondom, ktorý stúpol len o 6,14 percenta.

Väčšine ľudí však možnosť astronomického zárobku ušla. Dôvodom je zlé investovanie peňazí do najslabšie zarábajúcich fondov. „Nízke výnosy budú dlhopisové fondy ponúkať pravdepodobne v krátkodobom aj strednodobom horizonte,“ hovorí pre TREND výkonný riaditeľ Asociácie dôchodkových správcovských spoločností (ADSS) Ivan Švejna.

Za slabé zárobky môže politika Európskej centrálnej banky (ECB). Regulátor na finančnom trhu vo veľkom nakupuje štátne cenné papiere, čím umelo znižuje ich hodnotu.

Škody za miliardy eur

Lenže práve do týchto cenných papierov investujú dlhopisové fondy druhého piliera, ktoré za posledný rok zhodnotili peniaze od 1,88 do 6,14 percenta. To je oveľa menej v porovnaní so zmiešanými fondmi, ktorých výnosy sú od 19,81 do 24,53 percenta, aj s akciovými s výnosmi od 20,51 do 44,24 percenta a indexovými s výnosmi od 46,34 do 58,65 percenta.Napriek slabším zárobkom je v dlhopisových fondoch investovaných 7,07 miliardy eur, v zmiešaných 116,75 milióna eur, v akciových 1,5 miliardy eur a v indexových 1,90 miliardy eur.

GRAF, dochodky
Zdroj: Trend.sk
GRAF, dochodky

Za takéto rozloženie úspor môže druhá vláda Smeru, ktorá v snahe ochrániť peniaze ľudí väčšinu sporiteľov presunula do dlhopisových fondov a zároveň v nich zaviedla garancie. Na ich základe musia prípadné straty v dlhopisových fondoch uhradiť dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) z vlastných peňazí. Vo všetkých ostatných fondoch si prípadné straty platia samotní klienti.

Čítajte ďalej s predplatným TRENDU

Odomknite článok cez SMS za 1,90 € týždenne s automatickou obnovou.

Poslať SMS

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa